mereka yang tegar

Monday, January 16, 2012

menelan kelat ludah sendiri

normal, manusia biasanya cenderung untuk suka sesuatu. cenderung juga untuk tidak menyukai sesuatu. bercakap soal tidak suka, bila mana hati kita kurang rasa tertarik ataupun tidak suka akan sesuatu, tak perlulah beriya-iya menyatakan kebencian.

ingat. benci dan sayang terpisah oleh cuma satu garis halus. hati ni allah yang pegang. sekelip mata pandangan dan rasa hati manusia boleh berubah 180 darjah.

"eiiiyyy yuks! aku takkan makan budu. sampai mati pun takmau makan. geli doe. busuk pulak tu!" kata si A yang lidahnya sekalipun tak pernah mencuba budu.

empat tahun kemudian, si A la hantu budu. cara makan budu tu, kalah orang negeri asal. orang kelantan pun tak makan mi maggi taruk budu, si A taruk budu dalam mi maggi. takda segan silu dia nak bawa botol budu masa pergi kafe dan kedai makan.


"erm, tak main la perempuan kelantan. aku takkan kahwin dengan perempuan kelantan. nak cari gadis utara jugak", kata si B dari kedah.

sungguh, sekadar gambar hiasan. muahaha!

hati ni, allah yang pegang. si B jatuh cinta dengan perempuan kelantan. dah nak bertunang dah pun. entah sapa la tu, kan. nak kahwin nanti jangan lupa jemput.


"apa? taaruf (bait muslim) dengan ustaz? ala che' takmau la ustaz-ustaz ni, makcik. skema la ustaz ni, tak minat la", kata gadis AF sekitar tiga tahun dulu, semasa kenduri kendara di rumah saudara.

2012, gadis AF tengah angaukan seorang ustaz. moga allah melindungi ustaz tu dari tipudaya dunia iaitu godaan wanita seperti saya, haha!. ustaz yang rasa dirinya dimaksudkan dalam entri ni, boleh la senyum istigfar seorang diri depan laptop. saya tau ustaz hari-hari baca blog ain fathihah, keh keh keh.

(entah apa-apa la ain fathihah ni. dah tahu sendiri nak mengaku, takpayah la cerita guna gantian nama 'gadis AF')

pemikiran, cara pandangan dan hati kita sentiasa berubah. mari berdoa banyak-banyak moga bila hati kita berubah, semoga perubahan tu adalah dengan kita menjadi lebih baik dari semalamnya.


nota tumit : saya dah habis peperiksaan akhir pada 5 Januari. sekarang dah 16 Januari, saya masih di Tanjung Malim. tak apa, biarlah orang lain balik dulu. biar saya jaga Tanjung Malim kejab.


5 komen tak puas hati:

world of my own said...

kawan ustaz pun tumpang senyum =P

Muzakkir said...

Salam perkenalan. Tersentap saya membaca entri ini. Memang pernah juga berfikir begitu. Maknanya,jangan terlalu benci sesuatu perkara kecuali maksiat saja.

iqbalsyarie said...

Wah. ain, hang ke gadis AF tu? hahaha. okey. gurau :D

Anonymous said...

ustaz mana nih?

PinQib said...

tu la... macam jgk orang cakap.. jangan benci sangat nanti tersuke.. kan kan kan kan