mereka yang tegar

Thursday, January 26, 2012

sebab namanya dan

dua hari lepas, saya membonceng Baba. dua beranak mau pergi merayap di tesco. oleh sebab baba berat, saya duduk di belakang. baba yang bawa skuter saya.

daripada rumah, tak sempat nak kentut pun, eh eh dah sampai tesco tanjung pinang. agak kurang seronok sebab tesco dekat sangat dengan rumah. kalau dulu, merasa la jugak nak pakai cun-melecun bila baba & mama ajak anak-anak pergi beli barang-barang rumah di tesco penang, 30minit dari rumah.

berbalik kepada alkisah dua beranak pergi merayap di tesco penang. baba parking skuter, ngam-ngam bersebelahan pintu masuk. sempat saya membebel,

"amboi baloqnya (malasnya). letak moto betoi-betoi depan pintu noo. ikut dan ja (ikut sempat ja)"

baba cuma tersengih. lalu membalas,

"segan (malas) nak jalan"

sambil membuka helmet, saya sempat menjeling dinding bersebelahan pintu. ada notis,

'STRICTLY NO PARKING'

masuk tesco, merayap sambil tengok-tengok di booth handphone. telefon baba dah rosak teruk dah. tercabut dua tiga keypad. tak ada huruf. calar balar. nampak hina-dina di mata budak sekolah agaknya. haha.

apabila baba dah dapat apa yang dihajati, kami beredar mau pulang. tergelak saya apabila menghampiri skuter yang diparking berdekatan pintu masuk tadi.

notis saiz A4 ini ditampal di skuter saya. sambil ketawa, saya cakap pada baba

"Ba, tu dia la. ikut dan lagi. kan dah dapat surat cinta"

"tesco sayang kat tata la tuuu. dah nama pun roshidan. ikut dan la"


**
ikut loghat kedah, dan = sempat. contoh ayat, begini.

1.tak dan nak buat sebelum pukoi 5 (tak dan nak buat sebelum pukul 5)

2. dan ka nak pi sana? (sempat ke nak pergi sana?)

3. dan sampai (sempat sampai)


3 komen tak puas hati:

anen said...

typo num 1 dalam kurungan (tak sempat nak buat.....)

Muzakkir said...

Baloq.. Nasib baik pernah dengar dan dilabel..hehe

PinQib said...

hikhik.. nasib tampal notis jewwwwww