Monday, March 14, 2011

alih punggung dari panggung

Semalam, saya pergi MidValley dengan Encik Man (dari Tanjung Malim) dan Cik Tira (jumpa terus di sana, dia dari UKM).

Misi peribadi anak muda bertiga adalah nak tengok filem Hikayat Merong Mahawangsa. Pertama kali saya teruja nak tengok filem Malaysia. tambah-tambah watak utamanya berbadan sasa
Disebabkan orang Tanjung Malim lagi jauh dari orang Bangi, jadi Tira belikan dulu tiket sementara menunggu kami sampai. Semasa dalam komuter, Tira mesej,

'Madam please kindly be here before 1.50pm'

maksud mudah, dia dah beli tiket untuk tayangan jam 1.5opm.

Kami berdua sampai sebelum pukul 12. jadi ada masa yang selesa untuk makan-makan dan berbual. Lepas solat zohor di surau, terus berkejar ke GSC.

Masuk hall 12 dengan agak tergesa-gesa. Cari tempat duduk. Masa masuk tu dah sedikit kecewa sebab movie dah bermula. Tapi tak apa lah, mungkin lewat tiga atau empat minit saja. cari kerusi 11,12,13 H. Tapi di seat 13, tengok ada seorang lelaki duduk. dan seat 14 kosong. Jadi saya jangkakan, lelaki tu duduk salah seat dan Man minta dia pindah ke seat 14.

Dalam 5minit menonton, ada seorang perempuan masuk dan mahu duduk di seat 14. Si lelaki di seat 14 minta tengok tiket kami bertiga untuk semak nombor kerusi.

Dalam kelam romantis pawagam tu, Man terkial-kial periksa tiket. Saya menyibuk tanya,

"awat weh?"

"ni haa, nombor seat bertindih"


"oh, apalah staf GSC salah bagi tiket"


untuk lebih kepastian, Tira panggil staf GSC yang ada berhampiran untuk bagitau ada pertindihan nombor kerusi. Staf tu panggil Man dan lelaki tadi keluar dari panggung.

(peralihan punggung pertama dari panggung berlaku)

Lepas Man keluar, saya bisikkan pada Tira,

"weh habislah Man mesti bengang. Dah la dia nak kena buat review"

Seminit kemudian, Man masuk balik. Lelaki tadi taktau pi mana. Masa ni saya dah mengomel-omel geram dalam hati. Kacau lah bila jadi macam ni. Ada dialog-dialog dan babak dalam movie yang saya terlepas pandang sebab bercakap dengan tira, usha staf GSC dan kalih-kalih tengok orang.

Sempat juga saya kesiankan lelaki yang bertindih tiket dengan Man tu

'kesiannya orang tu salah masuk panggung'

Kami teruskan menonton. Tak sampai dua minit, saya tanyakan mana tiket tiga serangkai kami yang ada pada Man. Dia seluk-seluk poket jaket, seluar dan beg, tiketnya tak jumpa. Tira panggil (lagi) staf GSC,

"Bang, mane tiket kitorang?"

Kemudian ada staf lain yang uniform elok sikit dari yang lain datang pada kami bertiga.

"U all tiga orang, tolong keluar kejab"

ohh! kami yang kena keluar? dah la orang orang lain yang salah tiket. tumpuan kami pada movie terganggu. saya geram. dah 15minit masih tak faham jalan cerita sebab asyik kalih-kalih kiri kanan. maka saya, tira dan man pun angkut barang masing-masing keluar dari panggung.

(peralihan punggung kedua dan ketiga berlaku serentak)

di luar hall, staf yang pakai vest hitam tu tunjukkan pada kami, waktu tayangan pada tiket kami adalah 11.15 am. Bukannya 1.50 pm! oh. malu.

malu 1 : tiket salah
malu 2 : pertama kali saya kena keluar dari pawagam masa menonton filem.
malu 3 : saya dah kesiankan lelaki tadi sebab salah tiket.

rupanya tiket kami yang salah.

Tira tegaskan yang dia minta tiket tayangan 1.50pm dan staf GSC yang salah bagi tiket. Masa ni saya dah nak kecewa dalam hati,

'waa, jangan la jangan la pulang duit. nak tengok juga Merong.'

Kemudian, kami bertiga kena keluar semula ke kaunter tiket untuk tukar waktu tayangan. Saya cuak dan takut dah takda seat kosong untuk tayangan seterusnya. Orang sangat ramai di MidV. Takmau tengok movie lain, nak Merong jugak!

Setelah sedikit diskusi di kaunter, kami dapat tiket untuk tayangan 4.25petang. Mujur!

4 komen tak puas hati:

Unknown said...

comment puas hati...
nak buat iklan kat sne..
jom join contest..
kt blog..sunflower...
dh tag dah..

Qib said...

tsk...heeh
parah3
nasib la...
xpa.. atleast dapat gak tgk
x wat review ker


Have a nice day. 
•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*.¸.•*´¨`*•.¸¸.•*'
(\_(\ ...*...*...*...*...*...*...*...*...*...*...*...*...*
(=' ;') •::::::::Ahh choom….. :::::::::::•
(,('')('')¤...*...*...*...*...*...*...*...*...*...*...*...*

|Blog Menggemok|

HEROICzero said...

aduh macam2. spoil mood.

*btw, cerita nya best, kan? =)

RABUN said...

mencabar rupanya nak nengok wayang ehh...