mereka yang tegar

Saturday, November 15, 2008

10 TABIAT ROSAKKAN OTAK

Sekarang ni musim peperiksaan. Bagi sesiapa yang sudah bersedia dari awal, sudah tentu boleh pejam mata dan bersenang hati semasa peperiksaan. Tapi malang pula bagi sesiapa yang amat gemar mengulangkaji dan belajar di saat-saat akhir (macam ain ni), sudah tentulah akan berasa amat tertekan dan gabra. huhuhu.
Ada pula kawan-kawan yang pulun belajar di saat-saat akhir sampaikan meneguk nescafe bercawan-cawan. Masing-masing nak jadi burung hantu. Maka akan adalah pelajar yang pergi menjawab peperiksaan dengan mata bengkak, muka sembab tidak bermaya. Paling bahaya, ada juga kes di mana ada pelajar yang menjadi 'blur' semasa menjawab peperiksaan. Haa, kan dah rugi belajar satu semester. Terpaksa pula ulang subjek-subjek tertentu. Ungkapan-ungkapan yang sering didengar setelah keluar dari dewan peperiksaan adalah "aduhh, berdarah otak aku nk menjawab", "putus wayar dalam otak aku nih", ataupun "sakit otak aku nak fikirkan jawapan td"..

Teringat saya pada suatu kisah di zaman sekolah dulu. Disampaikan oleh Ustazah Che Maznah (ngajar subjek Pend. Syariah Islamiah) mengenai gelagat-gelagat pelajar-pelajarnya belajar di saat-saat akhir. Ada seorang senior saya ni sangat cemerlang dalam subjek ni. Caranya bagaimana? dengan pulun menelaah membaca buku teks Syariah malam sebelum peperiksaan. (ini adalah exam-oriented, jadi tidak bagus untuk diamalkan ya!) Tapi faham-fahamlah kan, bila sudah malam-malam ni, mata pun kuyu dan letih. Amat mengantuk! Jadi bagaimana cara akak ni menahan dirinya dari tertidur, dia akan ikat rambutnya yang panjang bersambung ke kepala katil. huhuhu. Jadi bila dia tersengguk, dalam masa sama rambut dan kepalanya akan disentap. Sebab rambutnya diikat bersambung dengan kepala katil td. Aduss, sangat dasat! ntah siapa akak itu? Saya pun tidak tahu.

Wahh3, sempena musim otak berdarah, wayar otak putus dan sakit otak ni, Jom kita kongsi sedikit sebanyak perbuatan-perbuatan seharian kita tanpa sedar ataupun sedar, yang boleh merosakkan otak. zassss!!

1. Tidak mengambil sarapan pagi
- Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.
kalau dah malas sangat tu, minum je la minuman bijirin Nesvita ke. takpun sediakan roti 'lima kupang' tu untuk sarapan pagi. bagi sesiapa yang dah tengah hari tu baru nak nampak matahari, tak dapek den nak nolong eh

2. Terlebih makan
- Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.
huhu, tapi saya ini jenis kuat makan. Rupanya tabiat ini boleh merosakkan otak. Patutlah tak dapat skor 4.0 masa kat matrik dlu! (ahh, alasan cuma..hehe)

3. Perokok
- Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.
tips mencari pasangan hidup : carilah yang tidak merokok sama sekali! sebab memang dah disahkan yang asap rokok dan debu puntung rokok ini tidak elok untuk bayi dan ibu mengandung.

4. Penggunaan gula yang berlebihan
- Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.
kurangkan gula dalam makanan, tambahkan manis dalam senyuman.
Haniff : no need the sweets, you are sweet enough ain :-) (ohh, ni semasa di KMPP)

5. Pencemaran udara
- Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.
Indeks Tahap Pencemaran Udara di Malaysia, masih di tahap baik. Hee, nak hirup udara segar, jom balik kampung!

6. Terlebih tidur
- Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.
hah, kepada budak yang suka tidur, 'cik sleepmypriority', sila la kurang2kan tidur anda ye. Nanti rosak otak..hu3

7. Menutup muka ketika tidur
- Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.
alamak, yang ni memang ain selalu terbuat. sebab suka letak my bantalbucuk atas muka masa tidur.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat
- Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.
huhu, tapi kalau dah banyak kerja yang harus disiapkan, gimana dong?

9. Kurang berimiginasi
- Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.
hehe, jadi tak salah lah ain banyak berangan kan. la la la

10. Jarang berfikir
- Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.
macam mana nak banyak berfikir secara bagus? hurmm, buat latihan math, main sudoku..(ain tak reti main sudoku, ada sesiapa nak tolong ajarkan?)



Al Anbiyaa’ ayat 105

Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: "Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh"

0 komen tak puas hati: