mereka yang tegar

Saturday, October 17, 2009

mimpi dipatuk ular

pisau

bawang putih

bawang merah

cabai melaka

.

.

lesung

(mesti la dengan antannya sekali kan)

.

.

*kupas*

*hiris*

*basuh*

.

.

amik lesung, lapikkan dengan kain di bawahnya. untuk elakkan bunyi berdentam dentum yang melampau sampai boleh dengar ke rumah berselang tiga rumah dari rumah saya.

..

masukkan semua yang dah dikupas tadi ke dalam lesung. yela blender takdak kan, kena la guna lesung.

.

.

tok tok tok!

tung tung tung!

sreeettt!

tuk tuk tuk!

.

.

mungkin terdengar bunyi orang menumbuk di dapur,

beberapa teman serumah bilik bawah menerpa keluar.

.

.

Kak Wana

Lubna

Min

.

.

mata masing-masing buntang melihat saya duduk menumbuk bawang+cabai dalam lesung.

.

ekor mata saya mengerling, mereka bertiga memandang saya dengan muka yang tak dapat saya jelaskan di sini.

.

.

dan...

"hah! 1st time aku tengok ain masuk dapur!"

.

"ain, ko sakit ke?"

.

"arghh langit nak runtuh agaknya? macam tak percaya aku nampak ain nak masak!"

.

"ain, ko demam ke?"

.

"wahh ain! pertama kali mu guna lesung rumah kita!"

.

.

.

saya sedaya mungkin cuba untuk tidak mengendahkan usikan-usikan mereka.

saya terus menumbuk.

dan bajet buat muka kiut sekali.

.

.

beberapa ketika kemudian, mereka masih memandang saya. dengan muka teruja macam si peminat durian yang tak reti buka durian dan memandang orang lain membuka kulit durian dan menunggu isi kuning durian kelihatan!

.

arghh! tak pernah tengok orang nak memasak ke?

ops okay. memanglah. mereka memang tak pernah melihat saya dalam situasi sedemikian.

.

.

"korang apahal? pi lah masuk bilik sana. rimas lah orang tengok aku buat kerja!"

.

.

Kak Wana, Lubna dan Min cuma tersenyum simpul.

senyum, senyum dan senyum.

.

.

akhirnya..

"okay lah. okay. jangan tengok aku macam tu lagi. malam tadi aku mimpi dipatuk ular, maka mulai hari ni aku nak rajin masuk dapur"

.

.

Kak Wana, Lubna dan Min : hahhh??!

.

.

p/s : tipu ja pasal mimpi tu. masa tu saya dah lapar amat, dan malas pula nak keluar beli lauk. terpaksanya rajinkan diri masak apa yang ada. huhuhu.

10 komen tak puas hati:

neem said...

hahah..

comel!

ismiaisha said...

haha~

bgus pnya jwpan..
hehe~
=P

handhalah ibnu kamil said...

huh.

kalau ak di temat mereka pun akan melihat dengan begitu pelik kelakuan ko itu ain.

hehehe.

Lun said...

so len kali dlm minpi sila lari dr ular lol

bgs nyejawapan sggh agresif

a kl citizen said...

assalammualaikum

perempuan akhirnya ke dapur lah jugak kan

Luth Textile said...

adoyai.. reti ke masak tu?

aineeA.S said...

ecece..pdhal tuan punye diri 2 mmg dh DIRISIK org kn? kan?? kann?? tee hee :D

athirah hanafiah said...

taknak komen2 ape2...
lalalalalala

Anonymous said...

ular pun tahu ain kiut sebab tu dia patuk ain..ha.ha.ha

miyoko-anna

Rashid said...

salam ain

ehemm ehemmm.. dah makin dekat tu.. hehe.