mereka yang tegar

Sunday, December 27, 2009

permulaan yang awal, Bismillah

1.       Saya selamat sampai jam 5 pagi tadi di stesen KTM Tanjung Malim. Ramainyaaa pelajar UPSI berdedai-dedai turun dari keretapi, bersekali dengan saya. Hampir kosong agaknya keretapi tadi setelah pelajar UPSI (dan mungkin ada sekali pelajar Politeknik Behrang) tiba di destinasi.

2.       Dari Butterworth, tren lewat hampir 1jam. Tak hairan, lewat macam biasa. Keretapi Tanah Melayu Berhad, KTMB, sila tingkatkan kecekapan perkhidmatan kamu. Termasuk juga dengan staf KTMB yang bertugas di kaunter beli tiket etc. Mungkin perlu hantar staf pergi BTN, kursus komputer, atau apa-apa yang patut. Saya simpati dengan seorang Encik KTMB yang terkial-kial menaip (key-in) borang permohonon Kad Pelajar saya baru-baru ini. Guna satu jari telunjuk, merawang-rawang mencari huruf di keyboard.

3.       Apapun, terima kasih KTMB sebab sudi mengangkut saya dan orang lain selama ini. Untuk perhatian, harga tiket kelas ekonomi, lebih murah dari bas. Itu salah satu sebab keretapi masih menjadi pengangkutan pilihan ramai, kan? hehe.

4.       Pagi-pagi dah pergi sarapan roti canai dengan Noraini Ahmad (bukan mantan Ketua Puteri UMNO tu ya) di kedai mamak. Satu hal, di tempat selain Penang, susah sikit nak tengok gadis-gadis di kedai mamak. Penuh kedai didominasi oleh lelaki. Jadi, bila ada gadis pergi lepak-lepak makan di kedai mamak, maka ada mata-mata yang memerhati. Hey, apa tengok-tengok? Tahu lah Ain dan Aini ni comel.

5.       Teman serumah, sudah ada yang selesai mengemas apa yang patut. Terima kasih pada teman yang telah sudi merajinkan tulang belakang mop satu rumah, tingkat atas dan bawah. Terima kasih Aina dan Angah.

6.       Saya masih keseorangan di bilik, belum ada teman bilik baru. Puan Nuriha Ismail, teman bilik semester lepas akan pergi berpraktikal semester ini di Slim River. Bilik saya juga telah dikosongkan dari barang-barang Kak Neha yang sekontena itu. Woahaa, lapangnya bilikku! Tapi sedihnyaa sebab dah takda mulut bising becok pot-pet Kak Neha berlawan cakap dengan saya. Tiada sudah mak andam Neha yang rajin ajar saya, Angah dan Kak Shikin belajar guna alat-alat mekap.

7.       Baru 9jam di Tanjung Malim, saya sudah rindu adik-adik. Terutama si Kakak dan Adnin. Juga yang lain, Amirah, Adeebah dan Atiqah (tak sebut kang merajuk pulak nanti, hehe).

Sampai sini saja, sekian dulu. Terima kasih.

Thursday, December 24, 2009

result sem 3 adalah...

alhamdulillah.. naik sangat pun tak, turun sangat pun tak..

kata orang, maintain cun. Itupun kalau boleh dikatakan begitu.. (padahal dalam hati, mengeluh kenapa tak naik, asyik tang tuuu ja)

 

sem 1 – 3.63

sem 2 – 3.65

sem 3 – 3.62

 

usaha sama, kemalasan masih tahap sama, maka hasilnya pun sama.

 

Hey Ain, hey! Cepat la cepat sedar.. bila pulak nak merasa 3.8 macam orang lain!

Thursday, December 17, 2009

takwim akademik UPSI semester 2 sesi 09/10

salam'alaik. termasuk sebentar tadi, sudah dua kali saya menaip mesej di telefon 'besaq gabak' ni untuk memaklumkan takwim akademik semester hadapan.. pertama, untuk Umi Nora, kedua, untuk Kak Eni Ahmad yang gebu...

.

alang-alang menyelongkar tin biskut, saya lampirkan sekali takwimnya di sini..

.

moga bermanfaat..

.

Semester 2 Sesi 2009/2010

 

Kuliah 7 Minggu 28.12.2009 - 12.02.2010

Cuti Pertengahan Semester 1 Minggu 13.02.2010 - 21.02.2010

Kuliah 7 Minggu 22.02.2010 - 09.04.2010

Minggu Ulangkaji 1 Minggu 10.04.2010 - 18.04.2010

Peperiksaan 3 Minggu 19.04.2010 - 08.05.2010

Cuti Semester 8 Minggu 09.05.2010 - 04.07.2010

 

Sungguh, apa manfaat meneliti takwim akademik lebih awal?

Iskk..macam yang banyak dah tulis kat dinding sekolah zaman hingusan dulu,

“gagal merancang bermakna merancang untuk gagal”

 

1.       1. Boleh buat siap-siap jadual peribadi..jadual belajar, hantar tugasan dan ulangkaji (ehehe, buat ke?). rasanya ramai yang gunakan takwim akademik ni untuk jadual beli-tiket-balik-kampung saja. Tambah-tambah pelajar dari Borneo kan? sangat penting tahu lebih awal bila cuti untuk booking tiket yang beratus-ratus RM tu.

 

2.     2. Rancang percutian, dan ngedate. Ngeh ngeh ngehh! Ketawa sinis.

 

3.     3. Belanjawan sepanjang semester. Almaklum bila dapat saja duit PTPTpu eh bukan PTPTN (cepat-cepat betulkan takut diaju AUKU), maka perlu pandai-pandai guna supaya cukup sampai akhir semester.


Monday, December 14, 2009

aktiviti cuti


bercuti di rumah, memang takda aktiviti nak dibuat...

maka, aktiviti rutin saya (dan Kak Uda) adalah,

menyakat adik-adik sampai menangis

selagi tak menangis, tak boleh nak berhenti dari menyakat budak kecik ni..hehe

apa guna mengusik adik kalau tak menangis..

.

jangan tanya,

mangsanya dah tentu lah Kakak dan Adnin.

tapi yang kerapnya, Kakak lah.

seronok tengok dia marah...kih kih kih...

Thursday, December 10, 2009

entri untuk Abg Din

Tahniah pada semua pendebat UPSI.. Kak Bibah (rank 3rd), Abg Johan (rank 9th), Abg Bae (rank 15th), Abg Din... pasukan muda Aini, Fawez, Suhaimi, Zack.... adik-beradik baru, Nora, Amir, Bihah dan Madi...

.

Royale Debate InterVarsiti 2009, Universiti Malaya dalam kenangan..


Pada Abg Din, Kamaruddin Ismail yang sekarang mungkin dah berlepas dengan kapal terbang untuk pulang ke Sabah, selamat maju jaya..dan terima kasih untuk segalanya...

.

My Catalyst, terima kasih untuk semua ilmu yang diajar dan dikongsi bersama, pengalaman yang dilalui, juga...kasih sayang..

Semua adik-adik debat pasti sayang pada kamu, abang terbaik.. walaupun kadang-kadang macam ayah mithali yang menjaga anak-anaknya yang ramai dan nakal-nakal.

.

InsyaAllah ada umur, jumpa lagi.. jangan lupa adik-adik famili debat bila dah posting nanti..

Selamat Berpraktikum..

Monday, November 30, 2009

Adikku, inilah konsep ‘takda rezeki’.

Beberapa hari sebelum balik ke Penang untuk raya haji, saya dan Bihah berkesempatan meredah hujan dengan motor kak Nad ke pekan Tanjung Malim. Beli tiket keretapi, dan pergi cari hadiah Aini untuk adik-adiknya. Jenuhlah jugak melilau dalam kedai untuk cari hadiah yang sesuai. Dengan bajet 2rm satu! Dua ringgit, tahu!

