Wednesday, January 19, 2011

pakcik gardenia

Salam’alaik. Saya dah empat minggu berada di Tanjung Malim. Tak sabar mau pulang ke Penang semasa cuti Tahun Baru Cina & pertengahan semester nanti. Rindu adik-adik.


Bagi sesiapa yang memang mengikuti Blog Ain Fathihah sejak 2010, pasti ada membaca celoteh saya mengenai pengalaman bekerja sambilan semasa cuti semester. Banyak juga kisah yang saya catatkan, antaranya


Happy Condom

NO Plastic Bag

Lu Apahal Tengok-tengok? Jatuh Cinta?

Ini, dan

ini Hehe.

Apapun, ini yang paling tragis.


Ada satu hal yang saya tak pernah ceritakan di sini. Mengenai Pakcik Gardenia. Ya, roti Gardenia…sungguh enak dimakan begitu saja itu.

Semasa minggu awal bekerja, saya masih malu-malu. Tidak begitu banyak bertegur sapa dengan customer dan pekerja yang hantar stok barang, mamak paper, abang roti (Hi-5), uncle Vitagen & Solitare dan termasuk juga pakcik gardenia. Kalau adapun komunikasi, saya cuma senyum dan bertanyakan ‘kat mana saya nak cop invois ni, encik?’ Harus guna ayat skema.


Kali pertama saya beramah mesra dengan pakcik gardenia adalah semasa saya bekerja shif malam. Sekitar jam 5pagi, ada seorang budak nakal 18tahun (bekas anak murid Baba) datang mengusik-ngusik saya. Selamba dia meminta nombor telefon. Spontan saya berikan. Budak nakal tu berlalu dan 5minit kemudian datang kembali ke Happy Mart.


“weh ni nombor pak hang. Aku mau nombor hang.”

“takleh”

“aloh, puki mak hang aih. Kedekut. Mai la nombor telefon hang”

“takmau bagi”


Agak lama juga la saya berbalas-balas cakap dengan budak tu. Jam 6 pagi, lori Gardenia kelihatan di luar kedai. Memang tiap-tiap pagi jam 6, roti akan sampai. Saya memerhatikan pakcik gardenia mengasingkan roti yang hampir tarikh luput, dan menyusun roti-roti baru.


Dalam masa yang sama, budak nakal tu mengomel-omel mengatakan saya tak lawa, muka buruk dan takdak sapa mau. Hehe, agaknya dia dah bengang sejam berdiri minta nombor telefon saya tak dapat-dapat. Mad Ezun cuma senyum, tapi tidak mengendahkan budak nakal tu.


Bengang juga saya dikatakan tak lawa. Kenapa saya bengang? Sebab saya yakin saya comel. Muka yakin! Alang-alang pagi-pagi buta tu customer tak ada, saya pergi mendapatkan pakcik gardenia yang sedang buat kerja.


“Pakcik, tengok dia ni kutuk saya!” adu saya.

“Hahaha. Kenapa ni?” Pakcik gardenia bertanya. Padahal dari tadi dia memang dengar perbualan saya dan budak nakal tu.


“Dia ni cakap saya buruk!”

“Haha. Dia melawak ja tu. Dia ni memang macam tu.”


Saya senyum sinis. Ramah juga pakcik ni rupanya. Rasa macam mengadu kat ayah pun ada. Spontan saya bercekak pinggang,


“Pakcik. Pakcik. Saya comel tak?”

“uih..comey lote aih.”

“Pakcik, saya lawa tak?”

“Lawa, Nurul lawa. Sapa kata Nurul tak lawa, mata dia rabun”


Senyum. Puas.


“Haa, hang dengaq tu. Orang tua pun reti tengok. Hang muda-muda mata dah rabun ayam. Berani hang kata aku buruk.”


Serentak pakcik gardenia, mad ezun dan budak nakal tu ketawa dalam Happy Mart.


Hehe. Kadang-kadang duk teringat balik apa yang jadi masa kerja sambilan dulu. Tapi serik takmau dah kerja macam tu. Penat!

1 komen tak puas hati:

nanad said...

manja dengan pakcik gardenia nooo.. ;D