mereka yang tegar

Tuesday, November 04, 2008

demam yang bermusim


musim peperiksaan? herm, memang sudah menjadi lumrah seorang murid, pelajar, mahasiswa dan mahasiswa...selagi bergelar pelajar, selagi itulah demam peperiksaan yang bermusim ini akan melanda. Sistem peperiksaan di negara Malaysia tercinta pula, adalah berorentasikan peperiksaan. Pencapaian dan kemajuan modal insannya akan diuji melalui peperiksaan..
Saya selitkan di sini, Falsafah Pendidikan Negara yang wajar dihadam dengan baik oleh setiap pelajar (khususnya bakal guru)..


"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI) berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga masyarakat dan negara. "

namun, entah dimana silapnya..walaupun sistem pendidikan di Malaysia diiktiraf sebagai antara sistem pendidikan terbaik di dunia, kita masih tidak dapat melahirkan modal insan yang benar2 berkualiti. Peranan guru masa kini semakin mengecil, sempit dan terbatas. Sering pula timbul isu2 pelajar dan guru. Guru VS Pelajar?? adakah guru masa kini mendapat pembelaan yang sewajarnya? Ngeri saya apabila memikirkan bagaimanakah situasi anak2 murid masa hadapan terhadap guru masing2..
Menjadi seorang guru, prinsip utama ialah BERKORBAN. Malah, dalam apa jua bentuk tindakan , kita terpaksa mendahului orang lain dan bukan diri kita dahulu. Kita memandaikan anak murid kita yang mungkin menjadi orang terkaya di Malaysia satu hari nanti, sedangkan kita menjadi guru selama 30 lebih tahun lamanya dengan kenaikan gaji sebanyak 70 Ringgit setiap tahun (Cikgu Jimi)

saya kepingin sekali mengulas dengan lebih panjang apa yang bermain di fikiran..namun, waktu dan masa memang membataskan..Demam peperiksaan melanda Universiti2 di Malaysia. Semoga berjaya saya ucapkan buat kawan2 seperjuangan..

1 komen tak puas hati:

munirah taqiyudin said...

salam,
bagus2...study elok2 yer.. all the best...

selamat menghadapi peperiksaan pertama di UPSI

always pray for your sucsess..
wslm
bye!