 

Entah bagaimana, saya berkenan pula dengan tabung ladybird warna merah hitam yang comel. Harga pun, ok la. Dalam kemampuan kocek yang sengkek di hujung-hujung semester ini.

 

Untuk Kakak. Birthday girl yang kepoh. Hehe.

 

Masa kami sefamili meraikan hari lahir 4beradik di Pizza Hut baru-baru ini, saya lupa pulak nak bawa sekali hadiah tabung itu. Maka, esoknya, saya berikan kotak berisi tabung ladybird itu pada Kakak. Tak berbalut. Takda kad. Alaa, yang penting isinya, kan?

 

Kakak seronok sangat bila saya hulurkan kotak hadiah tu. Teruja muka dia. Sambil melompat-lompat, dia menjerit

 

“yea yea Tata yang cantik bagi Kakak hadiah!”

(sempat membodek plak)

 

Saya pula ketika itu tengah bercermin. Tak sempat perhatikan dia buka kotak tu.

 

“pranggg!!!”

 

Opss! Bila saya toleh ke arah kakak, dia tengah terpaku dan tabung ladybird tu dah syahid.

Pecah berderai.

Takda harapan nak diselamatkan. Hancur menjadi keping-keping kecil. Waaa!

 

Muka Kakak kelihatan gementar. Pucat lesi tak berdarah. Mungkin takut saya marahkan dia sebab pecahkan hadiah yang belum sempat dilihatnya itu. Baru saja keluarkan dari kotak, terus jatuh ke lantai dan pecah. Mungkin ‘kuchiwa’ dengan kegembiraan yang sempat 5saat dinikmatinya.

 

Saya pun masa tu tergamam jugak. Tapi terus suruh Kakak dan Adnin berdiri jauh-jauh sementara saya kutip serpih-serpihan tabung yang dah takda rupa ladybird tu.

 

Kakak dah macam nak menangis sangat-sangat dah. Alahai, takkan nak marah pulak. Lagipun saya takda rasa nak marah pun. Cuma terkilan sebab saya takda ganti hadiah lain dah untuk Kakak.

 

Saya cakap

“tak apa lah Kakak. Dah terpecah nak buat macam mana. Ni la namanya takda rezeki. Jangan nanges tau. Nanti Tata bagi hadiah lain lah kat Kakak ya!”

 

Kak Uda pun pujuk Kakak jugak. Mama pun sama. Muka Kakak memang monyok sangat-sangat dah. Moody ja dia. Nak tergelak pun ada bila saya tengok muka Kakak. Tapi kalau saya gelakkan dia, terus menangis pulak nanti. Tahan, tahan. Hehe

 

Mama cakap

“Kakak, tak apa. Takda rezeki Kakak nak dapat tabung tu. Allah dah tetapkan Kakak tak dapat hadiah tu. Contohnya, kalau makanan tu dah ada dalam mulut Kakak pun, tapi bila dah takda rezeki, mungkin makanan tu boleh terkeluar jugak dari mulut Kakak. Nanti Allah ganti dengan hadiah yang lebih baik.”

 

Alhamdulillah, nampaknya Kakak faham.

 

Esoknya, dia dah lupa pasal hadiah yang pecah tu. Tapi sempat pulak dia cakap pada saya,

 

“Tata la punya pasal ni, bagi Kakak hadiah kaca. Kan dah pecah. Kalau Tata bagi hadiah plastik kan tak pecah”

 

Aikk?? Saya jugak yang salah. Sekeh kang budak mulut murai tercabut ekor ni baru tau!






Nota Kaki :

Gambar ni semua di posing sakan bila Kak Uda pakaikan dia tudung. siap lilit-lilit lagi. seronok dia dapat pakai tudung dan ikut Kak Uda pi rumah kawan di Butterworth. Tu nanti mesti becok pulak cerita pengalaman dia dapat naik bas.

Friday, November 27, 2009

Tata, cepat balik!

Selesai peperiksaan, saya lewat sedikit balik ke rumah. Hari terakhir exam adalah 18hb/11 tapi 24hb/11 barulah saya balik.

.

19hb, saya menelefon Mama, untuk berbual dengan Kakak. Rindu dia. Semasa berbual, dia ada berpesan, "tata, balik hari sabtu tau!", dan saya pun dengan tidak berfikir apa-apa, terus berkata, "ok, tata balik hari sabtu k"

.

Namun, disebabkan ada perkara-perkara berbangkit yang tidak dapat dielakkan, saya tidak dapat balik Penang lebih awal. Paksarela beli tiket tren 24hb.

 

Opss! Rupanya ada sebab kakak minta saya balik rumah hari sabtu. Rupanya hari sabtu, 21/11 adalah birthday dia. Saya betul-betul terlupa. Bila dah baca blog Mama, baru tahu hari ini hari ulangtahun kelahiran Kakak. Maaf dik, hehe. Tak ingat. Ramai sangat adik....

 

Dengan rasa bersalah (kot) saya telefon Kakak. Seronok dia bila saya dan famili debat UPSI nyanyikan lagu harijadi pada dia. Kakak suruh saya cepat balik sebab nak pi makan piza, katanya. Oh patutlah teruja sangat si Kakak ni. Seronok nak pi Pizza Hut rupanya.

 

Okay, ringkas cerita, setelah bergoyang-goyang dalam keretapi selama lebih 6jam dari Tg.Malim ke Butterworth, saya pun telah selamat sampai di rumah.

 

Hari berikutnya, kami serbu Pizza Hut di Gurney Drive. Jom jom tengok gambar...

untuk mengurangkan kos dan supaya lebih meriah, maka sesiapa yang tarikh lahirnya berdekatan, buat pakej sambut sekali ja. satu kek, kongsi la empat orang ya.

Kak Uda - 25/10

Kakak 21/11

Kak Chik 29/11

Angah 12/12hehe saja nak dengkikan adik-adik. sejak dari dulu kala, saya tak pernah kena kongsi kek birthday dengan sapa-sapa sebab tarikh lahir saya tak dekat dengan sapa-sapa pun. haha teruk punya kakak.

dan,

sejak saya darjah 5, tak pernah miss kek birthday untuk saya sampailah sekarang.

Terima kasih penganjur program terbaik.

terima kasih Baba Mama sebab dah buat yang terbaik untuk gembirakan hati anak-anak kalian.

ngapp! yum3x..bukan selalu boleh pi makan Pizza Hut, ye tak? 

Kak Uda dengan Baba pantang saya arahkan kamera kat depa, terus posing sakan. curik piza hangpa dalam pinggan tu kang baru tau! haha

Saya bergambar dengan Kak Uda, belated birthday girl. Kek Spongebob? huhu Mama yang pilih. memang kek spongebob perisa kopi lah jawabnya. mujur sedap!

dengan adik lelaki saya, Angah. ni saja lah anak teruna dalam kalangan anak-anak dara. Dik Nin kecik lagi. Ohh, mujurlah kamu tak jadi 'nox' adikku, walaupun membesar dalam kalangan adik-beradik perempuan.

nampak macam anak dengan ayah tak?

ni Kak Teh. iskk jangan tanya kenapa muka adik-adik saya lebih matured dari saya.

dan tentunya berbanding Angah, Kak Uda, Kak Teh dan Kak Chik, sayalah yang paling kecik.. erghh, kenapa kenapa??

dengan Mama!

dah balik rumah ni..lepak kat bawah rumah dulu. kekenyangan. burpp! Alhamdulillah. err, Adnin memang begitu. suka panjat-panjat. hehe. tertungging sana-sani. adehhh
.
.
.
Nota Kaki :
Mungkin ada yang mempersoalkan cara famili saya. Meraikan hari lahir adalah sesuatu yang wajar. tapi, Baba Mama tak pernah ajar kami untuk diberi hadiah mahal-mahal sempena birthday. sekadar makan-makan bersama. dan ada kek.
.
Jadi, birthday siapa pun, semua dapat manfaat dan sedapnya. hehe.

