mereka yang tegar

Tuesday, December 30, 2008

subjek semester dua, yeahh!!

EDU3012
- PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA : FALSAFAH DAN DASAR
ouchhh, rasanya ini antara subjek ngantuk akan datang. Harap2 pensyarahnya jenis yang selamba dan suka buat lawak. Tidaklah saya tersengguk2 dalam kelas kn.

TBD2013
- BIOLOGI PERKEMBANGAN
subjek biologi. kegemaran? mungkin. bukunya mungkin mencecah ratus ringgit. perlukah di beli? YA! sebab saya tidak suka meminjam buku di perpustakaan Tuanku Bainun. Berat mahu diusung ke sana ke mari. Buku-buku biologi, kalau dibuat baling peragut, mau patah leher dia. hehehe. TBZ2023
- MORFOLOGI DAN HISTOLOGI HAIWAN
semester lepas saya rasa mahu menangis semasa dalam kelas Plant Anatomy, sangat blurrr hingga ke hujung semester. harapnya saya dapat meminatkan diri secara paksarela terhadap subjek ini.. GO GO AIN!!

TBZ2033
- BIODIVERSITY OF PROTISTA DAN ANIMALIA
hehe, biodiversity of animalia.. memang menggerunkan. Makanya saya pura-pura ketawa riang. Ha ha ha! UBI1032
- ENGLISH FOR COMMUNICATION I
aisehh, subjek bahasa. saya jenis tak paham bahasa! iya kah? huhu

UKK2061
- BSMM II
ini subjek dibawa dari semester satu. Bulan Sabit Merah Malaysia... 3semester wajib menghadap Mejar Fais! hoho, tak sabar saya nak tengok baju unifom BSMM yang amat mahal ini!! hampir 4oorm. kopak duit edenn.....wawawa

UKT1301
- PENGURUSAN KO-KURIKULUM
pengurusan? aduhhh, sedangkan masa untuk diri sendiri pun tidak cukup terurus lagi. mungkin subjek ini akan meningkatkan kemahiran pengurusan saya..ngehh3x!

ULP1013
- PEMBANGUNAN SAHSIAH
moga sahsiah kami terbangun. hehe. dengar kata wajib buat program di luar dan kajian mengenai tingkahlaku pelajar. hohoho! lepas ambil subjek ni pasti sahsiah saya bertambah bagus. begitukah?

cuti dah habis..

cuti hampir berakhir
tinggal lagi beberapa hari saya di rumah
amat berat hati untuk melangkah keluar
kembali ke Tanjung Malim...

huhuhu..

tolong saya, bantu saya..
tidak rela kembali ke sana..

wawawaaa!

Monday, December 22, 2008

muka cuak adikku

salam'alaik. Tempoh bercuti dan berada di rumah, memang membahagiakan saya. Bersantai bersama keluarga, bersembang macam-macam hal, dan menyakat adik-adik memang hal yang amat menyenangkan hati. Hehehe. Adik ketiga saya, Adeebah (disapa Kak Teh di rumah) akan mengikut jejak langkah akak-akak dan abangnya (saya, Angah, dan Kak Uda). Tahun hadapan, Kak Teh akan memasuki sekolah menengah. Seperti dijangka, dia akan MENETAP di asrama. SMK Telok Bahang. Keputusan UPSRnya, 3A 2B dia ditempatkan di aliran agama sekolah berkenaan. Ohhh, saya amat kecewa semasa mengetahui keputusan UPSRnya.
Mengharapkan adik yang saya lihat berpotensi ini mampu merekod sejarah keluarga dengan 5A UPSR. Hampa. Adik yang seorang ini memang lain dari kami. Lain perangai dan tingkah lakunya. Bagaimana dia? hehe, tidak dapat saya catatkan di sini sebab adik-adik saya sudah pandai berblog.

Sejak mengetahui dia akan tinggal di asrama tahun hadapan, saya dan Kak Uda gemar menggiatnya. Mengusik-usik jiwanya dengan cerita-cerita kehidupan asrama (tentunya direka-reka untuk menakutkan Kak Teh, hahaha). Entah bagaimana lah dia akan menyesuaikan diri di asrama nanti. Saya harap dia tidak akan menimbulkan masalah. Sekalung doa kasih saya saya tujukan kepada adik-adik saya, walau di mana kalian berada.
  1. Angah
  2. Kak Uda
  3. Kak Teh
  4. Kak Chik
  5. Kakak
  6. Dik Nin

baiti jannati

Tuesday, December 16, 2008

santai-santai cuti 2

Teramat bahagia rasanya berada di rumah...
Hantaran
HP di sekolah
Guru Pendidikan Jasmani
Etika Makan
PPSMI

Thursday, December 11, 2008

santai-santai cuti

Salam'alaik.. Lega rasanya hati saya apabila sudah dapat bercuti dan bersama keluarga di rumah. Namun, timbul pula kekalutan berdepan dengan keletah adik lelaki saya, Adnin yang kini semakin nakal. Ada saja akalnya untuk 'mengacau' abang dan kakak-kakaknya. Huhuhu. Pantang dia melihat sesiapa duduk bersenang-lenang, akan adalah rengekannya untuk meminta perhatian. Gelagat inilah yang saya rindu saban hari semasa berada di bumi kandung suluh budiman..
entah apa sebabnya, semalam...bangun saja daripada tidur, saya terasa sedikit sakit di hujung kelopak mata kanan. Terasa sengal apabila mahu mengerdipkan mata. Seharian saya biarkan kesakitan yang sedikit ini menguasai diri. Namun hari ini, bangun saja daripada tidur, saya dapati kelopak mata yang sakit bertambah sakit. Tidak pula kelihatan bengkak atau bentuk mata saya berubah. aduhhh, sakitnya bila mengerdipkan mata...
Sedang saya online dan menyemak email, ada satu email yang membuatkan saya tersenyum pagi ini. Terima Kasih Baba...




Thursday, November 27, 2008

3hati, 3rasa, sedetik bersama

ain, nim dan lan
setelah hampir dua tahun berkenalan dengan tasneem sayorwan yang manis, akhirnya dapat jua saya bertemunya hari ini. Hari yang amat bermakna. Hari yang amat meninggalkan kenangan persahabatan saya, tasneem dan azlan. Azlan? heh, terima kasih pada Lan yang dah bersungguh2 mengaturkan pertemuan saya dan neem setelah dua kali pertemuan yang sama dirancang tapi dibatalkan pada saat-saat akhir.

Hari ini..26 November 2008
Lan mengatur supaya kami bertemu di KLCC. Ada plan untuk kami berdua katanya. Plan? Hermm, ntah apa la Lan tu.

Malangnya disebabkan keletihan saya mencari bahan2 untuk membantu pasukan debat UPSI pd debat diraja nt, setiap hari saya cuma tidur pada selepas subuh. Cuba juga untuk melelapkan mata pada 4pg. huh!
Saya dan tasneem terlewat tiba di KLCC hampir 5jam. 5jam lewat!! hahaha.. Kasihan Lan terpaksa menunggu lama. Itupun setelah Lan berkali2 memberitahu saya supaya cepat tiba di KLCC. maaf la ye Lan..tg.malim-KL ni jauh agaknya.. Perak-KL kn? hihihi.. Padahal perjalanan dalam bas cuma lebih kurang 1jam saja.
Lan ada supprise untuk kami berdua. Apa? hahaha
sangat mengejutkan!!

