mereka yang tegar

Monday, October 25, 2010

bagaimana kening Ain Fathihah berparut lintang?

Salam'alaik. Pagi tadi, saya di tag oleh adik perempuan saya yang nakal.. tersenyum saya membaca tag dari dia. Pertama kali dia ucap terima kasih untuk satu perkara 'itu'. Ya, pertama kali. Saya juga sedang menunggu permohonan maaf dari dia, juga untuk perkara 'itu'. haha.
Ya, peristiwa yang menyebabkan saya mendapat cop mohor ini di kening kanan.
Nampak?
Cop mohor yang membuat kening saya seakan terbelah. Tak kurang juga rakan yang bertanya,

"wei ain, awat hang cukoq bulu kening hang lagu tu"

"ar! aku tak cukoq pun. ni parut lah. cis!"
Tambah meresahkan, bila ada yang mengusik,

"habis la ko ain. ada parut. kurang seribu"
(bermaksud kurang RM1000 dari nilai hantaran perkahwinan saya)

Saya cuma spontan ketawa dan menjawab,

"hah, takpa takpa. baru kurang seribu. ada lagi empat puluh sembilan ribu tau"

Untuk menyedapkan hati, saya cuba berbangga dengan segarit bekas luka di kening kanan ini. Pemanis wajah ni, ujar saya. Buat wajah saya yang comot ni bertambah manis lalu menjadi comel.

comot + parut = comel dan manis

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Imbas 13 tahun lalu. (Ain Fathihah, 7 tahun, selebet dan comot)

Tarikhnya masih saya ingat, 31 Ogos 1997, hari Isnin. Cuti merdeka. Saya demam hari tu. Tapi demam-demam pun, petang hari saya menjadi segar bugar untuk keluar bermain. Budak-budak kan, tiap-tiap hari tak sabar tunggu waktu Asar sebab lepas solat Asar baru boleh keluar main.

Lepas saya minta izin nak keluar main dari Mama, Mama paksa suruh saya bawa adik yang paling kecil tu (masa ni Adeebah yang paling kecil) sekali. ceh, menyibuk ja kan. Budak kecik ni suka menyibuk. Huh.

Dalam bebal, saya turutkan juga. Maka kami empat beradik pun terkedek-kedek keluar menuju padang permainan berdekatan rumah. Dekat ja padang tu. Saya, Angah, Amira dan Adeebah. Berpimpin lah kami menuju ke taman permainan.
Tapi masa tu taman permainan bukanlah begini.

Papan gelongsor, jongkang-jongkit dan buaian yang ada masa saya kecil tidaklah secantik sekarang. Papan gelongsor pun, yang jenis tangga tinggi dan tempat gelongsornya daripada besi. Bila main gelongsor macam tu, panas bontot wohhh..!

Buaian yang ada pun, jenis daripada papan rata, berat dan tebal untuk tempat duduk, dihubungkan dengan tali besi yang agak tebal dan berat juga, supaya buaian tu boleh berayun.

Sampai di taman permainan setelah merentas padang, saya berjumpa kawan-kawan sepermainan. Masa tu kami main aci lut duduk rasanya. Sakan bermain, saya melupakan adik kecil yang diamanahkan pada saya.

(tapi sekarang saya terfikir-fikir apa jadahnya beri budak kecil setahun lebih untuk dijaga oleh kanak-kanak 7 tahun. Mungkin masa tu keadaan boleh dikira selamat sebab takda kes culik macam Nurin Jazlin kot? Dan lagi satu, sungguhpun saya anak sulung, saya kan masih hingusan untuk menjaga adik yang masih kecil)

Dalam galak berlari-lari bersama kawan-kawan, entah macam mana ekor mata saya terpandang Adeebah, yang dengan pampers besar di punggung, berjalan terkedek-kedek dengan langkah huyung-hayang menuju ke tempat buaian.

Pada masa yang sama, ada seorang budak lelaki (saya tak pasti lelaki atau perempuan yang berambut pendek, India atau Melayu yang berkulit gelap) sedang bermain buaian itu. Bukan main cara saya main, tapi cara extreme. Dia berdiri di atas papan buaian, dan menghayun buaian papan tu dengan laju.

Adeebah dengan muka tak bersalah makin terkedek-kedek menghampiri buaian yang sedang diayun laju itu.

Saya pula, tanpa sempat berfikir terus berlari untuk mendapatkan Adeebah. Sejurus saya dapat mencapai Adeebah (saya masih dalam mod berlari), saya terus menolak Adeebah jauh daripada buaian itu.

Dan serentak juga, papan buaian yang sedang berayun laju terus menghentam kepala saya. Cerita Amirah yang masih ingat kejadian ni, dia memang nampak tubuh kecil saya melambung jauh sebaik saja kepala dihentam buaian tu, dan budak lelaki tu terus berlari balik tanpa menghiraukan saya. Takut la tu, kan. haha.

Pening lalat jadinya saya lepas dihentam buaian. Masa tu memang terasa perit di dahi. Tanpa reaksi, saya bangun berdiri dan menoleh ke arah Adeebah yang tadinya tergolek atas rumput setelah ditolak saya.

Saya cuma berdiri tanpa reaksi apa-apa. Peliknya muka terasa basah dek peluh. Memang rasa lencun muka saya.

Ketika itu, entah makcik mana (yang menemankan anaknya bermain), datang menghampiri saya. Saya masih ingat, saya dengar makcik tu cakap,

"eh dik. banyaknya darah ni. rumah kat mana? anak sapa ni?"

Saya spontan memegang dahi saya. Lekit. Hamis. Makcik tu menanggalkan tshirt yang saya pakai, lalu membalut tshirt tu di kepala saya yang cedera.

