mereka yang tegar

Friday, March 30, 2007

...:::AkU & pUisi kAnAk-kAnAk:::...

Isnin lepas, sorang teman maya ku mengirimkan sms.

"ain, boleh tolong abg tak?''

"tolong apa?insyaallah klu ain mampu, ain tolong la.."

"buatkan abg puisi kanak2, minggu depan pensyarah nak...abg tak reti nk buat...tension la ain''

''hehehe..ha, apa yg nk kena buat tuh?''

''hasilkan 4 pantun kanak2, setiap pantun berlainan tema....2 syair kanak2, setiap syair lain tema, & 4 sajak kanak2 pelbagai tema''

huh?terkedu aku...banyak jgak..dah la aku dah lama tinggalkan dunia puisi nih...erm,tp dah kwn mintak tolong, takkan nk hampakan...sedangkan aku rasa aku mampu hasilkan apa yg dia mintak..

jeng..jeng..jeng...

''abg, hari jumaat ain bagi k..ain cuba buat la..''

''ok, thx ain''

malam berganti siang, siang dah jadi malam balik..ulang lagi..& so on...

khamis,

''ain, dah siap ke apa yg abg mintak tolong tuh?''

alamak, aku tak buat apa pun lagi...huh, ala..cm na ni..hehehe...

''herm, ain ngah buat ni.esok @ lusa ain bagi bleh?''

hehehe, padahal, aku tak mula buat serangkap pantun@ syair pun lagi..apatah lagi sajak..

langkah pertama,
aku selongkar balik almari buku yg lama tak berjenguk..huhuhu, cari writing pad + pen...

erm...alamak! mood belum ada..cm na nih...dah pukul 10.30 mlm...

lalalala...

perah otak..gler2 punya(takla sgt sebenarnya)...hehehe...

aku dgn adik aku, sambil mengekek2 ketawa, cuba hasilkan 1 rangkap pantun, tema tolong-menolong...huh, siap kot..bila baca balik...

alamak! jadi pantun cinta...ekeekeke...

maka kertas itu pun dikoyak dan dicampakkan ke tong sampah..

''huwarghhh, ngantuk la, nk tidoq arr''

''erm, p la tidoq, mira bkn tolong sgt pun, btw, thx temankan...''

huhuhu..tinggal aku seorang...

cam na ntah, otak aku tetiba jd mcm jimmy neutron, mencurah idea..

dan, sebelum pkul 12, aku dah siapkan 4pantun dgn 4 tema & 1 syair...

nah!! ini la hasil yg tak berseni nih...hehehe...

PANTUN KANAK-KANAK

Tema : Tolong- menolong

Mari makan buah pulasan,
Buat santapan di pagi hari, [mampos sakit perut mkn pulasan pagi2]
Tolong menolong sesama insan,
Mencapai sepakat kemudian nanti.

Anak berudu di balik batu,
Mengelak diri dinampak helang, [adik aku tnya balik,helang makan berudu ke?]
Ibu bapa perlu dibantu,
Rajin-rajin ringankan tulang.

Masak ubi di dapur arang,
Suapkan pada si anak kecil,
Sikap gemar menolong orang,
Perlu dipupuk sedari kecil.

Jangan selalu berduka nestapa,
Kelak hati gundah gulana,
Bersifat belas pada sesiapa,
Bila dilihat dalam bencana.

Jangan bermain telur tembelang,
Nanti pecah di tangan saya, [busuk gler ahh]
Bila rajin ringankan tulang,
Kelak dipandang disanjung mulia.


Tema : Budi Bahasa

Burung serindit terbang melayang,
Singgah hinggap di ranting mati,
Duit ringgit dipandang orang,
Jarang dipandang bahasa budi.

Burung serindit terbang melayang,
Singgah hinggap di ranting mati,
Bukan ringgit dipandang orang,
Pandangan di atas bahasa budi.

Anak itik matinya lemas,
Makan cempedak di Jalan Larkin,
Hilanglah bahasa kerana emas,
Tak nampak budi kerana miskin.

Anak merak di kampung Cina,
Cari makan di kepala titi,
Emas perak perhiasan dunia,
Budi yang baik membawa mati.