Lan bawa kami berdua lawatan sambil belajar ke Skybridge Twin Tower Petronas.

Haha, comel sungguh pertemuan kami dapat dirakamkan berlatar belakangkan pemandangan kotaraya Kuala Lumpur..
Ohh Lan..Terima Kasih!!
Lan memang seorang kawan saya yang skema. Unik. Mungkin juga pelik!
sementara menunggu masa lawatan ke skybridge tu, Lan mengeluarkan Rubic Games dari beg galasnya. Kemudian dengan muka bersungguh2, cuba menyelesaikan permainan susun atur itu. hahaha.. ketawa saya dan tasneem.

Kemudian kami perlu makan di Burger King, jenuh pelawa Lan berkongsi makanan dengan saya dan neem. Lan tetap menolak. dan dia mengeluarkan botol air dr beg galasnya utk melepaskn dahaga. waah!! sungguh comel. bawa bekal air. hihihi.. Saya cuba untuk snap gambar bekas air biru Lan itu, tapi x berjaya. huhu. ntah apa lagi yang ada dalam beg galas Lan tu.

Tasneem pula, memang seorang teman yang amat manis. Semanis madu. Selama mengenali Neem di laman FS dan YM, saya sangkakan Neem agak berisi orangnya...Ataupun lebih tinggi dan besar dari saya. Tapi..hehe..Neem cuma sebesar saya! Maknanya sama-sama kecik lah..

Saya amat suka memerhatikan tahi lalat comel di pipi gadis Thailand itu. Comel! hehe. Gaya selambanya memang sekepala dengan saya. Pening kepala Lan mahu melayan dua gadis alias kanak-kanak Ribena yang bersamanya.. Boleh pula saya dan Neem berlari-larian bermain buaian. dan juga keletah kami yang gemar amat menyakat Lan..

Akhir kata, terima kasih yang tidak terhingga pada Tasneem dan Azlan yang telah meninggalkan kenangan manis dan memori indah dalam diari persahabatan saya dengan kalian.
Moga ukhwah yang terjalin berpanjangan..

Tuesday, November 25, 2008

pra debat

Pengalaman saya menyertai pasukan pendebat Universiti Pendidikan Sultan Idris memang merupakan antara perkara paling menarik yang telah saya lalui setakat ini. Sebagai pendebat??
owhh, tentu sekali bukan. Saya masih berada di tahap teruk untuk menjadi seorang pendebat universiti. Saya masih bersemangat untuk berusaha dan belajar untuk menguasai seni berdebat. Bak kata abg Hairi, debat adalah seni yang pelbagai. Ya, sungguh. Saya akui. Seni yang pelbagai. Seni kehidupan. Saya mendapat peluang mengikuti rombongan debat UPSI ketika Pertandingan Debat Kepenggunaan (FOMCA) yang berlangsung di MMU Melaka. Cinta pertama saya pada pertandingan debat. Ohh, sungguh saya jatuh cinta pada dunia debat. Pertama kali diberi peluang merasai suasana pertandingan sebenar memang mengujakan saya.
Pengalaman kedua saya apabila sekali lagi diberi peluang mengikuti skuad debat UPSI ke Pertandingan Debat Diraja AntaraUniversiti yang berlangsung di UIAM Gombak. Kali ini saya pergi bukan dengan otak kosong. Sebagai pengiring sekalipun, senior-senior tidak membiarkan kami (pengiring : Saya, kak Nad, Aini, Abu dan abg Kadir) pergi dengan dada kosong. Kami dikerahkan sama-sama membantu pendebat-pendebat mencari bahan-bahan dan fakta-fakta yang akan digunakan semasa pertandingan nanti.
Owhh, saya sangat takut ketika itu. Adakah bahan-bahan yang kami cari bakal membantu pasukan debat UPSI yang bertanding? Adakah bahan-bahan yang kami cari akan berguna? huhuhu...

Terima kasih pada teman-teman Kelab Debat Bahasa Melayu UPSI.. Kalian telah memberikan saya pengalaman yang berharga pada saya. Pengalaman yang tidak dapat saya kutip di dewan-dewan kuliah mahupun di dalam makmal. Pengalaman yang sedikit sebanyak telah mengajar saya erti tolak ansur, erti pengorbanan, erti persahabatan, erti tolong-menolong...ERTI KEHIDUPAN..
pada Kak Bieb, Kak Matun, Kak Nadiah, Abg Faiz, Kak Ami, Abg Hairi, Abg Kamarudin, Suhaimi, Kak Sheera, Abg Baehaqi, Abg Radzhi, Hafiz.. Kak Nad, Abg Kadir, Aini, Abu Handhalah...Syukran Jazilan...Jazakallahu Khairan Kathiran!!

Thursday, November 20, 2008

pasca-peperiksaan

permulaan yang baik, Bismillah..

Alhamdulillah...tempoh peperiksaan saya sudah tamat pada hari ini (rabu, 19/11).
Perasaan? Oh, rasa agak lega dan gembira. Gembira? Bukanlah bermakna gembira kerana yakin dapat menjawab semuanya dengan jaya. Bukan. Saya gembira. Gembira kerana saya diberi peluang berada di sini. Di bumi pengetahuan suluh budiman. Moga sepanjang berada di sini saya akan mampu belajar. Belajar dengan hati. Moga saya mampu belajar dengan kerendahan dan keikhlasan hati. Mengutip sebanyak mungkin ilmu yang akan berguna untuk saya. Bukan setakat ilmu dalam skop pembelajaran. Ya, ilmu kehidupan juga penting. Amat penting.

Adakah setelah dapat menggenggam skrol ijazah insyaAllah 4tahun lagi, saya masih insan yang sama atau insan yang berbeza? Adakah setelah berada di dunia sebenar pekerjaan dan kehidupan nanti, saya mampu melaluinya dengan baik? Adakah begitu.. atau adakah begini?

Begitu banyak persoalan. Muhasabah. Ain, bermuhasabahlah.