Monday, November 23, 2009

Ain, aku geli nak pinjam buku Bio hang! – Amal

Entri sebelum ni saya ada sebut pasal buku rujukan Biologi. Hehe, buku kesayangan zaman sekolah. Seingat saya, saya masih simpan buku warna hijau terbitan Fajar Bakti (sekarang Oxford Fajar) di rumah. Err, tapi saya tak ingatlah simpan di mana. haha

 

Buku Biologi tu antara buku paling lusuh dan lunyai dikerjakan saya. Puas hati bila buku tu nampak lusuh, tanda saya selalu belek dan tidak mengabaikan buku itu.

 

Tapi, buku itu ada ‘sesuatu’ yang sering menjadi kutukan kawan-kawan yang selalu belajar bersama saya.

Ini.........

Haha. Amal, Faiezah, Che’ Pah dan Sherry selalu cakap geli nak pinjam buku saya. Depa merungut banyak sangat contengan ala-ala berudu dan telur mata tu di buku saya. Hampir setiap mukasurat! Dan setiap mukasurat tu ada banyak ‘berudu’  dan satu telur mata.

 

Saya akan lukis ‘telur mata’ dengan saiz yang besar. Kemudian kepala ‘berudu’ tu kecil sedikit dari saiz ‘telur mata’, dan ekornya panjang berlingkar-lingkar. Ada juga ‘berudu’ yang berlaga sesama sendiri dan ‘berudu’ yang hilang arah dalam menuju ke arah ‘telur mata’

 

Suka hati lah!

Entah kegemaran atau tabiat, tatkala Cikgu Zaharah mengajar, sambil dengar saya akan melukis banyak-banyak ‘berudu’ tu di buku. Juga semasa ulangkaji atau study group dengan kawan-kawan, saya akan tambah koleksi ‘berudu’ tu di buku saya.

 

Hehehe. Motif sangat suka lukis berudu tu, kan kan kan??

 

Telur mata = ovum (gamet perempuan)

Berudu = sperma (gamet lelaki)

Apa perkara yang mengharukan saya sebagai seorang pelajar?

Bila cikgu sekolah masih ingat saya. Ohh rasa sangat terawang-awang dan hati berbunga riang. rasa bahagia itu lebih dari bila dapat surat cinta dari secret admirer. Dan rasa bahagia itu serta merta menjadi sebak bila cikgu sekolah menengah meninggalkan mesej di blog, bertanyakan,

 

“ain, bila nak mai sekolah?”

Rasa sangat terharu bila tahu cikgu-cikgu sekolah sesekali berkunjung ke blog saya. Cikgu Rozai, Ustaz Hasrul, dan Cikgu Zaharah

Terharu. Dan dalam masa sama rasa bersalah sebab saya sendiri jujurnya, jarang menjejak kaki ke SMKA (P) AlMashoor walaupun wujud kesempatan. Ampunn..

 

Bila teringat zaman sekolah, memang banyakkk sangat perkara yang mengusik rasa dan jiwa. Terutamanya cikgu-cikgu, ustaz-ustazah yang dah meletakkan saya di tahap ini.

 

Iya mungkin bagi kamu yang lain, apalah yang ada dengan Pendidikan Sains (Biologi) di UPSI ini. Tak gah pun. Tak semegah kawan-kawan yang mengambil jurusan-jurusan lain yang nak menyebutnya pun terbelit lidah nenek di kampung.

 

Nurul Effah Hamzah di UTM – Kejuruteraan Kimia

Haziela Hamid di UKM – Genetik

Nur Aainaa Muhamad di UTM – Matematik dgn Pendidikan

*Nurul Amal Shaik Mohd Rodhi di USM – Mikrobiologi

Sharifah Nafisah di UIAM – Bahasa Arab dgn Pendidikan

Sharifah Nadiah juga di UIAM – Kejuruteraan ##### (tak amik major lagi, katanya)

Faiezah Shaik Farid di UMK – Bioteknologi

Azreena Zabidi di UIAM – Perubatan

Nur ‘Iffah Mohd Nasir di Syria (atau Jordan, tak pasti) – Syariah/Bahasa Arab

(kalau ada penambahan atau kesilapan, boleh letakkan di ruangan komen)

 

Opss ramai lagi yang hebat-hebat tapi saya tak berapa ingat mereka di mana sekarang. Alhamdulillah. Sahabat-sahabat seangkatan 5 Melur ramai yang berjaya dalam bidang pilihan masing-masing. Tahniah.

 

Zaman sekolah, zaman dipenuhi nasihat (seringkali dianggap leteran) oleh cikgu-cikgu kepada pelajar remaja yang orang kata ‘baru nak naik’. Tapi dalam banyak-banyak nasihat dan leteran itu, ada satu frasa yang sangat terkesan di hati saya.

 

Masa tu, dalam makmal Bio di SMKA (P) AlMashoor. Cikgu Zaharah cakap,

 

“sebutir intan takkan terhasil tanpa tekanan yang kuat”

 

Terus masa itu juga saya tuliskan frasa keramat (pada saya, tapi taktahu lah pada yang lain) dalam buku rujukan Biologi. Muka depan. Dan balik rumah saya tuliskan lagi frasa itu pada kertas A4 dan tampal di dinding bilik.

 

Masa nak SPM tu, frasa tu bagi saya cuma sekadar satu frasa yang cantik dan sedap didengar. Ala, masa SPM, apalah sangat tekanannya. Hehe, kedengaran kerek di sini ya.

 

Bila saya melangkah ke Kolej Matrikulasi Pulau Pinang, saya masih menulis frasa “sebutir intan takkan terhasil tanpa tekanan yang kuat” di nota-nota saya, dan juga conteng-conteng di meja. Dan di KMPP, barulah saya terasa tekanan belajarnya. Siapa yang pernah berada dalam sistem matrikulasi sebagai persediaan pra-Universiti, akan tahu dan faham.

 

Bila sesekali saya rasa lemah dan tak mampu nak serap tekanan belajar di matrik,

Saya akan pejam mata dan sebut berulang-ulang kali,

 

sebutir intan takkan terhasil tanpa tekanan yang kuat

sebutir intan takkan terhasil tanpa tekanan yang kuat

sebutir intan takkan terhasil tanpa tekanan yang kuat

sebutir intan takkan terhasil tanpa tekanan yang kuat,

 

sampailah saya rasa dapat kekuatan semula.

 

Terima kasih, Cikgu Zaharah.

 

*Nota kaki :

Teringat Amal pernah cerita pada saya, dia terjumpa Cikgu Matematik kami semasa Tingkatan Lima, Cikgu Baharom baru-baru ini. Bila Amal pergi jumpa Cikgu Baharom, apa yang Cikgu ingat pasal dia adalah,

“hah kamu kan yang selalu tak buat latihan Matematik yang saya bagi”, kantoi Amal. dah berapa tahun pun Cikgu masih ingat.

Hihi, saya lah tu seangkatan dengan Amal.

Saturday, November 21, 2009

i'm not single but still available.. shuhhhh!

Ada suara-suara sumbang yang pernah bertanya,

“ain, kenapa kau tak cakap kau ada pakwe ke tak dalam blog?”

 

“ain, ko sorokkan pakwe ko sebab taknak orang tahu ko kapel ke?”

 

“teruknya mu ain bila mu buat-buat macam takda bf. Nak cari bf baru lah tu!”

 

Adess...helloo encik-encik dan tuan-puan pembaca blog yang disayangi dan dihormati sekalian. Ini blog peribadi Ain Fathihah. Cerita saya. Kisah saya. Sesekali boleh lah saya selitkan mengenai pakcik Fadzil. Sekali-sekala!

