Wednesday, November 03, 2010

untuk Amirah Fatin

Salam'alaik. Beberapa hari saya menyepi. Membawa diri, sedikit baju dan perut yang kempunan nak makan yang sedap-sedap ke Batang Kali (kurang sejam perjalnan dari Tanjung Malim). Ziarah Makjang dan Kak Hanim sekeluarga. Alhamdulillah. Puas rasanya dapat makan yang best-best.

Entri ini untuk adik saya yang manja yang manis, Amirah Fatin. Ini orangnya... Adik kedua yang muda 3tahun dari saya. Masa kecil, Mira ni cengeng orangnya. Sikit-sikit nak nangis. Manja. Anak mama. ya, itu pasti, anak mama.
Entah mengapa, masa kecil saya tak begitu sukakan Mira. Rimas. Dia suka kacau saya. Suka usik barang-barang saya. Ketika masih menetap di Telok Bahang, kerap jugalah saya kejar dia satu rumah. Biasanya dia akan lari berselindung di belakang Angah. Angah lah dewa Otromen Penyelamat yang akan melindungi adik-adik daripada dicubit dan dibuli saya. Tapi Mama cakap, lepas saya masuk asrama semasa tingkatan satu, Angah serta merta jadi tukang buli adik, pengganti saya.

Dalam banyak-banyak adegan kejar-mengejar yang saya paling tak boleh lupa, akibat kerap sangat dibuli saya, Mira penah mengejar saya sambil memegang garfu. Kelam kabutlah saya lari pi mai pi mai keliling rumah. Sambil mengejar saya, Mira menjerit,

"Adik nak bunuh Tata! Adik nak bunuh Tata!"
(Mira masih membahasakan dirinya sebagai adik, walaupun dia sudah mempunyai dua adik ketika itu)

haha. tak senonoh betul masing-masing. mujur saya sempat lari, kalau tidak jadi Kassim Selamat lah saya dicucuk garfu.

Setelah masing-masing meningkat remaja, barulah saya boleh jadi kamcing dengan Mira. Itupun dia lebih rapat dengan Angah, memandangkan mereka berdua menuntut di sekolah yang sama.
Gambar di atas, Mira bersama sepupu kami, Fathunnizat, dan anak menakan, Wafi Hamiz Hakim (anak Kak Hanim). Mereka berdua ni, sibuk nak kawen sepupu. haha. Entahkan jadi, entahkan tidak.

Buat Amirah Fatin, SELAMAT ULANGTAHUN KELAHIRAN KE 17.. maaf tak sempat nak buat entri pada 25 Oktober lepas (sebenarnya lupa).

Selamat Maju Jaya dalam SPM 2010.

2 komen tak puas hati:

Qib said...

tata tu kakak ker?

ain fathihah fhm said...

tata tu saya. nama panggilan dalam famili