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengan (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itulah seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi;mereka itulah orang-orang yang lalai.”(7:179)

Saya memang masih dangkal dalam mengenal erti hidup. Umur yang masih singkat. Sepanjang umur ini pula saya akan terus-menerus mencari erti. Erti hidup. Mampukah? Berdayakah? Tapi tak pula saya tahu sama ada umur yang akan mendatang ini juga singkat atau sebaliknya. Saya pernah berbual dengan seorang pemandu teksi. Katanya mengenai kehidupan. "Ilmu kehidupan ini bukan dikutip dengan kesenangan demi kesenangan, kejayaan demi kejayaan, atau kebanggaan demi kebanggaan. Tapi ilmu kehidupan ini dikutip di tepi jalanan. Di celah-celah masyarakat yang pelbagai. Ilmu kehidupan diraih dengan memintal satu demi satu jerih perit kehidupan. Ilmu kehidupan didapat ketika mendaki tangga-tangga kegagalan. Jatuh bangun kehidupan. Dan bagaimana seseorang itu dapat mengharungi cabaran dan halangan dalam hidupnya" Sungguhkan pakcik teksi ini? Saya kagum dengannya. Sungguh...
di celahan helaian kertas
rasa sayang
kerinduan pada keluarga
amat
rindu yang amat

Saturday, November 15, 2008

10 TABIAT ROSAKKAN OTAK

Sekarang ni musim peperiksaan. Bagi sesiapa yang sudah bersedia dari awal, sudah tentu boleh pejam mata dan bersenang hati semasa peperiksaan. Tapi malang pula bagi sesiapa yang amat gemar mengulangkaji dan belajar di saat-saat akhir (macam ain ni), sudah tentulah akan berasa amat tertekan dan gabra. huhuhu.
Ada pula kawan-kawan yang pulun belajar di saat-saat akhir sampaikan meneguk nescafe bercawan-cawan. Masing-masing nak jadi burung hantu. Maka akan adalah pelajar yang pergi menjawab peperiksaan dengan mata bengkak, muka sembab tidak bermaya. Paling bahaya, ada juga kes di mana ada pelajar yang menjadi 'blur' semasa menjawab peperiksaan. Haa, kan dah rugi belajar satu semester. Terpaksa pula ulang subjek-subjek tertentu. Ungkapan-ungkapan yang sering didengar setelah keluar dari dewan peperiksaan adalah "aduhh, berdarah otak aku nk menjawab", "putus wayar dalam otak aku nih", ataupun "sakit otak aku nak fikirkan jawapan td"..

Teringat saya pada suatu kisah di zaman sekolah dulu. Disampaikan oleh Ustazah Che Maznah (ngajar subjek Pend. Syariah Islamiah) mengenai gelagat-gelagat pelajar-pelajarnya belajar di saat-saat akhir. Ada seorang senior saya ni sangat cemerlang dalam subjek ni. Caranya bagaimana? dengan pulun menelaah membaca buku teks Syariah malam sebelum peperiksaan. (ini adalah exam-oriented, jadi tidak bagus untuk diamalkan ya!) Tapi faham-fahamlah kan, bila sudah malam-malam ni, mata pun kuyu dan letih. Amat mengantuk! Jadi bagaimana cara akak ni menahan dirinya dari tertidur, dia akan ikat rambutnya yang panjang bersambung ke kepala katil. huhuhu. Jadi bila dia tersengguk, dalam masa sama rambut dan kepalanya akan disentap. Sebab rambutnya diikat bersambung dengan kepala katil td. Aduss, sangat dasat! ntah siapa akak itu? Saya pun tidak tahu.

Wahh3, sempena musim otak berdarah, wayar otak putus dan sakit otak ni, Jom kita kongsi sedikit sebanyak perbuatan-perbuatan seharian kita tanpa sedar ataupun sedar, yang boleh merosakkan otak. zassss!!

1. Tidak mengambil sarapan pagi
- Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.
kalau dah malas sangat tu, minum je la minuman bijirin Nesvita ke. takpun sediakan roti 'lima kupang' tu untuk sarapan pagi. bagi sesiapa yang dah tengah hari tu baru nak nampak matahari, tak dapek den nak nolong eh

2. Terlebih makan
- Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.
huhu, tapi saya ini jenis kuat makan. Rupanya tabiat ini boleh merosakkan otak. Patutlah tak dapat skor 4.0 masa kat matrik dlu! (ahh, alasan cuma..hehe)

3. Perokok
- Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.
tips mencari pasangan hidup : carilah yang tidak merokok sama sekali! sebab memang dah disahkan yang asap rokok dan debu puntung rokok ini tidak elok untuk bayi dan ibu mengandung.

4. Penggunaan gula yang berlebihan
- Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.
kurangkan gula dalam makanan, tambahkan manis dalam senyuman.
Haniff : no need the sweets, you are sweet enough ain :-) (ohh, ni semasa di KMPP)

5. Pencemaran udara
- Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.
Indeks Tahap Pencemaran Udara di Malaysia, masih di tahap baik. Hee, nak hirup udara segar, jom balik kampung!

6. Terlebih tidur
- Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.
hah, kepada budak yang suka tidur, 'cik sleepmypriority', sila la kurang2kan tidur anda ye. Nanti rosak otak..hu3

7. Menutup muka ketika tidur
- Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.
alamak, yang ni memang ain selalu terbuat. sebab suka letak my bantalbucuk atas muka masa tidur.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat
- Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.
huhu, tapi kalau dah banyak kerja yang harus disiapkan, gimana dong?

9. Kurang berimiginasi
- Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.
hehe, jadi tak salah lah ain banyak berangan kan. la la la

10. Jarang berfikir
- Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.
macam mana nak banyak berfikir secara bagus? hurmm, buat latihan math, main sudoku..(ain tak reti main sudoku, ada sesiapa nak tolong ajarkan?)



Al Anbiyaa’ ayat 105

Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: "Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh"

Tuesday, November 04, 2008

demam yang bermusim


musim peperiksaan? herm, memang sudah menjadi lumrah seorang murid, pelajar, mahasiswa dan mahasiswa...selagi bergelar pelajar, selagi itulah demam peperiksaan yang bermusim ini akan melanda. Sistem peperiksaan di negara Malaysia tercinta pula, adalah berorentasikan peperiksaan. Pencapaian dan kemajuan modal insannya akan diuji melalui peperiksaan..
Saya selitkan di sini, Falsafah Pendidikan Negara yang wajar dihadam dengan baik oleh setiap pelajar (khususnya bakal guru)..


"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI) berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga masyarakat dan negara. "

namun, entah dimana silapnya..walaupun sistem pendidikan di Malaysia diiktiraf sebagai antara sistem pendidikan terbaik di dunia, kita masih tidak dapat melahirkan modal insan yang benar2 berkualiti. Peranan guru masa kini semakin mengecil, sempit dan terbatas. Sering pula timbul isu2 pelajar dan guru. Guru VS Pelajar?? adakah guru masa kini mendapat pembelaan yang sewajarnya? Ngeri saya apabila memikirkan bagaimanakah situasi anak2 murid masa hadapan terhadap guru masing2..
Menjadi seorang guru, prinsip utama ialah BERKORBAN. Malah, dalam apa jua bentuk tindakan , kita terpaksa mendahului orang lain dan bukan diri kita dahulu. Kita memandaikan anak murid kita yang mungkin menjadi orang terkaya di Malaysia satu hari nanti, sedangkan kita menjadi guru selama 30 lebih tahun lamanya dengan kenaikan gaji sebanyak 70 Ringgit setiap tahun (Cikgu Jimi)

saya kepingin sekali mengulas dengan lebih panjang apa yang bermain di fikiran..namun, waktu dan masa memang membataskan..Demam peperiksaan melanda Universiti2 di Malaysia. Semoga berjaya saya ucapkan buat kawan2 seperjuangan..