 

Tak sanggup saya nak masukkan semua kisah mengenai kami. Takkan lah tiap-tiap entri saya perlu masukkan ayat cintan cintun begini,

 

‘saya sayang dia ketat-ketat’

‘cinta sampai mati’

‘ i’m yours, you’re mine’

‘jangan siapa-siapa berani kacau jejaka ini sebab dia hak milik saya sepenuhnya’

(haha, ayat ditiru dari seorang blogger gadis. Takleh bagitau siapa)

 

Perlu ke?

 

Saya sendiri tak gemar membaca blog gadis-gadis yang menulis segalanya berkisar tentang bf, buayafren masing-masing. Bluekk, nak baca pun kadang-kadang geli-geli gitu. Inikan pula saya nak menulis sedemikian. Tapi tunggu lah bila saya dah nikah+kahwin nanti, insyaAllah akan selalu ada cerita pasal suami saya. Haha bajet macam dah nak kawen esok lusa kan?

 

Bosan lah nak baca blog yang asyik-asyik nak tulis ‘bf ku tersayang cuma SMS sembilan puluh sembilan kali hari ini dan sebab tak cukup seratus mesej sehari, adakah dia sudah tak sayang padaku?’

 

 Asyik-asyik nak tulis ‘hari ini cinta kami berumur genap tiga minggu’, kemudian esoknya tulis pula ‘hari ini cinta kami berumur tiga minggu satu hari’. Dan bila berselisih dengan bf perlu ke tulis dalam blog dan bagitau satu dunia (itupun kalau ada orang baca blog kamu),

 

‘aku gado dengan my sayang, aku nanges teresak-esak sampai tertidur. Arghhh, kenapa dunia tak adil pada aku’

 

Heyy, saya memang cukup bosan kalau termasuk dengan sengaja ataupun tak sengaja dalam blog-blog macam ni. Tapi, perlu diingatkan, blog ini sifatnya peribadi, maka suka hati dia lah nak tulis apa dalam blog dia asalkan jangan paksa saya jadi followernya! Haha.

 

Bukannya saya tak suka baca kisah cinta. Sukaaa sangat! Blog cinta yang kisahnya paling saya suka baca, blog Warna Nostalgia (blogger Encik Diman). Perghh, memang mengancam jiwa.

 

Lagi satu sebab minor kenapa saya tidak menulis sangat pasal bf, sebab blog ini, ini, ini, ini, ini, ini, dan ini! Haha nasiblah kan saya ada keluarga blogger, maka tidak boleh terlalu over menulis pasal bf sebab Baba Mama saya akan sentiasa memantau blog saya dan mengikuti perkembangan kehidupan saya.

& malu lah adik-adik baca kakak depa tengah angau tak hengat dunia!

Friday, November 13, 2009

kelingking bertanda (pesan ayahanda)

Dalam hidup, selalunya ada dua persimpangan. Kiri dan kanan. Mahu memilih hitam, atau putih. Iyakah? Selalunya saya merasakan soal hidup bukan mengenai hitam atau putih. Tapi kelabu. Hoho..

Pendahuluan yang tak berkaitan pun sebenarnya. Cikgu BM, jangan potong markah saya. Sebenarnya entri ini saya mahu bercakap tentang kiri dan kanan. Ada apa dengan kiri kanan?

Begini, masa anak-anak dulu, seingat saya ketika umur kurang 4 tahun. Macam biasa lah, seperti ibu bapa lain, Baba & Mama akan ajar macam-macam perkara. Pendidikan tidak formal.

Warna – nasi warna putih, daun warna hijau, sirap warna merah, baju Tata warna kuning, baju Baba warna ungu, baju Mama warna kelabu

Saiz & Kuantiti – ini besar, ini kecil, bola ini lebih besar dari bola kecil itu, pensel dalam bekas ini lebih banyak dari pensel warna dalam bekas itu, susu dalam botol ini penuh, setengah dan kosong (sudah habis diminum! Sapa entah masih minum susu botol sampai umur 5tahun, hehe)

Benda – ini motor, ini TV, ini buku, itu mesin taip Baba, ini lipstik Mama, itu lori besar, di sana lori kecil, itu ayam (yang selalu berak kat halaman rumah), itu pula angsa (yang selalu kejar budak-budak yang lalu-lalang depan dia, cis)

........

........

Belajar sambil bermain, seronok kan zaman anak-anak. Zaman U ni pula, belajar sambil tersengguk-sengguk. Adik-adik, jangan contohi kakak kalian.

Ada satu perkara yang Baba ajar, melekat kaedahnya sampai sekarang. Masa kecil (dan sampai sekarang pun), saya agak sukar membezakan kanan dan kiri. Maka, Baba ajar ;

“Tengok jari kelingking Tata, yang mana ada tahi lalat, itu kanan. Jari kelingking yang tak da tahi lalat, itu kiri.”



Dan saya akan tengok jari kelingking untuk membezakan arah kanan dan kiri, anggota badan kanan dan kiri dan apa saja yang berkaitan dengan kanan dan kiri. Nak makan, tengok dulu tangan mana yang jari kelingking ada tahi lalat, maka saya akan makan dengan tangan itu. Hehehe.

Rupanya kebiasaan dari kecil, ketika zaman anak-anak, terbawa-bawa hingga menjejak dewasa (tiru blogger Amir : Menjejak Dewasa). Saya masih sukar membezakan kanan dan kiri tanpa melihat jari sendiri terlebih dahulu.

Dan tentunya saya sangat ‘fail’ bila kena kawad kaki! Arghh, susahnya. Mana nak pusing kiri, mana nak pusing kanan, saya selalu keliru. Komanden suruh pusing kanan, saya terpusing kiri. Dan sebaliknya. Takkan nak angkat tangan tengok jari kelingking masa kawad kan? masa kawad kaki kan kena berdiri tegak.

Ngee, entah sampai bila saya perlu bergantung dengan jari kelingking bertahi lalat ni. Apapun, terima kasih ayahanda sebab dah ajar saya bezakan kiri dan kanan.

Juga, kiri dan kanan kehidupan.

Monday, November 09, 2009

persediaan exam Ain Fathihah

Lain orang, lain ragamnya menghadapi peperiksaan.

Alhamdulillah, tiga subjek dah selesai. Selesai peperiksaan bukan bermakna jodoh sudah tamat. Kalau-kalau panjang jodoh, mungkin akan jumpa lagi subjek itu semester depan (ahh, jangan!)

 

Entri kali ini, saya nak kongsi apa persediaan saya sebelum menghadapi peperiksaan akhir semester tiga.

Peringatan : Ini bukanlah blog pakar motivasi, maka apa yang saya lakukan perlu difikirkan beribu-lemon kali sebelum dijadikan panduan.

 

UBI 1042 English for Communication 2

Saya ni sejak anak-anak memang ketara kelemahan saya dalam subjek ini. Bahasa Inggeris. Mungkin sebab saya kurang rajin membaca bahan-bahan bacaan berbahasa inggeris, dan juga kurang rajin menelaah subjek ini.

 

Laptop saya memang tiada lagu-lagu inggeris. Semuanya cuma lagu-lagu melayu (malaysia-indonesia). Balik-balik lagu yang saya ulang, Sudirman, P.Ramlee, BPR, Ukay’s, Opick, Ebiet G.Ade dan lagu-lagu lama. Jangan cuba-cuba nak cari lagu baru dalam laptop saya, err, takda rasanya.

 

Nasyid? Heh, cuba la cari. Sapa jumpa lagu nasyid dalam laptop saya, saya belanja makan kentang goreng.

 

Kalau tak terasa nak dengar lagu, saya cuma akan ulang-ulang dengar ceramah motivasi Dato’ Fadzilah Kamsah.

