mereka yang tegar

Saturday, January 14, 2012

keletung-keletang : sup malam pertama


Rasa lesu? tidak bertenaga? rasa lemah bila malam hari tiba? ya ain fathihah ada penyelesaiannya. mari teruskan membaca entri ini. cuma cerita ringkas dari saya, dari anak dara. jadi tidak akan ada kisah malam pertama pengantin dot dot dot. cuma ada celoteh saya semasa pertama kali buat sup kaki ayam di waktu malam.

untuk hari rabu 11 Januari, selesai peperiksaan, saya dan rakan-rakan seBio merancang untuk buat BBQ. ayam 15 ekor.


"wei, jangan buang kaki. ambil tau. buat sup kaki ka, tomyam ka.."

"haa, okay. kita ambil kaki dan leher. bagi ain fathihah suruh dia buat sup"

"eh, aku cakap ja. aku mana reti. aku tak pernah buat sup pun"

"tak apa. hang buat dengan marena"

"haa, okay. aku tolong marena buat sup. aku tolong potong ok"

ciss sungguh hang ni, acap.


Marena : Ain, malam ni aku nak pi i-city, main salji. kita buat tengah hari sup kaki tu, okay dak?

Ain : eh tak awai sangat ka. nanti basi?

Marena : hang buat malam. meh aku ajaq.

Ain : sat, sat aku pi ambil kertas dengan pen (lari-lari naik bilik ambil pen dan buku nota)

Marena : potpet-potpet-potpet... bla bla bla..

Ain : erm erm erm.. (gigih menyalin) weh sabaq. jangan laju sangat. aku belum habis tulih (tulis) nih


Jadi, mari kita belajar membuat sup bersama ChepTu Ain Fathihah. apa-apa yang salah dan tak betul, harap abaikan sebab ni kali pertama saya buat sup kaki ayam. eceh, dah 21 tahun hidup, ni la kali pertama masak sup. bak kata cikgu maimunah, macam mana nak bela laki ni? dah la masakan yang mudah saja. sobs..

1. Mula-mula bersihkan kaki dan leher ayam. basuh cun-cun. kemudian rebus bersama halia dan bunjut sup.


2. Lepas tenggek periuk atas dapur, ambil kentang, bawang warna merah yang kecik tu, bawang putih, daun sup, daun bawang dan *biskut hup seng ke meja makan.



hiris dan potong bahan-bahan di atas. dek pisau rumah sewa yang tumpul, hasil hirisan menjadi kasar. saya mengeluh, tapi Min yang dipaksa menolong saya menenangkan.

"takpe ain. takpe. mak mertua takde kat sebelah. kasar pun takpe. kite-kite aje nak makan ni"

3. Lepas kaki ayam lembut, masukkan kentang ke dalam periuk. macam mana nak tahu kaki ayam yang direbus tu dah empuk ke belum? err, saya taktau. saya cucuk-cucuk saja kaki ayam tu dengan garfu. agak-agak kaki ayam tu dah tak menjerit masa dicucuk, lembut la tu kan. kentang pun sama saja ya. biarkan mereka menjerit-jerit dalam periuk.

4. Okay, bila kentang pun dah empuk, marena ajar kena tumis darat. err, saya baru pertama kali dengar perkataan ni. tumis darat.
goreng bawang merah yang kecik dan bawang putih sampai wangi, lepas tu masukkan dalam sup. itu saja.

Min buat bawang goreng rangup yang best. lepas dah siap tambah garam, masukkan daun bawang, daun sup dan tabur bawang goreng dalam sup.

Ini sesi merasa. apa barang rasa-rasa dengan mencicip di hujung sudu. saya terus ambil semangkuk, dan sepinggan nasi. baru lengkap. habis makan nasi dan sup,

"Min! garam tak cukup. tambah lagi weh"

Siap sup kaki. hek-eleh. senang aja. penat saya gelabah sebab marena tak ada nak tolong. hehehehe. malu pula.

Tutup periuk sup. Bangun subuh, panaskan dan bawa pergi Hari Keluarga SeBioAn!

Hari kejadian : Laku sup kaki saya. haha. program belum habis, dalam periuk dah tinggal bunjut sup. Shakir kata sedap, legaaa.

2 komen tak puas hati:

nurul_diya m. nor al-haj said...

Sedapnya sup "ceker"...

faizulosman said...

ikhlas memasak tu yg sebab jd sedap... huhuhu... mmg nmpk sedap... nak rase tp x mampu plak...

http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/01/fahamilah-dia.html