Thursday, October 28, 2010

burung hantu AinoFathihahoho species

Ini minggu terakhir minggu akademik di UPSI bagi semester ini. Minggu 14. itupun saya masih bergelut dengan kuiz dan assignment (kes buat & hantar lambat).

Dah berapa malam jadi burung hantu.... tidur lambat, bangun awal. Bersiap mandi dan bergegas ke kampus. Perlu gariskan eyeliner di mata untuk elakkan sindrom mata panda yang agak ketara..
lihat, burung hantu AinoFathihahoho species sedang merayap di malam hari menjengah rakan-rakan seBIO yang sedang bertungkus lumus buat kerja masing-masing...

Berjaga-jagalah wahai gadis-gadis seBIO sekalian...hee heee heee! terutamanya Cha'ah.

(Ain Fathihah dalam mod bosan menunggu laman web MySIS UPSI yang takdapat dilayari. saya perlu add subjek-subjek semester hadapan)

Lagi satu, menjelang musim peperiksaan, seperti biasa wabak histeria merebak..

Histeria dari sudut perubatan..

Histeria adalah penyakit psikiatri yang dikenali sebagai 'somatoform disorder' dan dibagaikan kepada dua jenis iaitu 'conversion disorder' dan 'dissociative hysteria'.

Conversion disorder adalah keadaan yang mana mereka diserang histeria biasanya akan merasai gangguan fizikal seperti merasai badan lumpuh, buta, pekak dan bisu walaupun pada hakikatnya mereka tidak mengalami masalah berkenaan. Kebiasaannya, histeria jenis ini berlaku kerana konflik dan trauma seperti melihat saudara dirogol, kemalangan dan kematian.

Dissociative hysteria pula menyebabkan mereka yang terkena histeria akan meronta-ronta, meracau dan menjerit-jerit. Malah, ia kerap berlaku pada kanak-kanak dan remaja akibat konflik yang tidak dapat dikawal.

Prof Azhar berkata, Dissociative Hysteria kerap berlaku dalam masyarakat Malaysia dan biasanya membabitkan pelajar sekolah, penuntut IPT dan pekerja wanita di kilang manakala di Barat lebih popular dengan histeria jenis conversion disorder.
Trend popular semasa musim orientasi dan musim peperiksaan ?

Beliau menjelaskan kira-kira 20 tahun lalu kes histeria dilaporkan banyak berlaku di negara ini dengan kes tertinggi di sekolah berasrama, kilang dan kem motivasi serta minggu orientasi. Namun ia mulai berkurangan dan menjadi kes terpencil pada 1990-an. Berdasarkan kajian kes terdahulu, kebanyakkan kes histeria didapati berlaku dalam minggu peperikaan di sekolah berasrama dan minggu orientasi di IPT. Dipercayai penglibatan terlalu banyak aktiviti yang meletihkan hingga mengganggu masa tidur dan rehat pelajar dikatakan punca kepada kes histeria semasa minggu orientasi.

Selain itu, pelajar asrama juga mudah terkena histeria kerena tidak dapat mengawal konflik seperti mengikut disiplin yang ketat selain kerinduan pada keluarga. Dalam kes 1980-an, kebanyakkan kes histeria berlaku di sekolah agama yang mana disiplinnya lebih tinggi berbanding sekolah biasa.

Kes membabitkan perkerja kilang, biasanya berlaku pada waktu malam. Ia dipercayai berlaku kerana pekerja keletihan tidak cukup tidur selain faktor ketakutan kerana sering mendengar cerita mengenai hantu.

Wanita lebih cenderung dengan fenomena histeria ?

Menurut Prof Dr Azhar, kebanyakkan kes membabitkan wanita kerana tahap ketakutan mereka lebih tinggi berbanding lelaki. Tambah Prof Dr Azhar lagi, histeria sebenarnya berlaku kerana konflik yang tidak dapat dibendung dan dikawal oleh individu itu dan cara mengawalnya adalah dengan memberikan bantuan bukan tekanan kepada mereka yang ada masalah atau lemah.

Kenapa ya? tapi kalau lelaki yang sakan histeria secara berjemaah, geli lah saya nak dengar suara garau garuk lelaki terjerit-jerit. awww! mak tak rela, nyah!

9 komen tak puas hati:

Amir Syahir said...

kwn ngn burung hantu.

Anonymous said...

tulah. hsteria je pmpn pmpn je histeria~

Anonymous said...

ibu pun xrela, noks !

ana said...

hahahaha...lelaki histeria? tak dpt bayangkan...

Qib said...

good luck exam yer

Mr. Asada said...

hahaha.. belum pernah dengar lagi lelaki histeria. ada ke?

hentian said...

hu.. awat la jadi lagu tu...

Unknown said...

menarik. fakta tentang histeria :)

Mari menjadi manusia

Latest Post : Kita Tidak Hipokrit!

Bangauputih said...

belum pernah lihat burung hantu secara langsung, hihi