 

Kesimpulannya, laptop saya memang membosankan.

 

Maka, sebagai persediaan menghadapi paper EC 2, saya punggah-punggah folder CD, cari CD lagu Inggeris yang ada dalam simpanan saya. Sambil dengar lagu, saya cari liriknya dan cuba nyanyi sama. melalakkk! Hujan tak hujan, belakang kira. Hehe.

 

Barulah saya tahu lagu-lagu inggeris ni memang sedap didengar oleh telinga.

 

Boy I missed your kisses all the time but this is

Twenty five minutes too late

Though you travelled so far boy Im sorry you are

Twenty five minutes too late

 

Ngee, best gak cerita dalam lagu ni. Jadi sapa-sapa yang ada simpan perasaan pada seseorang tapi tak terluah, cepat-cepat la jumpa mak ayahnya dan masuk meminang. Haha.

 

Because of you

I will never stray too far from the sidewalk

Because of you

I learned to play on the safe side

So I don't get hurt

Because of you

I find it hard to trust

Not only me, but everyone around me

Because of you

I am afraid

 

Waa, lagu ni lagi menyentuh hati. Terus saya cari klip video lagu ni. Meleleh beb. Kisah seorang anak yang jadi mangsa perceraian ibu bapa. Anak tu jadi tak yakin diri, rasa susah nak percaya orang, dan rasa hidupnya kosong. Uhuhu..

 

I don't care who you are

Where you're from

What you did

As long as you love me

Who you are

Where you're from

Don't care what you did

As long as you love me

 

Ni pun, hehe.. tapi, cinta sedalam mana takkan buat hidangan tengah hari turun dari langit kan?

Boleh ke seorang lelaki tu cakap,

“I takda kerja, I takda harta. Tapi I ada cinta yang segunung tinggi untuk U. Kawen la dengan I, demi cinta suci ini”

 

Haa, kamu perempuan-perempuan. Sila jauhi lelaki macam ini. Ini lelaki yang tak bertanggungjawab. Kamu takkan boleh pergi kedai runcit dan cakap, “pakcik, saya dan suami saya sudah seminggu tiada apa-apa untuk dimakan, tapi kami ada cinta yang hangat membara. Boleh tak beri kami beras sekilo dan sardin tiga tin?”

 

TBG 2013 Genetik

 

Buku rujukan berharga RM85 setebal 3cm masih suci murni dan bersih hingga ke hujung semester. Ini bermakna, Ain Fathihah sangat pandai menjaga buku. Ok tipu saja. Sebenarnya jarang belek buku Genetik tu, maka sebab tu la buku tu masih berbau kedai. Huhu, adik-adik, jangan tiru macam saya.

 

Hampir peperiksaan, baru saya membuka dan membelek buku Genetik pada mana yang patut. Kemudian baru lah sedar, buku ni sangat menarik. Biasa la kan buku Biologi, banyak gambar dan warna-warni.

 

Pensyarah selalunya akan bagi tutorial sebagai assignment untuk dikunyah dan dihadam sebaiknya. Maka, buatlah tutorial yang pensyarah beri itu sesungguh hati. insyaAllah bermanfaat untuk masa depan kamu. Hehe.

 

TQ Dr.Fatimah!

 

TKU 1033 Kimia Asas 1

 

Ini memang antara subjek yang kurang mendapat kasih sayang saya. Quiz 1 dan Quiz 2 memang hancur sehancur-hancurnya. Bila kuiz rendah, bermakna carry marks rendah. Bila carry marks rendah, memang membantutkan semangat dan rasa ‘down’ sangat. Eh bukan Down Syndrome ya.

 

Dua hari sebelum exam subjek ini, saya selak kertas soalan kimia tahun 2006.

Erm,

 no 1.....errr

No 2....iskk

No 3.....errr

No 4....zzzz (tertidur)

No 5....errr

No 6....iskk

No 7...hurm..

No 8...ermm..

No 9...waa..

No 10..waa!!!

 

10 soalan pertama pun saya dah tak reti jawab. Arghhh! Ini bukan perkara alang-alang nan kepalang (bak kata Abg Din). Terus rasa sangat takut dengan kebodohan diri. Serta-merta nak ketawa dengan kebodohan diri.

 

Tapi, tetiba ‘hujan’ lebat..menderu-deru ‘hujan’. Sob sob, boleh pulak saya menangis teresak-esak sebab tak mampu nak jawab soalan. Takut, ketaq tali perut che’!

 

Lepas menangis, biasa la mesti rasa pening kepala. Kemudian tertidur semalaman tak study. Maka hanguslah sepetang dan semalaman tanpa menelaah. Entah apa-apa ja lah si Ain Fathihah ni.

Jangan tiru macam saya.

dua subjek lagi.... jom study!

Sunday, November 08, 2009

Kekasih Halal

Aku telah lelah
Memilih memilah mencari wanita
Siapakah dirinya
Yang kan menjadi kekasih halalku

Tiba-tiba aku terpana
Ada kejutan tak terduga

Dia gadis berkerudung merah
Hatiku tergoda tergugah
Tak cuma parasnya yang indah
Dia baik dia soleha
Dia gadis berkerudung merah
Bawalah diriku padanya
Takkan habis kuberdoa jadi kekasih halalnya

Jadikan diriku halal memeluk halal mencium mu
Lekaslah jangan tunda
Untuk menjadi kekasih halalku

itu itu dia gadis berkerudung merah
Hatiku tergoda tergugah
Tak cuma parasnya yang indah
Dia baik dia soleha

haha motif sangat letak gambar sendiri

tiba-tiba sangat suka lagu ni

comel sangat

.

.

Hey kamu, mahu jadi kekasih halalku?

Friday, November 06, 2009

tahniah Fika


Tahniah Pika @ Kak Pek.

Syafiqa Amirol Melvin atau panggilan mesranya, Fiqa berjaya mengenepikan empat finalis lain - Shazfinaz Hashim (Finas), Hazlin Hussain (Lyn), Nadiah Adrianna Mohd Akbar (Nadia) dan Putri Noor Nawal Ramlan (Putri) - untuk merangkul gelaran Gadis Melayu 2009.

.

.

hehe Fika ni dulu jiran bilik sebelah masa kat KMPP dulu. Saya bilik B4.3.5, Pika bilik B4.3.7.. mula-mula masuk matrik dulu, bila selisih dengan Fika bila nak ke kelas @ bilik air, terus terdetik, "mak aiii, cunnya dia ni."

.

Teringat balik masa kami budak2 blok B4 paksa Fika masuk pertandingan Busana Muslimah, House of Jubah antara blok-blok perempuan di matrik Penang. dah dalam blok kami tu Fika ja yang paling menawan cun tinggi lampai, maka semua tolak dia untuk jadi wakil blok B4..

.

dia jahit sendiri manik-manik kat jubah dia, bagi lawa. lepas tu ramai-ramai duk tolong dia testing-testing selendang malam sebelum hari pertandingan.

.

Yang lawaknya, Fika ni bercermin mata. masa duk buat 'fashion show' atas pentas, Fika tak pakai spec. Mata dia memang tak nampak. Jalan pun menonong laju ja atas pentas. Pi kiri, pi kanan, pusing2 tengah pentas, dengan kadar laju dari biasa. hehe.

.

Yang saya ingat, malam sebelum paper final Biologi semester dua, saya semalaman di bilik Fika, paksa Fika ajarkan saya and Aishah bilik hujung pasal genetic biotechnology. ada pulak soalan yang Fika ajar tu. hehe. tq tq

.

Sekarang dah jadi Juara Gadis Melayu 2009 kamu ya Pika.. Tahniah..tahniah..

