mereka yang tegar

Thursday, March 24, 2011

perasan muda

Dulu masa saya anak-anak, usia masih sekitar 8-12 tahun, saya selalu bayangkan, bila dah berumur 20tahun lebih, saya akan jadi matang. justifikasi matang pada minda anak-anak bawah 12tahun ketika itu adalah,

1.bawak handbag vouge
2.kepit beg duit panjang celah ketiak
3.calit-calit warna kat muka (mekap)
4.kasut tumit tinggi
5.dan yang sewaktu dengannya, yang difikirkan wajar.

Ketika saya berusia 18-19 tahun, masa tu rasa berdebar-debar nak tunggu umur 20. Rasanya seolah perubahan umur belasan ke puluhan tu akan memberi signifikan yang tersendiri.

"macam manalah rasanya bila umur 20 nanti ya"

Masa berlalu, dan saya dah umur 21 (akan genap April ini, muahaha, promosi). Tapi, eh, tak rasa apa-apa pun. Sama ja perasaannya macam umur 15 jugak. Jadi saya sudah mula percaya umur sekadar angka. Sebelum ni main sebut ja. Takda makna di hati.

Saya rasa saya masih sama. Masih anak-anak. Masih di usia awal remaja. Ahaks. Tiada yang berubah.

Cumanya, bila saya dengan perasannya menganggap saya masih sekecil seusia budak sekolah, beberapa kali saya salah memanggil nama gantidiri pada wanita yang kelihatan seusia mak saya.

Hati saya kata patut panggil makcik, tanda hormat kan. Tapi bila panggil makcik, kena marah pula. Ops.

4 komen tak puas hati:

nizamsani said...

saya 29.

f_aRa_aINa989 said...

saya 22 ogos ni...

Anonymous said...

BUKAN RASA DAH MATANG KER...HEHE, SAYA BARU JER 30..

HEROICzero said...

rasa pelik bila dulu panggil orang, pakcik makcik. sekarang paggil orang, abang, kakak.

keh3x