mereka yang tegar

Saturday, July 16, 2011

kuda padi : SP - Tg.Tokong

salam. siapa setuju saya kecik comel kiut miut orangnya? okay tak perlu angguk atau angkat tangan. orang kecik biasanya berkaki pendek. sob-sob-sob.. bila kaki pendek dan kurang ketinggian, antara masalah yang saya hadapi adalah ;

1. kena berjingkit untuk tekan loceng bas

2. beli seluar kena potong berinchi-inchi bahagian bawah seluar baru boleh dipakai.

3. bila beli kain pasang siap potong, kain 4meter tu ada lebih banyak bila dah dibuat baju kurung. lebihan kain tu boleh buat baju kurung budak 3tahun.

4. bila bawa motor dan berhenti di simpang atau lampu isyarat, orang belakang akan nampak motor tu senget 75 darjah sebab kaki pendek diguna untuk menongkat motor.

*senyum bangga*

pertengahan bulan mei lepas, saya memberanikan diri minta motor dari Baba & Ibu. payah menumpang Ruby, sebab aktiviti sekolah lain-lain. dan saya dah tak larat nak bayar caj teksi lagi dah.

ayat mau manis, 'ibu, pinjamkan tata duit pendahuluan beli motor. bulan-bulan nanti tata bayar sendiri. duit ibu dah kerja nanti tata bayar balik'.

ibu tak bagi beli hutang, rugi katanya. dan juga baba cadangkan saya beli skuter. kecil, rendah dan senang dikendalikan.

atas cadangan, saya beli Honda Icon second hand tangan kedua. RM3400. tiga ribu ibu beri, tiga ratus pinjam duit adik, saya tambah satu ratus saja. haha.
Honda Icon warna putih. tambah dengan box belakang skuter untuk letak barang. dan juga stiker L (n_n). penting ni stiker L ni, kena bagitau jugak. sebab ada yang sebut.

beli di penang. kedai motor di pulau tikus. untuk bawa 'kuda padi' (saya panggil kuda padi sebab skuter ni rendah) ni ke Sungai Petani, Baba benarkan saya bawa sendiri. Baba dan Ibu bermotoran juga untuk hantar saya ke SP.

bila dah sampai rumah sewa di SP, malam tu saya lembik amat. sakit tangan woo woo woo. dah la tak biasa. baru dapat skuter, tiba-tiba terus kena bawak dari Tanjung Tokong ke Sungai Petani. Rasa nak tercabut tangan. sempat juga menangis diam-diam sebab tak tahan sakit. keh keh keh.

Khamis baru-baru ini, saya bercadang nak balik Penang. Rindu kat adik-adik. Plan awal, saya nak balik penang naik skuter, tapi Syadida aka mak tiri angkat tak benarkan. Bahaya katanya. Telefon Baba, cakap nak balik naik bas. 'ambil di jeti ya, Baba'.

Petang Khamis tu, entah macam mana di saat akhir saya tukar fikiran. Apa kata try naik skuter sorang-sorang balik Penang? dah la tak tau jalan. langkah pertama, google map dulu..
ini print screen dari SP ke Jeti Sultan Abdul Halim. saya zoom in dari susur keluar tol seberang jaya ke Jeti. siap print lagi.. muahaha. tak tau kenapa, tak tau jalan pun, tapi tak risau sangat. papan tanda jalan kan banyakkk. antara reti tafsir dengan tidak aja. (dan saya sebenarnya tak reti baca signboard. pakcik padil mesti akan angguk-angguk masa baca ayat ni)

Tapi, sebelum lepas tol sungai dua, saya telefon baba juga tanya patut ikut susur keluar mana. dan setiap kali simpang, saya telefon baba tanya nak amik kiri ka kanan ka terus ka. ahaha.

naik feri dengan bangganya sebab tak sesat. best best.
Malangnya, dari Jeti Penang balik rumah, saya lupa nak google jalan. dan saya memang taktau dan tak ingat jalan. haha. Baba mai ambil di Jeti dengan motor. terima kasih. kali kedua bawa jauh ni, tangan tak sakit dah macam pertama kali hari tu. lenguh-lenguh sikit ja.

jumlah perjalanan keseluruhan (termasuk sesat sebab tak jumpa jalan nak masuk highway di SP) lebih kurang 60km kot.

sebagai gadis manja, saya bangga dengan diri sendiri! hehehe.

8 komen tak puas hati:

a kl citizen said...

makin panjang langkah cikgu ya...

Hagakure Kira said...

sebagai..err..diri abg..abg bangga sbb ain berjaya p balik sp-penang-sp..congratz! ;)

chiLleD...!! said...

wow..terbaiklah ain..setahu sya agak jauh sp ngan tg tokong tu kn..pape pun..tahniah..kalau sya memg xbrani dh..=)

pandangkedepan said...

perghh...jarang tgk pompuan bwak jauh2 ni..badan kecil jiwa kental...:P

iffahnasir said...

dari feri xtau jalan, adoi..mcm mana cikgu nurul boleh lupa, haha. ppe pon, thniah, semakin berdikari, mesti baba lbh yakin utk "lepas" lagi awl.. =) [ kenduri laksa penang, hahaha ]

hamzah ian said...

perghh.. jauh tu...

♥GAdiSMeRaHJaMbU♥ said...

hoiiiiiiiii
beli moto sama ngan aku! haha

kapten said...

bagus...