Jangan lupa sambung study balik tau.. UKM menunggu.

ini cilok gambar fika masa di matrik, dari Siti Aishah, classmates saya di UPSI. dia dan Husna (roommate masa matrik) sekelas dengan fika masa di matrik dulu. KMPP (bold sikit).

.

saja letak gambar-gambar Fika. dia ni dah memang cun. natural. tak mekap pun cun.

Thursday, November 05, 2009

cara normal redakan tekanan peperiksaan - celup kaki di sungai kalumpang

exam, exam jugak.. hidup mesti diteruskan. kebetulan saya dah memang merengek-rengek nak main air dari awal semester lagi, tapi takda sapa layan rengekan saya, huhu. terpaksa la tahan diri saja.

kebetulan pula akak-akak bilik sebelah saya merancang nak pi mandi sungai, dan mengajak saya dan roommate turut serta. mulanya plan nak pi Sungai Samak dengan basikal.

.

4 orang, seorang satu basikal. perghh terus hati saya terdetik, habis la saya pi Sungai Samak naik basikal, mau turun 10kilo. maka tinggallah saya badan sekeping.

.

kemudian tukar plan, roommate saya Kak Neha mungkin tak boleh berbasikal jauh, luka pembedahannya semasa bersalin belum sembuh sepenuhnya. carik-carik motor, nak pinjam untuk ke Sungai Samak. Okay sikit kot naik motor.

.

tengah-tengah malam sebelum hari kejadian, Kak Shikin dengan girang hati riang gembira memberitahu saya, "Ain kecik, bagitau Kak Neha kita tak jadi pi sendiri. Abang kawan akak, Una boleh hantarkan. Kita pi mandi kat Kalumpang lah, tak jadi pi Sungai Samak"

.

hah, dah senang nak senang lagi. best-best, ada orang hantar.

terus saya tanya pada Kak Shikin, "eh abang Una tu hensem tak?"

(soalan yang sangat tak perlu, haha tapi dah nama pun Ain Fathihah)

"rasanya tak hensem kot", segera pula Kak Shikin jawab. malas nak layan loqlaq saya la tu.

.

.

esok paginya, Kak Ngah dan Kak Shikin bangun awal, buat bekal. Dua jenis nasik goreng dan air oren, cukup untuk 10 orang. yang join 5 orang saja, tapi perlu ambil kira masing-masing punya perut tong. 

.

.

Saya dan Kak Neha memang teruja nak mandi sungai. oh jakunnya saya jarang dapat jumpa sungai best. nak pi tu, memang dah pakai siap-siap tshirt dan seluar trek yang akan dibawa kecebur kecebur dalam air.

.

tapi bila tengok Kak Ngah dan Kak Shikin bersiap, sakan dengan blaus dan jeans. erkk, apakah? sempat mekap lagi. waa kan nak pi mandi sungai ja, tak payah la lawa-lawa.

.

sampai Kalumpang, cari wakaf dan terus buka bekal, menyantap. kes tak sarapan dulu. hehe. habis makan saya tak sabar-sabar terus buka baju eh buka selipar ja, terjun sungai buat kuak lentang. isk tipu lagi. sebenarnya saya cuma celup kaki sikit-sikit. sejuk! dah basah kaki baru masuk sungai sampai lutut. tu pun dah gigil-gigil dah.

.

cuma saya, Kak Neha dan Una yang mula main air dulu. akak berdua yang melawa pusing-pusing sekitar, bergambar sakan. nak letak Facebook katanya.

.

macam biasa, air sungai Kalumpang memang deras. deraslah, dah kawasan agak berjeram. huhu letih badan nak tahan dari dihanyutkan air. tapi seronok buat-buat hanyut dan Kak Neha kelam kabut tangkap saya. ngee hehe.

ini dah lepas mandi, dan bersiap nak balik. eh takda gambar main air? tak payahhh!

.

saya suka jambatan gantung ni, tapi tak bergoyang sangat. kalau goyang kuat, lagi seronok nak lompat-lompat masa lalu atas ni. kan kan.

.

posing dulu sebelum balik. wajib ni. bukti. hehe.

.

ini roommate saya, Kak Neha. nama tak glemer dia, Nuriha Ismail.

cun? hehe. memang cun. nampak tu?

Puan Nuriha Ismail.

anak dua dah ni.

member sebilik, sekepala, sama loqlaq, suka melalak, selalu golek-golek sekatil sambil sembang2, sama2 lapar perut bila tengah malam, makan megi semangkuk, boleh tukar2 kasut & baju sebab sama saiz, berebut kek coklat, kongsi air blackcurrant goncang, bla3..

.

dah satu semester rupanya saya sebilik dengan Kak Neha. rasa macam ada kakak kat sini.

TQ!

Wednesday, November 04, 2009

untuk adik nurul arifah

salam. baru-baru ini saya dapat pesanan di entri aku & puisi kanak-kanak.

begini katanya ;

Assalamualaikum kak ain, kak ain, boleh tak kakak tuliskan sebuah syair bertajuk ilmu jika boleh terima kasih banyak banyak. Assalamualaikum



dari nurul arifah 

umur 8 tahun.

.

.

adik nurul, akak tak tahu macam mana nak hubungi adik.

insyaAllah akak boleh buatkan, tapi tak sempat nak buat dalam masa terdekat ni, tengah exam.

nanti bila akak dah buat (akak cuba secepat mungkin), akak postkan syair ilmu tu dalam entri akak seterusnya ya.

Thursday, October 29, 2009

cara tak normal redakan tekanan peperiksaan - main polis sentri dengan cencurut

Menjelang (bukan menjelang lagi dah, dah dekat sangat dah pun) musim peperiksaan ni, tekanan dan kegelabahan melanda semua pelajar yang ada kesedaran terhadap peperiksaan. 

Mana nak cari nota-nota kuliah yang selama ini terabai, mana nak tanya soalan-soalan yang dijangka masuk exam (apalah tanya spot question, lain kali tanyalah jawapan!), mana nak berbaik-baik dengan pelajar terbaik kelas dengan harapan dapat tiru masa exam, mana nak jaga hati pakwe/makwe yang terkecik hati tak dihiraukan, mana nak redakan tekanan dan bla-bla-blah!

Haa bercakap soal cara redakan tekanan, macam-macam cara ada. ‘jom release tension!’.. ehem, teacher saya cakap, bukan release tension, tapi, reduce tension.

Macam-macam pe’el kita boleh tengok bila siswa-siswa meredakan tekanan peperiksaan. Ada yang makan nasik berpinggan-pinggan (habislah pinggan kat rumah kena makan), ada yang makan burger sekaligus 3bijik, ada yang ajak pakwe/makwe merendek tepi sungai KHAR dengan alasan nak redakan tekanan (ini namanya menambah tekanan lain pulak dengan membuatkan air naik ke kepala &^%$^%$/), 

ada yang bertapa depan bilik pensyarah dengan harapan kertas soalan boleh tercicir dari fail pensyarah, ada yang bercinta dan ter’emosi dengan kumbang, ada yang makan megi mentah sekali dengan nasik, ada yang balik kampung masa minggu belajar sebab katanya tengok muka mak ayah hatinya jadi tenang, alhamdulillah anak baik..

Erghhh banyak lah takkan nak cerita semua! Eh ain sapa yang suruh kamu cerita? Kamu yang nak tulis. Ehehehe yelah salah saya.

Pendek kata (panjang tak terlibat sebab bilik saya dua-dua penghuni tingginya 153cm) macam2 pe’el lah yang akan muncul sempena musim peperiksaan. Ada yang normal, ada yang tak normal.

Yang normal nantilah saya cerita, entri kali ini nak cerita yang tak berapa nak normal dulu. Hehe.

Rumah sewa saya di Bahtera Terrace agak luas. Jadi kami jadikan bawah tangga sebagai tempat simpan kotak-kotak barang. Kotak buku, kotak baju, dan entah apa-apa lagi yang ada. Tersusun elok. Bukan serabut tau!