Sunday, November 02, 2008

kawan, teman dan sahabat


Sesekali jadilah kawan yang mendengar daripada yang hanya bercerita.. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana dia juga ada rasa takut..ada rasa bimbang..ada rasa sedih dan juga ada rasa kecewa.. Dia tentunya ada kelemahannya tersendiri dan dia perlukan kawan sebagai kekuatan..jadilah kita kawannya itu, yang dapat meminjamkan bahu untuknya berpaut dan menongkat semangat..Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya,dia tak setabah yg kita sangkakan. Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan, disebalik ketenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan yang kita tidak tahu...tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia, mungkin kita akan tahu.. terima kasih buat kawan-kawanku, teman-temanku, sahabat-sahabatku..tanpa kalian, tak mungkin aku mampu berdiri..

Thursday, September 18, 2008

jika ingin..


Jika ingin tahu tingginya pokok, tanyalah pada helang

Jika ingin tahu luasnya padang, tanyalah pada belalang

Jika ingin tahu dalamnya hutan, tanyalah pada puyuh

Monday, September 15, 2008

makcik seringgit

Hari ini hari Sabtu. Bosan di rumah tanpa ada aktiviti. Sedangkan tugasan wajib seorang pelajar bertimbun2 di atas meja menunggu giliran diselesaikan. Ringan mulut saya mengajak sahabat serumah, Amy dan Dayah ke bazar ramadhan di pekan Tg.malim. Kebiasaannya kami cuma membeli juadah aka 'lauk tunjuk' di bazar KUO.

Pasar malam di pekan Tg.Malim adalah pada setiap sabtu. Maka, berduyun2lah penduduk tg.Malim, tetapi lebih ramai lagi pelajar2 UPSI menjamu mata dan selera masing2 menjengah2 juadah yg ada di bazar ini.

Pusingan pertama rondaan saya (bazar ini pun tak begitu banyak gerainya, almaklum pekan kecil), tiada apa2 yg menarik selera di hati. Pusingan kedua, saya membeli pasembur (disebabkan kerinduan terhadap juadah utara).. Tiba di satu gerai yg menjual lauk pauk yg tampak menyelerakan,

Dayah bersuara "Makcik, saya nak gulai nangka ni seringgit ye", seulas senyuman saya lihat di bibir Dayah. Namun, suatu hal yg tidak saya jangka, makcik itu tiba2 membentak dgn agak kasar "Makcik takde jual lauk seringgit! Semua dua ringgit! Kalau adik pergi pasar bawa seringgit, dapat apa hah?!" agak meninggi suara makcik itu.

Agak menggelikan hati saya apabila Dayah menjawab dgn polosnya. "dapat kuih tiga seringgit, makcik.. kan Nisa' kan?" Dayah cuba berseloroh, tanpa mengetahui makcik penjual lauk itu sedang hangat membara hatinya. Entah kenapa, saya tak tahu.
Makcik itu membalas semula dgn nada yang lebih tinggi dan mata menjengil ke arah Dayah
"hah! kalau dah macam tu, adik makan je la kuih tiga seringgit tu, tak payah beli lauk kt sini! "
aduhh, saya mengeluh dalam hati. Bukankah nilai seringgit itu juga rezeki? Bukankah dia orang berniaga? Mengapa perlu membentak pelanggannya begitu? sombongnya dia...desis saya cuma dalam hati. Sebal rasanya.

Muka Dayah saya lihat masam mencuka. Nisa' dan Amy juga. Saya agak terpinga2. Langsung saya membayar nilai rm2.50 utk seekor keli goreng yang kecil. Mulut yang agak celupar ini berkata kepada pembantu makcik itu, mungkin anaknya.
" ehh, minggu lepas kan dua ringgit?" sepi tanpa jawapan atau soalan saya tidak didengar.

Dayah pula dalam masa yang sama merungut kecil. Namun tetap membeli sayur nangka dengan nilai rm2. Keempat-empat kami mengomel2 merungut tentang makcik itu sepanjang perjalanan pulang ke KUO. aduhh, kurang pahala puasa kami.

Kami juga berazam..gerai makcik itu akan di'blacklist' oleh kami. Tak mesra pelanggan, huhu.. Komen Amy, apa salahnya makcik itu mengurangkan sukatan lauknya. Jika gulai itu rm2 ada 4ketul nangka, berikan saja 2ketul nangka apabila diminta rm1 cuma. Komen saya pula, mungkin makcik tu sensitif dengan angka seringgit atau dia ada sejarah hitam dengan nilai seringgit itu. Segalanya mungkin. Pelbagai andaian kami buat mengenai makcik dan seringgit itu.


AllahuAkbar 3x....

ketika saya sedang berselera menjamah juadah keli goreng untuk bbuka puasa petang itu... menguit2 beberapa ekor ulat kecil yang comel di hujung dari saya. Mujur tidak sempat disuakan ke dalam mulut.

serta merta selera terhenti..tekak terasa loya..dan terkenangkan makcik seringgit itu..inilah nilai rm2.50 yg saya dapat hari ini..Lauk keli yang berulat..Moga Allah mengampunkan dosa saya dan kawan2 pada hari itu, dan juga dosa makcik itu... Wallahualam..


terkenang juadah berbuka di rumah

air tangan mama

dan adik-adik

Sunday, August 31, 2008

salam rantau, hu3

Salam Anak Merdeka & Salam Ramadhan Buat Keluarga Tercinta, Sahabat-Sahabat SMKA (P) AlMashoor, Kawan-Kawan Kolej Matrikulasi Pulau Pinang & Teman-Teman Seperjuangan Universiti Pendidikan Sultan Idris! Semoga Kehidupan Kita Sentiasa Diberkati & Berada Di Bawah Rahmat Prlindungan Allah S.W.T., InsyaAllah..."

