mereka yang tegar

Wednesday, July 20, 2011

mengimbau kenakalan

Setelah berada dalam persekitaran sekolah untuk dua bulan lebih, banyak memori lama yang menerpa masuk di fikiran saya. Indah untuk dikenang. Buat saya tersenyum sendiri.

Jujurnya saya bukanlah pelajar yang terlalu menurut peraturan. Seringkali juga didenda. Sekolah perempuan. Spesis homo sapien jenis XY lelaki yang ada cumalah dua tiga kerat cikgu lelaki dan ustaz, tukang kebun, pak guard, pakcik kantin dan pembantu pejabat. Jadi bila didenda, kurang rasa malu, malah bangga pulak sebab agak jarang ada pelajar didenda.
1. Cikgu Baharom

banyak kali kena halau keluar kelas sebab tak siapkan kerja sekolah matematik. pernah juga kena bersila di koridor sekolah di luar kelas untuk siapkan kerja sekolah. siap sengih-sengih bila ada cikgu lain yang lalu-lalang. dah la masa ni dah tingkatan lima. bajet otai pulak.


2. Cikgu Hafiza

saya, amal, faiezah dan sheri. selalu tak siap kerja cikgu fiza secara berjemaah. maka secara berjemaahlah juga kena berdiri di belakang kelas. entah kenapa masa tu, hampir tiada rasa malu di hati saya. merenyih saja bila kena denda. ini semasa tingkatan empat dan lima.



dah empat tahun tinggalkan SMKA (P) AlMashoor, dia masih kenal saya sebagai pelajar yang datang lambat ke sekolah!


4. Ustaz Nik Rafik Sani

masa tingkatan dua saya selalu ponteng kelas bahasa arab. hua hua hua. pergi melepak di kelas lain, atau pergi tidur di bilik sakit sekolah. tapi, tapi..Bahasa Arab saya masa PMR boleh dapat A sebab masa tingkatan tiga baru terasa ustaz Nik hensem. jadi semangat mau belajar mai lebih.


5. Ustaz Shuib

warden asrama. masa tingkatan satu dan dua saya tinggal di asrama. (masa tingkatan tiga dah jadi outsider sebab kena tendang dari asrama lebih suka tinggal di rumah. cover line, cover line. ada pelajar saya yang baca blog ni. haha)

ada sekali tu, masa saya tingkatan dua, ustaz Shuib buat spotcheck di bangunan asrama pelajar tingkatan dua dan empat.

Ustaz : kamar anak-anak dara bersepah! macam sarang tikuih!
senior : kami orang ustaz, bukan tikuih.
Ustaz : kamu faham dak saya kata 'macam'! macam!
junior : hihihihihihi....(senak perut tahan gelak.)



err..saya selalu melawan cakap (mempersoalkan isi pelajaran dan kait dengan hal sekeliling) dengan Ustaz ni. sampai Ustaz pernah marah dan cakap pada saya,

"pelajar macam kamu ni, takdak dalam kelas saya pun takpa!"

ngee. sentap hati mak, nak. lepas-lepas tu terus baik dan jadi pelajar taat. hehe.


7. Teacher Harlina & Sir Ali Azizan

dulu saya tak suka belajar English. dan tak banyak kenangan yang ada dalam minda ni. huhu.


8. Cikgu Zaharah

saya suka Biologi sebab terinspirasi dek cikgu zaharah.


9. Roshan

ini bukan cikgu. ini pembantu makmal. saya selalu mengacau encik roshan ni. haha. sampaikan saya pernah menyakat roshan begini,

"roshan tak kawen lagi sebab tunggu saya besaq ka?" hehe.


.............................................................................

dalam banyak-banyak cikgu yang saya pernah ada, antara yang paling memberi kesan pada saya adalah Cikgu Sakinah Bte Salleh, guru kelas saya semasa darjah tiga. dah terputus hubungan. mungkin sekarang cikgu Sakinah mengajar di Kedah.

Sesiapa yang kenal cikgu Sakinah ni, tolong bagitau dia, saya sangat rindu !

8 komen tak puas hati:

ASaDa RyutaRo said...

dahsyat gak cikgu ni ye.. kecik2 lagi dah nak ngorat abang pembantu makmal. isk.. isk..

tahap kritikal jugak kenakalan nih. hahaha..

chiLleD...!! said...

aih..nakal jugak cikgu ain i yer..hehe

kapten said...

Salam...boleh tahan juga nakalnyer cikgu nie...heheh

amirah said...

rindu lah...huhu...

ustad nikkkkkkkkkkkkk

HEROICzero said...

yang no.6 tu . AHAHA . macam sentap sikit .

Nabilah Najmuddin said...

agak nakal..km dulu imej baik je kat skolah n asrama..tp, depan cikgu je, sbrnnye bile blkg cikgu, nakal sama ja mcm bdk lain..tp, pndai berlakon dpn cikgu, hormat la konon..hehe

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

ustaz nik kat Unit Peperiksaan IPG kampus penang skrg. . .

muhamadsufian89 said...

lepas ni kalau dapat murid nakal baru la tau macam mana jadi cikgu kan. hehe