Nak dijadikan cerita, sejak bulan puasa hari tu, semasa waktu sahur, saya selalu nampak Cik Siti lalu-lalang dalam rumah kami. Kalau nampak, kadang-kadang kami sergah Cik Siti, kadang-kadang buat tak tahu. Agaknya dia masuk dari celah-celah pintu depan dan terus mencicit lari ke pintu dapur. Shortcut lah tu! Malas dia nak pusing taman ni kot. Dah la lalu tak bayar tol.

Sabar je lah. Mengenangkan semangat 1Malaysia dan cintakan persaudaraan sesama makhluk, makanya kami abaikan. Tak apa, Cik Siti nak lalu saja. Silakan lah lalu, lalu la puas-puas.

Dua tiga hari lepas, kami perasan satu hal. Cik Siti mengambil kesempatan di atas keluhuran hati dan kebaikkan budi kami! Entah bagaimana agaknya Cik Siti mendapat pasangannya (mungkin masa lalu-lalang dalam rumah), dan seterusnya memadu kasih bercintan-cintun dan beranak-pinak di bawah tangga rumah kami. Tempat kami letak kotak-kotak yang berisi barang yang tak pakai.

Cis! Berani kalian ya! Kami risaukan buku-buku dirosakkan Cik Siti. Saya pun risau buku ‘bata’ Biology saya rosak dikerjakan Cik Siti. Lalu saya, Kak Neha dan Lubna mengadakan Ops! Buru yang diputuskan secara tergempar. Tapi Lubna awal-awal dah cakap, “wei aku taknak terlibat ok!”

Baiklah tak apa. Saya dan Kak Neha yang beriya-iya. Dengan kapasiti yang ada (batang mop, baldi dan penyapu) saya dan Kak Neha memulakan operasi. Kak Neha alih-alihkan kotak-kotak bawah tangga tu semua dan buat bising dengan harapan Cik Siti akan keluar. Saya dah bersedia dengan batang mop dan baldi (padahal masa tu agak konpius apa fungsi batang mop di tangan? Ahh bantai je lah).

Tetiba Cik Siti meluru keluar dari bawah tangga dan mencicit lari ke arah dapur. Lubna yang katanya tak mau terlibat serta merta cergas dan menghalang laluan Cik Siti. Tapi tak berjaya, Cik Siti dapat meloloskan diri melalui pintu dapur dan terus keluar rumah. Hai hai bye bye! 

Dalam masa yang sama tu jugak Aina yang tengah basuh pinggan terjerit-jerit nyaring gila kalah wisel pakcik Palapes (eh pandai-pandai ja Palapes guna wisel) padahal Cik Siti tu tak nampak batang hidung pun lagi. Haha. Kak Wana pulak bila diacah oleh saya, Kak Neha dan Lubna,

“kak wana!!! Tikus tikusss! Dia pi kat kak wana!!”. Ceh ceh, acah ja. Tapi Kak Wana yang brutal ganas pernah tendang ehem-ehem lelaki masa zaman ganas dia terloncat-loncat sambil angkat kain. Haha hilang sudah ganas mu, Kak Wana! Saya, Lubna dan Kak Neha tergolek-golek gelak sampai senak perut. Haha.

Tak lama kemudian Cik Siti 2 berdecit lari dari kotak dan menghala ke dapur. Lubna tahan dia. Ops dia berpatah balik dan berlari ke arah pintu depan. Saya dan Kak Neha mengejar Cik Siti. Sempat saya tahan laluan Cik Siti dengan batang mop supaya dia tak terlepas keluar dari rumah. Oh ini rupanya guna batang mop. Cik Siti menukar haluan dan berlari ke dapur semula. Lubna dengan bakul biru di tangan cuba menyerkup Cik Siti 2. Opocot maaf Cik Siti, tertekup kat perut dia. Berdecit-decit Cik Siti berbunyi. Mesti senak perut dia kena tekan dengan Lubna. Hahaha. Cik Siti 2 berlari keluar dari celah-celah bakul dan terus ditekup dengan baldi terbalik oleh Kak Neha!

Yeaa! Dah dapat satu Cik Siti. Kak Neha sua tangan bawah baldi, dan ambil Cik Siti 2 dengan tangan. Perghhh ambil dengan tangan tu, beb! Oh Kak Neha kamu memang sangat kampung. Kemudian masukkan Cik Siti 2 dalam bakul. Tutup dengan kertas suratkhabar supaya dia tak terlepas keluar.

Oleh sebab kami merasakan ada lagi anak-beranak Cik Siti, maka kami sambung mengetuk-ngetuk bawah tangga dan alih kotak. Dan seperti dijangka ada lagi Cik Siti 3. Yang ini dua tiga kali pusingan kejaran sudah dapat tekup dengan baldi. Lubna jugak yang dapat! Eleh eleh tadi kata takmau terlibat. Kui3x! Kak Neha ambil dan letak dalam bakul tadi. Ahaks!

Bayangkanlah perempuan-perempuan bagaimana keadaannya teruja kejar tikus. Hihihi dengan baldi dan batang mop segala. Mujur pulak ruang tamu rumah cukup luas untuk main kejar-kejar dengan Cik Siti anak beranak.

Tadaa! Ini lah cara kami meredakan tekanan musim peperiksaan.

Anda bagaimana?

.

.

.

p/s : Kak Neha cakap tikus ni namanya cencurut. hidup di tanah. tikus tanah la kot? ni la 1st time saya tengok cencurut dari dekat. ahaha, jakun.

Wednesday, October 28, 2009

Oi Ain, kalau study buat cara study... tak payah on pc.. membazir hayat battery jer...

sedang saya khusyuk melagha depan laptop, tiba-tiba saya ketawa dan tersentap. dengan tak disangka-sangka..

.

hehe, begini..

malam tadi (ok tipu la malam, dah awal pagi), saya kebosanan tiada teman berbual. takda sapa tegur pun di YM. eh ada tapi saya yang malas layan. sebelum saya menutup laptop diikuti dengan adegan menarik selimut dan memeluk bantal, saya perhatikan senarai YM.

...

1. tak ramai yang online

.

2. yang online tapi berstatus 'busy' (bizi laa konon)

.

3. yang online tapi kejab offline dan online semula dan 30 saat kemudian offline lagi (ini mungkin kes sambungan internet yang ngok-ngek dan asyik terputus-putus)

.

4. yang online tapi berstatus 'idle'. ada yang 1minit, ada yang 10 minit (agaknya orang tu pi memerut di toilet), dan ada yang 2jam lebih (ni mesti dah berlayar ke alam mimpi). haa yang dah tido tapi tak tutup laptop. mubazzirunnnnn!

.

.

.

haha dengan niat mengacau orang, saya tinggalkan mesej di YM box Cikgu Malek,

ain fath mrh: hee tdo x tutup laptop...sila jimatkn penggunaan barang eletrik ye

.

. ngeh ngeh ngeh...ok tido jom!

.

.

petang ni sedang saya berlagha dan melagha menjengah dunia maya, tiba-tiba keluar box YM bertulis,

ABD MALEK SELAMAT: Oi Ain, kalau study buat cara study... tak payah on pc.. membazir hayat battery jer...

.

.

kuss semangat. terkejut den. tskkk balas dendam yerk

.

terkejut pertama : eh sapa yang tiba-tiba menyentap i ni

terkejut kedua : ehh Cikgu Malek?

terkejut ketiga : hah? takkan Cikgu Malek cakap macam ni kot?

terkejut keempat : haha macam tak percaya Cikgu Malek yang skema (dushh3x habislah markah ujian BSMM saya) ni cakap macam ni..

