mereka yang tegar

Wednesday, July 27, 2011

makhluk berkromosom 44+ XX

siapa yang rasa makhluk berkromosom 44+XX bernama perempuan sukar difahami dan kehendaknya serba tak kena? siapa rasa begitu, sila angguk dan senyum senget seorang diri di depan laptop..

suka saya ingatkan, ini bukan entri soal gender. jauh sekali emansipasi wanita. ini cerita ringkas saya dan pakcik padil. hal saya dan dia. mungkin cuma kami begini. atau mungkin juga kalian seperti in.

Situasi satu :

Ain : huhu. pakcik sayang... sedihnyaa. hari ni ain bangun lambat. lepas tu pergi kelas kena marah pulak dengan pensyarah. kerja kursus kena buat semua. tambah-tambah dengan serabut fikir hal family ni. sedihnya ain.. tak suka la jadi macam ni... bla bla bla (sambil sebak di telefon)

Padil : laa kesiannya kat ain. abang pun sedih jugak bila ain sedih-sedih macam ni. ain sabar la ye. abang lagi la tak boleh terima dengan apa yang jadi ni. abang tak sanggup nak fikir macam mana masa depan.

Ain : laa isk! yang abang emo-emo lebih ni kenapa? mengalahkan ain yang tengah ada masalah pulak ni. benci la abang ni! patutnya ain tengah sedih-sedih ni abang kena la hiburkan hati ain sikit. apahal pulak abang yang sedih? bukan abang rasa apa ain rasa pun! (nada suara dah lain, intro kepada gaduh dan rajuk seminggu dua)


Situasi dua :

Ain : hai pakcik sayang. tau tak hari ni, ain blur la masa mengajar. haha. kesian budak-budak yang jadi pelajar ain. mesti depa rasa malang sebab dapat ain jadi cikgu depa kan. aihh, rasa menyesal gak kadang-kadang mai jadi cikgu. rasa tak layak ja ain ni.

Padil : haha. ala rilek la. ain mesti boleh punya. hal kecik ja kan. ain mesti boleh atasi punya. bukan handle satu negara pun kan. baru satu kelas. abang sokong ain dari jauh ye?

Ain : huh. abang ni kan. suka perlekeh ain tau. yela ain tau la ain ni cikgu ja. abang bakal engineer kan. sapa la ain ni. benci la macam ni. meluat! (nada suara dah lain, intro kepada gaduh dan rajuk seminggu dua)


dua situasi di atas adalah perbualan telefon kami berdua yang sudah saya murnikan bahasanya.


di satu masa, saya katakan saya mau dia hiburkan hati saya di saat saya dalam sendu. di satu masa lain, saya marah pula pada dia yang sedang hiburkan hati saya bila saya rasa tersungkur jatuh dalam perjalanan hidup.

apapun, terima kasih pada pakcik padil sebab kamu dah teman saya dari jauh sejak lima tahun ini.
mula kenal : awal 2007.
sekarang : 2011.

sob sob sob !!!

nota tumit : waa, bila nak boleh kawen ni. Baba, sila ambil tindakan segera.

4 komen tak puas hati:

amirah said...

sabaq sabaq :p

chiLleD...!! said...

adeh...memg sush nk difahami pon..kdg2 dri sndri pon xleh nk fhm pe yang sndri nak..huuu

athirah hanafiah said...

ini entri memujuk ke? hehehe

kapten said...

Yup memang betul...kadang2 susah untuk difahami kehendaknya... apa yang penting terima seadanya dan mempercayai antara satu samalain....