Wednesday, August 27, 2008

antara bodoh dan tidak tahu

Bodoh adalah seseorang yang apabila diberi peluang dan panduan, tetapi dia tidak mahu mengikutinya.
Tidak tahu bermaksud dia tidak tahu wujudnya sesuatu perkara itu lalu dia tidak dapat bertindak mengunakan sesuatu yang dia tidak tahu.
Kita semua tidak bodoh pada asalnya, cuma kita tidak tahu.
Ada orang kata diri dia tidak baik sangat, diri dia tidak pandai sangat, maka dia menunjukkan kebodohan dan kekasaran dia.
Ada pula orang yang suka mendiamkan diri, tidak mahu berbuat apa-apa, tidak mahu memberi sumbangan biar satu patah perkataan pun kepada orang-orang di persekitarannya kerana dia kata tidak mahu dikatakan tunjuk pandai dan sebagainya.
Orang seperti ini adalah seperti seorang yang memiliki sekeping syiling emas, tetapi dia tidak tahu bagaimana dengan sekeping syiling emas itu, dia dapat berkongsi dengan orang di sekitarnya.
Dia tidak akan kehilangan syiling emas itu, jika dia tahu menggandakannya.
Dalam situasi sebenar, contohnya di buletin Friendster.
Tahukah anda, jika kita ada ilmu atau perkataan baik untuk dikongsi, maka itulah peluang untuk diri anda menggandakan sesuatu. Kita panggil sebagai, modal insan.
Kebanyakan manusia tidak segan silu untuk berkongsi sesuatu yang tidak baik, bercakap dalam perkataan yang sia-sia, tetapi bila tiba bab untuk bercakap sesuatu yang berguna, mereka menolak. Sesetengah orang menganggap dengan cara demikian mereka telah menjadi diri mereka yang sebenar.
Mereka silap. Mereka menafikan siapa diri mereka sebenarnya.
Adakah mereka jahat dan diciptakan jahat, oleh itu mereka tidak boleh bercakap sesuatu yang baik. Adakah mereka kurang ajar maka mereka tidak boleh bercakap sesuatu yang baik. Adakah mereka suka memaniskan mulut supaya disukai orang maka mereka tidak boleh menegur sesuatu yang tidak baik?
Diri manusia yang sebenarnya tidak jahat, tidak kurang ajar, tidak hipokrit. Semua manusia asalnya adalah baik. Cuma manusia yang membentuk dan rasa dirinya jahat.
Mereka lupa fitrah manusia, suka kepada kesempurnaan. Mereka lupa bahawa manusia bila-bila masa boleh berubah atau terbuka hatinya untuk berbuat kebaikan.
Lalu kerana takut dianggap tunjuk pandai, berlagak, poyo, bercakap besar dan sebagainya maka mereka holding back. Sedangkan pada masa yang sama mereka tidak segan silu berkasar bahasa dengan orang lain.
Sebab mereka lupa asal usul mereka. Mereka jadi sebegitu. Mereka seolah-olah menganggap mereka berasal dari sesuatu yang jahat. Lalu mereka tidak segan silu berkasar bahasa atau memaniskan mulut. Mereka menyembunyikan kebenaran. Tetapi mereka tidak segan silu mengaibkan orang lain.
Jadilah diri kita yang sebenar, iaitu manusia yang sepanjang masa berusaha menjadi lebih baik.
Bagi manusia yang berusia 24 tahun ke atas, anda mungkin bernasib baik. Tetapi generasi hari ini yang berusia 23 tahun ke bawah, berhati-hatilah kerana anda akan kecewa dengan generasi muda ketika anda berusia 50 tahun dan ke atas. Semakin tua, semakin kecewa...
sekiranya kita tidak berusaha untuk mengubah diri kita. Jika hari ini kita sudah kurang ajar dengan guru dan orang yang lebih tua, maka ingatlah... pada masa akan datang kita akan lebih kecewa lagi. Mungkin ada antara kita belum sedar, masih manja, masih degil, masih memberontak, masih ego...
tetapi penyesalan itu akan berlaku pada kemudian hari.
Dulu saya juga tidak faham kenapa guru-guru sekolah selalunya dingin dan tegas. Sekarang saya semakin memahaminya .
Sebab itu tanggungjawab mereka. Kasih sayang dan rasa untuk memanjakan anak-anak murid itu mereka pendam dalam derita. Sebab jika mereka tidak buat begitu, anak murid mereka akan naik lemak, naik kepala dan... menyedihkan pada kemudian hari.
Saya pun selepas ini akan menjadi seorang pendidik atau pensyarah yang garang dan tegas.

Tuesday, August 19, 2008

..: tirain :..

Sepanjang saya meninggalkan kolej matrikulasi dan menyambung perjalanan hidup di UPSI, satu2nya perkara yg paling saya rindukan sepanjang tempoh saya berada di matrikulasi adalah seorang sahabat yang amat2 saya sayangi.. Seseorang yg mampu membuat saya menangis dan ketawa dlm masa yg sama..seseorang yg mampu utk saya memberi dan menerima sesuatu daripadanya seikhlas hati saya..kami saling meminjamkan bahu masing2 utk berkongsi tangis dan cerita suka duka kami..sungguh, saya amat2 berasa kehilangannya..banyak kebiasaan2 yg sering kami lakukan bersama, sudah tinggal kenangan..harap saya dpt mengulanginya lagi..tak sangka, tempoh 1tahun di matrikulasi banyak mengubah pandangan dan cara berfikir saya...
heh, apa la yg duk merepek ni..
cuma, kepada NUR ATHIRAH BT MOHD HANAFIAH... AKU RINDU SGT2 KT HANG!!

let's never let go of our friendship
by; betsy gurganus

I don't ever want us to let go of each other.

Maybe our paths will go in separate directions,

but that won't change the bond we share and what's in our hearts.

No matter where I am or what I am doing,

when you come to mind a smile comes to my face

and a warmth settles in my heart.

The day you and I met will always be cherished.
We've grown together, done a lot together,

and no matter what,

we always let each other know that we do love and care about each other.

You are more than just a friend to me!

I often struggle to say how I feel,

but I hope we never let go of what we share,

because whether it's across the miles or just a short distance,

you are and will always be a part of my life and me.
menangislah di bahuku
buat aku tersenyum

Thursday, August 07, 2008

permintaan


Ku minta kepada Tuhan setangkai bunga segar, Dia beri kaktus berduri. Ku minta kupu-kupu, diberi ulat berbulu. Apabila aku sedih dan kecewa, namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang cantik.


Itulah jalan Tuhan, indah pada masanya! Tuhan tidak akan memberi apa yang kita harapkan, tetapi dia akan memberi apa yang kita perlukan... Kadang-kadang kita sedih, kecewa, dan terluka, tetapi jauh di atas segalanya Dia mengatur yang TERBAIK dalam kehidupan kita!!! Ingat Tuhan senantiasa mengingati dan memerhatikan kita...tapi, sebaliknya... adakah kita senantiasa mengingatinya?


Baiknya Tuhan kepada kita..maafkan kami ya Allah..ya Allah...ya Allah..

Wednesday, August 06, 2008

tUgasAn peLajAr

"arghh, byk asgment, benci lah!"

"pensyarah ni nk mendera aku ke? byk betul asgment"

"hee, buat asgment..makan asgment..tidoq asgment..mandi asgment"

"Mengapa kita perlu assignment?? Assignment datang mencurah-curah bak air hujan menimpa Bumi yang kering... Bumi yang tandus...... Bumi tu pn susah nk percaya.. Berbalik kpd assignment, assignment taklah sesusah yg dijangka and taklah semudah disangka.... So, enjoylah buat assignment... berbalik pula kita kpd prsoalan yang prtama.............. So, x de jwpn.. Kerana jwpn hnya ada dlm diri mahasiswa dan mahasiswi sekalian...."

salam'alaik.. Rindunya saya nak menulis sesuatu dalam srikandiputri.blogspot ni lagi....

Sungguh, kekangan masa dan rasa malas utk mengemaskini blog ini menguasai saya..Jemu rasanya apabila kerap menghadap komputer (dengan perasaan terpaksa) untuk menaip kerja2 kursus dan laporan makmal yang perlu disiapkan...

next......