.

okayy, ini entri tak bermotif. cuma entri lagha. hahaha. padan muka.

gambar kandid yang berunsur misteri

Monday, October 26, 2009

jampi kasih-sayang

Salam’alaik. Chatting dengan mama sebentar tadi, saya dapat berita adik ‘bongsu tak jadi’ saya, kemalangan. Dilanggar dek motor. Alhamdulillah tiada apa-apa yang serius. Sakit-sakit pinggang dan luka sedikit di lutut. Kata mama, Kak Chik melintas jalan tak tengok kiri kanan.

Heh, senyum saya sendiri. Adik yang seorang ini, memang agak blur. Kadang-kadang jalan dalam rumah pun boleh tiba-tiba terlanggar dinding, takpun tersadung kaki. Sempat saya bergurau dengan Mama, “tak apalah moga-moga lepas eksiden ni hilanglah blur dia nanti”.

Hihihi, gurau je la ya, adikku.

Cakap soal eksiden ni, teringat masa kecil. Nak kata saya ni buas sangat, buas cara anak perempuan lah. Kerap juga jatuh, luka kaki, luka lutut, berdarah siku dan terhantuk dinding. Kalau tidak buas, masakan saya dapat parut di buku lali kedua-dua kaki, kening terbelah dan lutut pun berparut. Huhu.

Tapi tak apa, kening terbelah ni saya anggap bertuah. Pemanis dan penyeri muka. Hihi.

Satu perkara ajaib yang saya masih ingat, masa kecil-kecil dulu, semasa masih anak-anak, sesekali bila saya terjatuh semasa bermain dan berdarah lutut, ataupun terhantuk kepala, ataupun terguris mana-mana bahagian badan,

Baba akan panggil saya yang sedang menangis-nangis sakit, kemudian membelek-belek apa yang patut. Dia akan jampi macam ni,
“tuku takal balik pintu, budak nakal memang begitu, fuang fuang!”
(cara menyebut ‘jampi’ ini agak berlagu sedikit, ala mesti ada yang tahu kan?)
dan Baba akan gosok-gosok bahagian yang sakit, dan menghembus-hembus bahagian itu.

Apa yang ajaib, saya serta-merta berhenti menangis. Kononnya sakit sudah hilang bila sudah dijampi. Alahai, senang betul budak-budak terpsiko, kan? bila Baba dah jampi tu, boleh pula pergi sambung bermain, padahal sebelumnya saya menangis meraung-raung. Hahaha. Dasar anak-anak, dunianya memang dunia bermain.

Ngee...hehehe..sampai sekarang pun, bila saya rasa resah gelisah, saya akan SMS Baba. Tambah-tambah bila musim-musim exam. Dan selalunya balasan mesej Baba memang buat saya tenang.
Terima kasih.

Dengan Mama, saya agak kerap chatting. Update perkembangan diri sendiri, dan Mama pula bercerita soal adik-adik dan apa yang berlaku di rumah.

Urm, rindu!

Sunday, October 25, 2009

refleksi - 1st Aider in Every Home

salam'alaik. kebelakangan ini saya agak malas nak mengemaskini blog. kata orang utara, cemuih nak ngadap blog. huhu. Untuk yang bertanya mana entri terbaru saya, terima kasih. 'hang ingat aku ni penulis jurnal ka nak tulih cerita sentiasa?'

.

.

Entri sebelum ini saya ada berjanji untuk memuatnaik (upload lah) gambar semasa Program First Aider in Every Home dijalankan. Tahniah pada semua Ahli BSMM yang dah menjalankan peranan masing-masing.

.

Bengkel sehari ini terbuka pada sesiapa yang berminat. Syaratnya, peserta bengkel mestilah bukan Ahli BSMM. Syukur, ramai juga yang berminat. Ada juga yang dipaksa hadir, barangkali. Apapun, tak rugi berkongsi ilmu.

Saya yang kurang cekap dalam pengurusan diberi tanggungjawab (lebih pada menawar diri) untuk menjadi penceramah. yelah, baru lah glemer gitu. hehe kalau buat kerja belakang tabir, tak glemer la i, kan.

Slot 1 : Ain Fathihah

Slot 2 : Mashitah

Slot 3 : Zai

Slot 4 : Najwa

.

Tahniah pada penceramah yang dah berjaya menjayakan slot masing-masing dan menceriakan suasana program. Saya sangat suka cara Mashitah (Pendidikan Sains Fizik) menjalankan slot beliau. senak perut saya ketawa, memang tak kering gusi. penuh unsur humor. hehe

Memang terasa gemuruh pada mulanya untuk berceramah dalam Dewan Kuliah yang agak besar kapasitinya. huhu. rasa nak keluar peluh jantan, nak berkucil dan rasa nak buat-buat pitam pun ada.

.

.

tapi bila dah menyampaikan kata aluan, dan saya sendiri mula selesa dengan mikrofon di tangan, mulalah terasa diri bak artis. eh eh tak best artis. rasa diri bak pakar motivasi, takpun orang politik yang sedang berkempen.

.

.

fuh fuh, seronok bila seisi dewan tertumpu pada saya. hahaha rasa bertambah-tambah lawa pulak. ehem, kena yakin diri supaya tak menggeletar di depan audien.


penceramah, demonstrator (Cha'ah) dan mangsa (Azian) balutan pembalut, tiga kecik serangkai. hehe memudahkan saya dan demonstrator menunjukkan cara-cara balutan yang betul untuk situasi pendarahan.


dalam masa yang singkat dan terhad, ilmu teori dan praktikalnya dijalankan serentak. jimat masa dan tidak membosankan.

.

.

okay..sampai sini saja celoteh saya. sampai bertemu lagi dalam entri akan datang. buat pembaca blog saya yang budiman (termasuklah Blogger Warna Nostalgia - Encik Budiman), doakanlah saya untuk dipermudahkan jalan untuk menghadapi peperiksaan akhir semester tiga ini.

Wednesday, October 21, 2009

meet Mr.Dummy

also known as 'Ani'.. entah kenapa, badan masih sedikit terasa sengal-sengal selepas beberapa kali 'bermesra' dengan Ani. huahaha, ayat tak boleh blah kan?

sebenarnya teringin nak pakaikan rambut dan baju pada Ani, dan mekapkan Ani sikit. tapi risau plak nanti instuktor BSMM marah...huhu

ni masa hari kejadian. lengkap berunifom. slot pertama, Ain Fathihah sebagai penceramah. Bawa topik Luka dan Pendarahan, Keracunan Bahan-bahan, dan Apa Itu Anduh?. huhu banyaknya benda kena sumbat dalam slot sejam. ni 1st time dapat peluang pegang mic selama sejam lebih. hah! mic itu aku yang punya.

.

.

gambar? nanti baru upload.

.

terima kasih pada demostrator saya, Cik Cha'ah dan Cik Azian

masa slot keempat, saya dan Azlina pulak jadi demonstator untuk penceramah Nurul Najwa.

5kali buat demo 'bantuan pernafasan mulut ke mulut', dan

4kali buat demo CPR...pemulihan cardio-pulmonari...

fuh3x, memang sakit gila badan!

badan Ani tu tak kisah la kan sebab dia tak reti lenguh-lenguh badan.

ni haa, badan si pen'demo' yang sengal-sengal dan lenguh. huhu

30kali tekan dada x 4kali cpr.. memang ketaq kaki wehh lepas habis demo..gigil den

kena tekan kuat dan bersemangat..kalau tak, tak menjadi. huh huh.


seharian Ahad bersama Ani, tetiba rasa nak jatuh cinta pada Ani. tetiba rasa nak sambung kursus lanjutan BSMM, dan dapatkan sijil jurulatih..hehe. rasa macam seronok ja kalau dapat jadi tenaga pengajar ko-kurikulum BSMM kat sekolah. ngeh ngehh.. 

.

.

Cikgu Malek, okay ke saya mengajar?