mereka yang tegar

Monday, November 08, 2010

teruja pada congkak merak

salam'alaik. Lama rasanya saya tak buat entri bergambar. Alhamdulillah, hari ini ada cerita berserta gambar yang saya mahu kongsikan. Mod keterujaan adalah tahap tinggi bila berjumpa sesuatu yang menarik perhatian saya hari ini.

Hari ini, kampus cuti. Cuti khas dua minggu selepas study week, dan sebelum peperiksaan bermula. Tapi saya dan Amirah yang gagah dan gigih ini, tetap berdiam di Tanjung Malim, azam awalnya adalah untuk mengulangkaji pelajaran secara tekun untuk menghadapi peperiksaan.

Dek semangat yang berkobar-kobar ni, kami gagahkan juga diri ke kampus. Untuk berjumpa ibu guru, pensyarah Kimia Organik, Dr.Saripah. Setelah berjumpa dengan Dr.Saripah, langkah kaki diteruskan ke Pusat Kesihatan UPSI. Sihat tubuh badan, sihat mental. nak pergi klinik sebab tumpang guna penimbang berat di klinik tu saja. Study week, agenda adalah makan-study-makan balik-tidur-makan lagi-study-sambil makan.

Lihat? betapa banyaknya agenda makan, sampaikan cik Amirah bising, "wei, duk bagi aku makan banyak-banyak sangat nih! nanti naik **** kilo macam sem lepas!"

Dalam perjalanan ke Klinik, melalui library UPSI, mata tiba-tiba terpaku pada arca-arca menarik hasil projek pelajar-pelajar Seni UPSI.

Jujur, saya kagum dengan hasil kerja budak-budak seni ni. Bukan mudah nak tampal jubin-jubin ni sampai jadi bentuk dan corak menarik sebegini. Sebelum ni dah ada arca yang berwarna-warni, tapi bentuknya tak menarik perhatian saya untuk mendekati. Ada bentuk kon, bulat, silinder dan macam-macam lagi bentuk yang ditampal dengan jubin-jubin kecil berwarna menarik.

Tapi siang tadi, sekilas pandang, saya ternampak merak besar yang seakan memanggil saya mendekatinya.

"weh bentuk merak! comei!"

"Ain, ni congkak besaq la. jom main."

"jom!"
Bukan setakat arca seni yang buat kepala saya pening nak faham nilai estetikanya, malah ada fungsi pula. Sementelah lama saya tak main congkak. Maka kami lepak 10minit di tepi jalan tu untuk lawan main congkak.
Bertambah teruja sebab congkak ni agak besar berbanding biasa. dengan guli yang besar juga. Rasanya kali terakhir saya main congkak, semasa di sekolah menengah.
Tekun saya mengatur guli-guli besar dalam lubang-lubang congkak. Memang kena guna dua tangan untuk pegang guli-guli tu. Tiga biji guli pun dah penuh satu tangan. Guli besar, nak main tipu pun tak boleh! hehe

Orang yang lalu-lalang, senyum sinis tertoleh-toleh melihat kami bermain tanpa menghiraukan rasa malu atau segan. Ala, bukannya kami buat tarian tiang pun di tepi jalan kan? Main congkak saja, ayu lagi sopan.
Rasa nak bawa balik bola besar ni. Buat hiasan di laman rumah. Cuba angkat! erghh, berat!
Ini lagi best. Itik! Quel quek! Bunyi gadis berbaju merah menguek. Yela kan, kalau betul-betul arca itik ni menguek, lintang pukang saya lari. Berdesupppp!
Ar! rasa macam nak bawa balik rumah arca itik ni. saya suka! comel. iya, comel. yang tudung hitam baju hijau tu, comel. hehe.

Ngee! riang ria sungguh masa membelek-belek arca yang ada di situ. Tak tahu apa yang diriakan sangat. Alhamdulillah. Kurang sikit tekanan nak exam. eh, tertekan ke? Baca buku pun tak sangat.

13 komen tak puas hati:

Cik Mus said...

bestnya la ain..
pas exam kite p lawan congkak kat sana k...

Anonymous said...

abg dh jenuh main congkak dgn Kak Linda masa kecik2 dulu tau

f_aRa_aINa989 said...

nak main congkak jugak...

bintang27 said...

nak men jugak...............

Insan Marhaen said...

IM kalau main congkak selalu kena tembak...

hanya orang seni saja yang tahu nilai seni..

ana said...

lama tak main congkak...dh lupa kot rasanya hehehehe

Pencacai Alim said...

cmne main congkak

iqbalsyarie said...

saya pun merasa kagum.Ia sangat cantik dan berseni :) Allah bagi kelebihan kpd mereka~

Post-post menarik.
Allah wujud ke?

Allah Sangat Baik. Setuju?

Kucai said...

perghhhh....!!! cam best ja hahah... :P

Sofia Karim said...

wowww.. ain.. ini arca seramik yg baru ek? sbb masa akak konvo hari tu macam xperasan aje ade merak ni.. hehe.. kreatif kn student upsi? proud i'm to be!

mrs jamal said...

ha aa..memang comey..
dan tak sangaka ini la penulis belog ni..karya ain mcm penulis novel yang dah profesianal jer..tabik la dik..

sembil9n said...

heee~ congkak!! nak dtg ler tgk kerje seni bdk2 tu

Pudin Banjawa (Mohd Afiffuddin) said...

Ni Time Geng Saya Student Seni Upsi Buat Utk Subjek Kajian Studio... Dibawah bimbingan Prof Madya Zulkifli Yusof (seorang seniman yg hebat)... temanya memang congkak... kumpulan saya wt congkak helang