Tuesday, July 29, 2008

i'm homesick..huhu

Salam Sayang..
Salam Kasih..
Salam Rindu dan
Salam Peluk Cium buat adik2ku
---> Angah
--> Kak Uda
---> Kak Teh
--> Kak Chik
---> Kakak &
--> adik Nin
bagaimana kalian agaknya? huhu, tak puas melepas rindu setakat di telefon..
Waa! i'm homesick!!
Rindunya Rumah...Rindunya Penang...Rindunya Almashoor..Rindunya KMPP...
terasa saya seperti baru merangkak2 mencari hala tuju di Pekan Tanjung Malim, Perak ini.
Segala2nya baru..
dunia yang baru, kawan2 baru, persekitaran yang baru,
terpaksa menukar cara berfikir kepada yang baru..
herm..
perjalanan yang panjang (insyaAllah) di UPSI ini..


buat adinda2 ku..
Mohd Afnan Fathurrahman ; Selamat menghadapi SPM hujung tahun ini dgn jayanya
Nurul Amirah Fatin ; Tata doakan kecemerlanganmu dlm PMR. Belajar lek lok ye, jgn nakal2 & gatai2..huhu..control hormon.haha
dan
Nurul Adeebah Farzana ; UPSR tinggal berapa hari je lagi.. jangan mimpi2 dah.. dengar cakap mama & baba.. Tata nak kamu cabar setiap keputusan peperiksaan nanti! hehh..

dari kejauhan (xla jauh sgt pn), saya dapat merasakan betapa berdebarnya Baba & Mama memikirkan 3orang buah hati mereka yang akan menghadapi peperiksaan pada 2008 ini.

Setiap kali saya menghadapi apa jua peperiksaan sebelum ini, pasti kerisauan terpancar jelas di wajah kedua ibubapa saya. debar mereka melebihi anak2 kadangkala..hehe

Alhamdulillah, berkat doa dan usaha Baba dan Mama mendidik saya, akhirnya saya dapat menjejakkan kaki di sini.

Sekurang2nya saya dapat menyenangkan (agaknya) hati mereka..menjadi contoh pada adik2..

..::INSYAALLAH::..

anak kandung suluh budiman

Wednesday, June 25, 2008

..:N.A.F yg mEranGkak:..

"Tata, nanti dah besar nak jadi apa?"
"Doktor!" pantas ku menjawab. Seusai usia 4tahun, apabila sesiapa bertanya, maka jawapan yg tidak lekang dari bibirku berkenaan dengan cita-cita, 'Saya Mahu Menjadi Seorang Doktor'.
Kebetulan, saya lulus ujian PTS yg membolehkan saya melangkau kelas. Dari darjah3 terus ke darjah5. Jimat setahun!

Sepanjang persekolahan di Sek. Ren. Telok Bahang, azam yg kuat tertanam di minda saya adalah saya mesti menjadi seorang doktor.

Alhamdulillah, tamat sekolah rendah, saya mendapat tempat di SMKA (P) Almashoor, Pulau Pinang dgn keputusan UPSR 4A1B.

Perjalanan menyesuaikan diri di awal alam remaja merekodkan terlalu banyak kenangan2 pahit dan manis buat diri saya. Sepanjang tingkatan 1 hingga tingkatan 3, cita-cita saya tetap tidak berubah. 'Saya Mahu Menjadi Seorang Doktor'.

Setelah mendapat keputusan PMR (7A2B), saya disarankan supaya memasuki kelas aliran sains tulen (4Melur). Terdetik di hati saya, 'ya, inilah antara langkah2 awal utk saya menjadi doktor. Belajar di aliran sains'. Permulaan mempelajari subjek2 Matematik Tambahan(MT), Fizik, Kimia dan Biologi membuatkan saya terfikir, 'mampukah ku belajar utk menjadi doktor?' Keputusan peperiksaan mencatatkan 4% (9G) utk MT, 36% utk Kimia, 42% Fizik dan keputusan yg agak memuaskan hati utk Biologi. Subjek2 lain seperti Bahasa Arab, Pengajian Al-Quran & Sunnah, Pendidikan Syariah Islamiah, Sejarah agak memuaskan hati. Sebenarnya saya tidak begitu kisah dgn markah peperiksaan di tingkatan 4 memandangkan itu tahun bulan madu bg pelajar yg baru memduduki PMR (sepatutnya saya tidak berfikiran begitu, huhu). Ketika ini, cita2 saya mulai berubah (entah bagaimana).

disebabkan saya membaca agak banyak buku2 sejarah politik dan biografi tokoh2 politik, saya kemudian ingin pula menjadi Penganalisis Politik. wahhh!! bunyi cambest!

Subjek Bahasa Arab yg diajar oleh Ustaz Nik Rafik Sani (love u, Papa Nik!), membuatkn saya kepingin pula menyambung pengajian ke Jordan sepertinya dlm bidang Bahasa Arab. Pakar Bahasa beb!!

forward.....kn cerita....!

Dgn keputusan SPM 6A6B dgn A2 Fizik, B3 Kimia, Addmath & Biologi, saya mendapat tempat ke Kolej Matrikulasi Pulau Pinang. Jurusan? waa! Sains Fizikal. Maka dgn terkocoh2nya saya pantas menukar ke jurusan Sains Hayat.. Ehem3! Bio best! Tercampaklah saya ke Hayat7Praktikum5 ( H7P5), bersama2 pelajar lain dr sains fizikal yg menukar ke sains hayat (org gelar budak2 murtad fizik, huhuhu)


forward....lg...

CGPA saya di matrikulasi...3.16..haizz..cukup2 makan je..dipaksa Baba utk memilih bidang Pendidikan utk permohonan UPU..huawawa! tak rela jadi cikgu cikgi. Namun, minat itu mula muncul apabila menduduki ujian pemilihan tenaga pengajar, MEdSI. Kemudian, lulus dan dipanggil utk temuduga di USM. heh, pertama kali menghadiri temuduga (ketaqqq kata org Penang). Calon2 yg lain kebanyakannya lebih tua
3@4 tahun dari saya. Haizz, saya dipandang begitu kecil oleh calon2 lain, lantaran faktor umur (mmg begitu semenjak di sekolah rendah, panggilan budak kecik yg tak pernah lekang dr mulut kwn2 saya)

forward lg sekali...

Akhirnya, destinasi cinta saya...eh, destinasi pengajian saya yg seterusnya ialah di

Universiti Pendidikan Sultan Idris, bidang Pendidikan Sains pengkhususan Biologi.

Alhamdulillah...saya mengikut jejak Baba, TokWan, toknenek dan segala suku sakat saya menabur bakti dlm bidang pendidikan..

-ThE enD-

Thursday, June 19, 2008

amatur yg teruja

Sebagai seorang gadis nakal yg agak gemar men'snap' gambar2 tidak kira di mana jua saya berada, saya amat tertarik melihat blog abg suhaimi dan konco2nya di http://www.kacalensa.blogspot.com/.
Wahh! entah mengapa mata saya terpaku apabila melihat gambar2 daun bersama titisan2 air hujan yg begitu mengasyikkan.
Terus sahaja saya menegur abg suhaimi di YM bertanyakan mengenai gambar2 itu
& saya berasa amat teruja apabila abg suhaimi mempelawa (kemungkinan besar ajak2 ayam shj) saya utk menyertai(tidak rasmi) team kacalensa beliau. Sambil menolak, saya memberi alasan tidak pandai mengambil gambar2 menariknya.
Heh, sekali lg saya berasa teruja apabila abg suhaimi memuji koleksi gambar2 saya yg telah dilihatnya.