Terkejut melihat darah yang begitu banyak meleleh hingga ke badan saya, barulah saya menangis. Seingat saya, masa tu saya menangis sebab takut dimarah mama. Bukan nangis sebab sakit pun. Entah kenapa, masa tu memang tak terasa sakit. Terer tak saya? haha.

Makcik tu memimpin saya menuju ke hujung padang, menghala ke arah Kampung Mukim Masjid. Dalam pada riuh menangis tu, saya sempat lagi menarik Amirah dan Adeebah balik bersama-sama saya, diiringi Makcik tu. Lihat, betapa bertanggungjawabnya saya kan. Bakal ibu yang baik juga ni

Afnan pada masa tu terus berlari dulu pulang ke rumah. Itupun takut-takut dia beritahu Mama,

"tata jatuh...."

dan terus di marah Mama
"hah, dah jatuh. balik la!"

Sebelum saya dan adik berdua bersama Makcik misteri tadi (sampai sekarang masih misteri sebab saya masih tak tahu siapa) sampai di rumah, Baba yang ketika itu sedang membasuh kereta di halaman ternampak kami.

Kemudian Baba dan Mama membawa saya ke klinik berhampiran. Tetapi petugas klinik tu suruh kami ke Hospital Besar Penang, katanya luka saya dalam. Jauh juga la....

Dah sampai ke hospital pun, lama jugalah saya menunggu sebelum di rawat. Perlu menunggu Dr. Pakar Mata agak lama sebab Medical Assistant biasa tak boleh jahit luka saya.

Sakit yang saya ingat, cuma lah sakit ketika dibius. Kena cucuk kat tepi mata. Pergh ngilu betul. Terasa-rasa lagi mata jarum tu macam tembus ke biji mata saya. Hoh. Masa kena jahit, tak sakit pun. Hehe kerek. Kan dah bius tadi. Walaupun muka ditutup dengan kain hijau pembedahan tu, saya dapat dengar bunyi macam bunyi tali tangsi disemat dan ditarik di kening saya. Haha. srettt.....sretttt.....srettt! Ngilu beb.

Lepas selesai pembedahan kecil tu, banyak kali jugalah saya perlu berulang-alik ke hospital untuk rawatan selanjutnya. Mujur juga ya, buaian tu tak menghentam mata saya dan menyebabkan buta. Dulu bekas luka yang dah dijahit ni melintang panjang dari tengah dari hingga ke hujung mata. Makin saya membesar, parut ni makin mengecil.

Sampai sekarang, kadang-kadang saya merungut juga pada Adeebah,

"ni sebab kamu lah ni kening Tata hodoh tau"

dan dia cuma ketawa gedik. Tak yah ketawa pun dia dah memang gedik. Ahaks!

Apapun, sehingga hari ini, saya bersyukur juga sebab buaian tu tak menghentam Adeebah, sebaliknya menghentam saya. Tak dapat saya bayangkan kalau buaian sekeras dan bermomentum selaju itu menghentam padu dan tepat ke kepala Adeebah yang ketika itu berusia setahun lebih. Mungkin pecah agaknya kepala dia. Tak pun dia buta. Tak pun sewel jadinya budak tu disebabkan gegaran yang kuat di otak.

Tapi sebenarnya, masa kejadian tu berlaku, saya berasa mujur buaian tu tak kena Adeebah sebab kalau kena Adeebah sudah pasti la setengah mati saya kena bantai dengan Mama sebab tak jaga adik betul-betul! haha.

10 komen tak puas hati:

ikhsan said...

wau tragis...

sy dulu kene tolak ngan member dri belakang..jatuh terkena bucu meja..time darjah 4..dpt lah 4 jahitan free..kepala pn ada bonggol macam hell boy....ahaha~

nazzen said...

huhu.. pernah tjadi gak.. tpi adik aku la.. men2 dlm umah tlanggar tiang batu.. rumah lame kan tiang die satu2... rase nye time 2 umur bru 3 4 tahun.. die kene kat tepi kepale die.. nmpak lagi la parut lame... wawawa

cik biha said...

ain. aku pon ada parut mcm ang.kat kening jugak! hahah.

ana said...

takpe..parut tanda n pengikat kasih sayang...

f_aRa_aINa989 said...

unik pa kening camtu..hehehe

Insan Marhaen said...

aikk.. macam IM gak. ada parut atas kening kanan.

tapi sebabnya.. terkena buluh rencong yang dibuat untuk penyidai getah keping di bawah rumah opah IM.

itu akibat sorok kasut sepupu...

kisah masa kecil!

Along Tapa said...

huh..biasanya yang jadik along mesti yang paling banyak simpan parut sebab nak backup dan jaga adik2....jadik, ko patut bangga dengan parut tu...letak jadik profile picture kat facebook...hahaha

Gorengbaek - Lagu Demo - wajahmu dan hatimu

Hangit habis dah - TV...oh TV

Anonymous said...

slm..tata..bila nak cerita yg kamu wat parut kat kening angah plak?hahaha...
n ada tmbahan sket..masa angah balik rumah (kononnya) nak bagitaw mama tu,angah bukan bagitaw pun..angah dok depan pintu n wat muka bersalah..wat muka sedih..nak cakap takut..pastu mama yg cakap sendiri..angah cuma sebut "tata" ja..hahaha...takut2..
-angah-

iqbalsyarie said...

ooo..panjang ceritanya..haha
maaflah, lama betul saya tak dtg sini :(

Mari menjadi manusia

Latest Post : Kita Tidak Hipokrit!

♥GAdiSMeRaHJaMbU♥ said...

haha. ingat dulu hang cerita masa sekolah. hehehe