mereka yang tegar

Thursday, April 23, 2009

soalan ala-ala PBL

PBL tu apa? Okey, aku beritahu dulu apa itu PBL. PBL ni, Problem Based-Learning. Soalan-soalan PBL ni akan tanya mengenai situasi tertentu, dan suruh kita selesaikan. Mula-mula masuk UPSI,  aku dan kawan-kawan agak terpinga-pinga dan memang tak faham pun, macam mana nak selesaikan PBL ni.

Masuk semester dua, semakin banyak PBL yang diberikan. Banyak PBL maka banyaklah pembentangan yang perlu dibuat. Jawapan-jawapan PBL, pandai-pandailah cari sendiri. Ahaa, kami semua memang pandai pun. Dah la Cikgu-cikgu Bio ni dah terbukti comel dan kiut. hihi..

Jom nak kongsi antara contoh-contoh PBL. 

Biology Development.

"it is not birth, marriage or death, but gastrulation, which is truly most important time in your life. For all animals, gastrulation terms is one of embryonic development can be described as a series of events or stages. Gastrulation involves changes in cell motility, cell shape and cell adhesion, which are referred the type of cell movement. Although the details of gastrulation differ between various groups of animals, the cellular mechanisms involved in gastrulation are common to all animals"

Histology (diterjemahkan dengan gaya bebas oleh Ain Fathihah)

AHK (bukan nama sebenar) sudah lama meminati NA (bukan nama sebenar) dalam diam. Sudah jodoh mereka, akhirnya berkahwin. Setelah 4tahun berkahwin, mereka masih tidak mempunyai anak sebagai penyeri hidup. Dengan nasihat dan campurtangan keluarga masing-masing, AHK dan NA pergi perjumpa gaenacologist (pakar perbidanan kot). Sampel sperma dan ovum diambil daripada mereka berdua. Setelah kajian makmal selesai, didapati sperma AHK mempunyai masalah dari segi morfologi dan ovary NA didapati bermasalah. Apakah sebenarnya yang mungkin dihadapi oleh mereka?

Haha, camtu la lebih kurang bunyinya soalan PBL tu. Macam mana nak selesaikan?

9 komen tak puas hati:

Hamba Ilahi said...

aduh gawat juga soalan ni kan
tak pa aku cuba jawab juga tapi dari sudut guru sejarah!!!!
mandul kot!!!!
atau pun????
tak tahu lah plak aku....
moral of the story jagalah sperma n ovary kita
penting u kehidupan masa hadapan dan untuk menambah umat yang taat pada ILAHI.


hehehheh moga ain dapat lahirkan anak ngan ramai....



motif!!!!

alang said...

Tk paham jugak.hehe.

puterinurzahra said...

salam....

din nanti nak pinjam buku bio aku ade...walaupun aku dak kimia tapi aku belajr sume (kira tamak la...tamak ilmu xpe kan ain...)
ko kan rajin membaca, blh la tambah pgetahuan tok debat tu...

klu tu jawapan ko aku ase...aku bg hmm...
markah kesin je kot..

nnti ko kena belajar PBL...
fahami lah FILA chart itu ape...then boleh la ko meningkatkan kualiti debat..

seyes li...tol x ain, ain pun leh la mengaplikasikan PBL dalam debat xgitu????

ain fathihah said...

hehe

puteri nurzahra bljr kimia ek?

bagus2

next sem, ain amik minor kimia..
leh la nk tumpang2 tnya apa2 yg x fhm nt

ain fathihah said...

ain lahirkan anak ramai?

wahh abg Din

memang motif sgt!

puterinurzahra said...

hehe..ain
nama akak bukan puterinurzahra...tu bayangan je...

juz call me missnurul or ciknurul...
ceh poyo je...

a'a amik kimia...dh sem 6 pon...dok kuo gak sbb suksis kan...
2la bersahabat baik dgn kama @ din 2... (din kite sahabat baik ke??? ke aku ni menompang je keglemeran ko dlm blog ain ni hehehe.....)
sentap gitu....

blh je ain nk tnya sal kimia, nnti akak bg pinjam buku yang tebal2 2...daripada tercongok dlm kotak bg ain bace de pekdah gak....

miss nur said...

si suaminya dulu rocker zmn 80-an..
ms tu trend pakai seluor ketat..
kajian mendapati pakai seluar ketat boleh jjskan sperm..

moral of d story, jgn pakai sluor ketat..

ain fathihah said...

owh, dgr tu ya lelaki2

jgn pakai suar ketat

miss nur nasihatkn

ain fathihah said...

Pbl 1

The facts tht can be taken from the statements are sperm was taken from Abu and Syakirah was thoroughly examine especially on her reproductive organ. Next, the couple was told that smthing wrong with Abu’s sperm morphology and Syakirah ovary is not functioning well.

From this, the probs that occus is in the abu’s sperm morphology n sykirh’s ovary is not functioning well. The idea that cn be generate is abu’s sperm morphology may have some abnomalities include:

( lukis n label)

a) large head (macrocephalic)
b) small head (microcephalic)
c) pin head
d) tapering head
e) duplicate head
f) coiled tail
g) double tail


Next on sykirah’s part, her ovary is not functioning well. The normal ovary function is for production of ovum and for production and secretion female hormones like estrogen, progesterone, fsh, lh, GnRh…But in sykirh ‘s case she cannot conceive because her ovary does not produce female hormone as listed above. There is a decreasing or lacking of follicle development in her ovary. Perhaps the production of follicle stimulating hormone in sykirah’s is very low. When there is no follicle develomnt, no ovum will be produced.