"gambar ain tangkap abg tgk menarik laaaaa"
"ada benda nak disampaikan"
"kedudukan gambarpun menarik"
"jadi xkisah pakai kamera apa, asalkan ada nilai dan shoot yg menarik"

Jadi, saya dengan senang hati ingin mempamerkan koleksi gambar yg saya ambil sepanjang di KMPP.
Gambar2 ini bg saya,
membawa seribu satu kenangan dan pengertian

Gambar ini saya ambil semasa bersendirian menelaah nota2 kuliah biologi semester satu

ujian pengesahan darah di makmal biologi

biofilic (Bro Kaini SMS yg dia amat sukakn gambar ini)

menjelang detik2 terakhir di KMPP (gambar oleh sahabat saya, Tira)

p/s: tira, rindu sgt2!

Hand of Wax (arca ni dah berada dlm simpanan seseorang)

hati mereka yg gembira

cikgu cikgi

Monday, June 16, 2008

prOgrAm hiMpunAn rAkyAt

salam'alaik.
lama benar rasanya saya tidak mencoretkn sesuatu di srikandiputri.blogspot ini.
entah apa anginnya, mataku ini tidak dpt dipejamkn.
Jadi, bolehlah kiranya saya berkongsi serba sedikit apa yg saya lalui.
Pada petang sabtu 14jun, Mama mengetuk pintu bilik saya dan bertanya,
"Tata, petang esok ada himpunan rakyat di stadium penang, nak ikut ke?"
berdetik hatiku..himpunan rakyat? eh, apa tu.. rakyat berhimpun ramai2? untuk apa? joget lambakkah? konsert AFkah? ataupun perlawanan bolasepak?
hehehe, takkan lah kot?
setelah mendapat maklumat yg pasti, saya mengetahui himpunan rakyat ini dianjurkn oleh Pakatan Rakyat(PR) di Pulau Pinang utk memberi penerangan mengenai isu yg paling hangat buat masa ini, HARGA MINYAK PETROL.. owh, isu ini rupanya. Sekali lagi dgn jiwa yg agak keliru saya berfikir.. ehh, ada ke orang nk pergi? siapa yg nak dengar pemimpin2 PR ni berceloteh? xda polis simpanan khas(FRU) ke? xda sesiapa yg akan disembur dgn gas pemedih mata? himpunan ini ada permit atau tidak?
disebabkn perasaan ingin tahu yg amat tinggi, saya membuat keputusan untuk menyertai Mama & Baba ke himpunan itu.

" Siapa yg ikut? Tata je ke?"
Mama tidak menjawab pertanyaanku, sebaliknya bertanya kembali,
" Siapa yg nak ikut? Tata cepat tnya adik2, depa nk ikut jgak ke?"
Heh, tanpa bertanya lebih lanjut kepada adik2ku, saya lantas membuat keputusan,
"Mama, kita pergi semua la. Seronok sikit, ramai2"

Ahad petangnya ketika bersiap2 utk pergi ke stadium, Baba dgn nada sinis mengusik kami,
"Semua sila pakai seluar ye, mana tau nanti ada FRU mai nk sembur, kita senang nak lari, hahaha" berderai ketawa kami.

Setelah sampai ke stadium penang (kira2 20minit dari rumah), lengang! ehh, xda orang pn. Erm, awal lagi rupanya. Program bermula jam 9 mlm, tapi kami dah berada di sana jam 6petang. Kami solat magrib di sana.
Sahabatku, Amal & Keluarganya pn ada jgak, heh..Apabila masa semakin hampir, wahhh!!! ramainya orang. Berduyun2 masyarakat pelbagai kaum yg hadir. Ibu2 dgn anak2 kecil mereka, bapak2 dgn rokok terselit di bibir, Pak2 Lebai dgn kopiah dan lebainya, Apek2 tua yg berseluar pendeknya, Anne2 dan Mamu2 bersama keluarga, Amoi2 dan Nyonya2 dgn rambut kaler2nya, anak2 muda, remaja2 yg datang bersama kawan2 sebaya & saya sekeluarga!

Setelah lama menunggu, sampai lenguh2 duduk di atas padang rumput (lebih kepada letih mengawal adik kecilku yg galak berlarian2 di atas padang stadium), program bermula. Suasana menjadi lebih gamat bila penceramah2 jemputan (pemimpin2 PR) telah hadir. Sorakan2 bergema

Allahuakbar!
Allahuakbar!!
Allahuakbar!!!

Reformasi! Reformasi!! Reformasi!!!

Makkal Sakti!
Makkal Sakti!!
Makkal Sakti!!!

bergema menyambut kehadiran para pemimpin2 PR ini ;
Tuan Haji Mohamad Sabu
Dato' Seri Anwar Ibrahim
Tuan Lim Kit Siang
Dato' Seri Lim Guan Eng

ehemm3x!
isi kandungan ceramah penerangannya?
patutkah saya selitkan dalam ruangan ini?

srikandiputri.blogspot bukan blog politik.
saya tidak mahu menimbulkan kemarahan 'orang2 di puak sana'.

sekian, terima kasih (n_n)

Friday, June 06, 2008

Read Each One Carefully and Think About It a Second or Two


1. I love you not because of who you are, but because of who I am when I am with you.

2. No man or woman is worth your tears, and the one who is, won't make you cry.

3. Just because someone doesn't love you the way you want them to, doesn't mean they don't love you with all they have.

4. A true friend is someone who reaches for your hand and touches your heart.

5. The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can't have them.

6. Never frown, even when you are sad, because you never know who is falling in love with your smile.

7. To the world you may be one person, but to one person you may be the world.

8. Don't waste your time on a man/woman, who isn't willing to waste their time on you.

9. Maybe God wants us to meet a few wrong people before meeting the right one, so that when we finally meet the person, we will know how to be grateful.

10. Don't cry because it is over, smile because it happened.

11. There's always going to be people that hurt you so what you have to do is keep on trusting and just be more careful about who you trust next time around.

12. Make yourself a better person and know who you are before you try and know someone else and expect them to know you.

13. Don't try so hard, the best things come when you least expect them to.

REMEMBER: WHATEVER HAPPENS, HAPPENS FOR A REASON

Thursday, June 05, 2008

..:hAniMun:..

alhmdlh..penang terasa panas! uik? ngeh3x, mentang2la baru balik dr Cameron Highlands..ngada2 plak Penang panas..
yup! baru balik dr sana..3hari 2malam..honey moon..
Hanimun? erm..menikmati kesejukan bersama..saling menghangatkan..ohh, sayang..ermm..ehh?bila aku kwen..kuat berangan plak!

