mereka yang tegar

Monday, October 26, 2009

jampi kasih-sayang

Salam’alaik. Chatting dengan mama sebentar tadi, saya dapat berita adik ‘bongsu tak jadi’ saya, kemalangan. Dilanggar dek motor. Alhamdulillah tiada apa-apa yang serius. Sakit-sakit pinggang dan luka sedikit di lutut. Kata mama, Kak Chik melintas jalan tak tengok kiri kanan.

Heh, senyum saya sendiri. Adik yang seorang ini, memang agak blur. Kadang-kadang jalan dalam rumah pun boleh tiba-tiba terlanggar dinding, takpun tersadung kaki. Sempat saya bergurau dengan Mama, “tak apalah moga-moga lepas eksiden ni hilanglah blur dia nanti”.

Hihihi, gurau je la ya, adikku.

Cakap soal eksiden ni, teringat masa kecil. Nak kata saya ni buas sangat, buas cara anak perempuan lah. Kerap juga jatuh, luka kaki, luka lutut, berdarah siku dan terhantuk dinding. Kalau tidak buas, masakan saya dapat parut di buku lali kedua-dua kaki, kening terbelah dan lutut pun berparut. Huhu.

Tapi tak apa, kening terbelah ni saya anggap bertuah. Pemanis dan penyeri muka. Hihi.

Satu perkara ajaib yang saya masih ingat, masa kecil-kecil dulu, semasa masih anak-anak, sesekali bila saya terjatuh semasa bermain dan berdarah lutut, ataupun terhantuk kepala, ataupun terguris mana-mana bahagian badan,

Baba akan panggil saya yang sedang menangis-nangis sakit, kemudian membelek-belek apa yang patut. Dia akan jampi macam ni,
“tuku takal balik pintu, budak nakal memang begitu, fuang fuang!”
(cara menyebut ‘jampi’ ini agak berlagu sedikit, ala mesti ada yang tahu kan?)
dan Baba akan gosok-gosok bahagian yang sakit, dan menghembus-hembus bahagian itu.

Apa yang ajaib, saya serta-merta berhenti menangis. Kononnya sakit sudah hilang bila sudah dijampi. Alahai, senang betul budak-budak terpsiko, kan? bila Baba dah jampi tu, boleh pula pergi sambung bermain, padahal sebelumnya saya menangis meraung-raung. Hahaha. Dasar anak-anak, dunianya memang dunia bermain.

Ngee...hehehe..sampai sekarang pun, bila saya rasa resah gelisah, saya akan SMS Baba. Tambah-tambah bila musim-musim exam. Dan selalunya balasan mesej Baba memang buat saya tenang.
Terima kasih.

Dengan Mama, saya agak kerap chatting. Update perkembangan diri sendiri, dan Mama pula bercerita soal adik-adik dan apa yang berlaku di rumah.

Urm, rindu!

6 komen tak puas hati:

sI tEDI said...

adik bongdu x jadi? ekekekke... aduhai.. nasib baik x de pape..

yup! tukul tangkal tu mmg lagu zaman aku kanak2.. gosok2.. sembur2 sikit.. x sakit dah... cam lawak jek..

sebenarnya kita ni ms kecik2 cengeng.. tak sakit mane pun nangs je yg lebih... ekekekek

kawie2020 said...

salam singgah...

best gak dingat kembali kenangan zaman kanak2...

good luck n good look...

CikGu_MaN said...

nk kembali ke zaman kanak2..
best2..
sekarang ni .. kita la plak
yg akan mengajar diorang ..
kan3?

ninim said...

ngee..best plak jampi menjampi ni

Anakkhas said...

assalammualaikom...

komen pertama di blog nie...hu.hu

tek,tek,tek batang bayam sanggul sekotek besar tahi ayam...

tumbuk2 pin .pin lesung tok siak mana tikus bunting lari masuk dalam ketiak....

ha.ha.ha. pecah kaca pecah gelas lepas baca harap balas... kah.kah

pen merah pen biru u marah i lap u...

teringat zaman kanak2 baca post blog nie...

salam dari anak bongsu jugak...

zety liyana said...

ha kalau jampi mak aku dulu puh kanan puh kiri berkat doa baginda Ali ffuuuuhhh *tiup tempat yang sakit*

keh3