Sarat perahu diletak pinang,
Singgah sebentar Kuala Daik,
Buat jahat akan dikenang,
Inikan pula berbuat baik.

Anak Cina bertimbang madat,
Dari Melaka terus ke Jeli,
Hidup di dunia biar beradat,
Bahasa tiodak terjual beli.


Tema : Kasih Sayang

Mudik ke laut pergi bertiga,
Bawa bersama raga nyonya,
Kasih sayang sesama keluarga,
Membawa bahagia selamanya.

Bunga cempaka mawar berduri,
Bawah rendangan pohon meranti,
Sayangi diri hargai diri,
Supaya tak susah kemudian nanti.

Menenun songket kain cindai,
Bermotif bunga ros berduri,
Cintai guru dan sahabat handai,
Agar tak hidup seorang diri.

Bersiar-siar di kota Samarahan,
Sambil makan buah kuini,
Kasihkan alam persekitaran,
Hidup akan tenang harmoni.

Adik manis dipanggil mari,
Saya hendak meminjam baldi,
Sayangi haiwan jangan dikasari,
Baru menjadi manusia berbudi.

Tema : Patriotik

Air selasih buah bidara,
Kiriman dari nyonya Melaka,
Semangat cinta akan Negara,
Tanda diri berjiwa merdeka.

Ke Pahang singgah Melaka,
Lihat Datu menunggang gajah,
Tanda diri berjiwa merdeka,
Pertahankan tanahair dari penjajah.

Tinggi sayup pohon meranti,
Mari mengutip buah berangan,
Nilai merdeka harus dihayati,
Mengenangkan pahit getir perjuangan.

Sarung di jari cincin suasa,
Jangan celup ke dalam ragi,
Usah dicemar maruah bangsa,
Betapa payah dipandang tinggi.

Ambil hunus keris pusaka,
Pegang elok jangan dihina,
Harapan pertiwi kekalkan merdeka,
Jangan dikalah musuh durjana.



& syair ni plak, aku buat dlm masa 5minit...bila pandang muka mak(sebenarnya ibu saudara aku, kami panggil mak) rasa lancar ja nk siapkan...

SYAIR KANAK-KANAK

Tema : Sayangi Ibu

Ibumu sakit berbagai-bagai,
Lahirkan engkau,bidan pun capai,
Dibagi mandi terkuai kapai,
Diambil bedung dibagi pakai.

Perit letih tak pernah sudah,
Besarkan kamu amatlah payah,
Jangan lupa penat dan lelah,
Ibu mengasuh tak pernah sudah.

Jasa ibu harus dikenang,
Bukan ringgit yang nak dicanang,
Tapi kasih anak dipandang,
Tanda pengorbanan ibu menatang.

Bila pangkat sudah di tangan,
Bila berada di puncak awan,
Ibu dulu pernah berangan,
Anak dididik tak lupa daratan.

Bonda mengasuh tak pernah jemu,
Erti penat tak pernah bertamu,
Jangan derhaka pada bonda mu,
Kelak menyesal di pusara ibu.



wakaka, ada lagi 1 syair & 4 sajak...hehehe..nanti la pulak sambung...
ni aku on pc pun sbb nk send kan pantun2&syair ni..
kwn aku tu, tak onl9 plak...ada kuliah kot..

k, nk p england...bkn England, England Optical, my sis nak buat spek..

ok, salam...

p/s : kwn aku tuh, ngah stadi kat UPSI kot..bakal cikgu...huh...


3 komen tak puas hati:

Anonymous said...

Assalamualaikum kak ain, kak ain, boleh tak kakak tuliskan sebuah syair bertajuk ilmu jika boleh terima kasih banyak banyak. Assalamualaikum



dari nurul arifah

umur 8 tahun.

♥..nairul♥mastura..♥ said...

ain thnks siarkan pantun kat blog kamu...sy sgt berminat n dh pun buat rujukan untuk mengajar di kelas pendidikan khas... thnks a lot... :)
jgn lupe follow blog sy...maaf segala kekurangan di blog sy...
http://masluvnerul.blogspot.com/

ieta said...

As salam. Akak guna utk persembahan murid akak ya. Thanks a lot :)