SELAMAT ULANGTAHUN PERKAHWINAN-19 !!
Baba---> Mohd Roshidan b. Hassan
Mama---> Junaidah bt Kassim

bserta..pengiring2 setia..(wakaka, parents ku p hanimun bwa anak2, meriah gler beb!)

-->Tata
-->Angah
-->kak Uda
-->kak Teh
-->kak Chik
-->Kakak &
--->dik Nin


ucapan dr kami adik-beradik..
"terima kasih kerana dah menjadi ibubapa terbaik buat kami, MUAHHHH"

Friday, May 30, 2008

cinta analisis

Aku : Kasihku, ketumpatan cintaku padamu ialah jisim hatiku di bahagi isipadu jantungku.Masihkah kau tidak membuat sebarang anggapan??
Mu : Aku tidak percaya kepadamu kerana kau ada kekasih baru untuk menjalankan tindak balas penggantian ke atas diriku.
Aku : Kau jangan salah ertikan kecerunan garis lurus hatiku ini, kerana aku dan dia masih lagi unsur dan bukannya sebatian
Mu : Tapi, aku berasa seperti kasihmu berkadar songsang dengan kesetiaan yg kuberikan.
Aku : Tapi, cintaku padamu adalah pemalar
Mu : Aku masih belum mengerti lagi kerana penyelesaian yang kau berikan masih lagi belum sahih.
Aku : Tapi, aku mengamalkan hukum newton ketiga di mana tindak balas cintaku bersamaan dengan cinta yg kau berikan.
Mu : Kau jangan bohong! Aku telah mengetahui bahawa kau adalah 'random' ygmempunyai janji-janji manis yg bergerak secara rawak.
Aku : Itu adalah fitnah yg telah tersebar melalui proses pencaran dan perolakan.
Mu : Tetapi, mengapa kau membuat tempoh perkahwinan kita mengalami rintangan?
Aku: Aku harus menggunakan perintang boleh laras untuk mengurangkan rintangan itu.
Mu: Adakah kita akan berpadu secara kimia?
Aku: Itu masih belum diketahui, tetapi hasilnya nanti dapat dilihat denganmenggunakan mikroskop cahaya.
Mu: Aku khuatir kau akan bertemu dengan yg lebih aktif dan bertindak balas dengannya.
Aku: Nampaknya, kita sedang bercinta tiga segi dan haruslah menggunakan hukum-hukum penyelesaian segi tiga untuk menyelesaikannya.
Mu: Tapi, aku telah memberi cintaku dalam magnitud dan arahnya sekali. Masihkahkau tidak percaya?
Aku: Ya, aku percaya. Tetapi aku mahu semua itu dalam bentuk lazim.
Mu: Itu semua boleh diabaikan, yang aku mahu ialah tempoh perkahwinan kita harus mengalami pecutan yg seragam.
Aku: Kau harus bersabar, kerana sabar itu 0.5 dari iman.
Mu: Tapi, imanku adalah infiniti!
Aku: Aku tidak fikir yang iman kau infiniti kerana kau blum mendarabkannya dengan 6x10'23.
Mu: Kau membuat kemarahanku meruap-ruap. Nanti bila tekanan ku melebihi tekanan udara, kau jugak yg susah kerana aku akan mengalami hemolisis.
Aku: Aku sekarang bukan aku yg dulu lagi, aku telah mengalami plasmolis.
Mu: Kau betul-betul menyakitkan hatiku ini. Kusangkakan kau intan, tetapi rupa-rupanya kau grafit. Pergi kau dari sini.Biarkan aku sendirian........

gurauan semata2..
utk meredakan hatiku
yg keresahan!

Thursday, May 29, 2008

adikku sayang

P.Ramlee :
Getaran Jiwa
Getaran jiwa
Melanda hatiku
Tersusun nada
Irama dan lagu
Walau hanya sederhana
Tetapi tak mengapa
Moga dapat membangkitkan
Sedarlah kamu wahai insan
Tak mungkin hilang
Irama dan lagu
Bagaikan kembang
Sentiasa bermadu
Andai dipisah
Lagu dan irama
Lemah tiada berjiwa
Hampa

Tuesday, May 27, 2008

ciNtAkAh iTu??

Cintakah itu,
bila sehari tak bjumpa,
resah menjenguk di hati?
Cintakah itu,
bila tidak memandang wajahnya,
hati tak tenteram,
jiwa gundah gulana?..
bila xmendengar suara,
terasa sunyi spanjang hari.
bila xbertekak,
terasa tiada hiburan untuk di nikmati,
bila tdengar si dia dlm kesusahan,
terasa xtenang walau utk bnafas.
bila si dia bbicara soal gadis idamannya,
terasa kaca sedang mnusuk dada
bila kita di hargai dgn kata2 manis
terasa dunia milik kita,
bila kita bsama si dia
terasa kedamaian yg mnyentuh jiwa
bila kita di anggap hanya teman biasa
apa yg perlu kita rasa????...


"di mana2 sahaja dunia ini, perasaan cinta tak dapat kita lari. segala yg sudari ungkapkan di buletin itu, kemungkinan adalah cinta, namun kemungkinan juga tidak. Suka, bangga, minat, masing2 memainkan peranan jua, mungkin hanya minat, mungkin hanya suka. Jangan mudah melafaz cinta, kerana harganya terlalu tinggi. Bila tiba cinta sejati, hanya saudari dan Allah sahaja yang akan faham"

~>memberontak
~>pukOi dia
~>lari pusing-pusing padang
~>karaoke lps geram
~>BunUh diri
~>bunuh DIA
~>x pedulikan DIA
~>upah pembunuh
~>lEtuPkan rumah yg dIA tinggal
~>culik adik-bradik dia
~>beli tisu brkotak-kotak (bajet satu minggu)
~>terjun bangunan
~>minum racun
~>insaf dan berserah pada tuhan.dan fikirkn,pasti itu bkn jodoh sbnr..mgkin yg slpsnya adalah lbih baik dr yg sblmnya.
bunga bkn sekUntUm~

"ntah la tepuk dada tnya selera....."

zikry
"rasa bersyukur...sebab: tak perlu menempuh dugaan brcinta dengan manusia yg belum dikahwini...the end..
amin.."
rasa sayang :
ini antara jawapan yg dibalas bila post 'cintakah itu?'
ku letakkan di buletin FS...anda?

Saturday, May 24, 2008

alhamdulillah syukur nikmat

alhamdulillah,
penantian berakhir.. ops! belum sepenuhnya berakhir..
hidup ini memang suatu penantian, kan?
dua hari lepas dah dapat tau keputusan peperiksaan
semester dua, KMPP..
alhmdlh, meskipn x cemerlang sahabat2 yg lain,
syukur sgt..
hasilnya setimpal dgn usaha..

sekarang ni ngah fenin2 (ala2 Amal) nk
isi UPU plak..
masalah5x!
huhuhu...

jom, minum carrot susu!
tenangkan hati
(baru lepas buat carrot susu je nih,hehe)
salam sayang.....
muahhhh!

Friday, May 09, 2008

rAgAm bUdAk sEkOLah









budak nakal,

rasa sayang