mereka yang tegar

Friday, November 05, 2010

bertelefon. ada berani?

akhir-akhir ini, kerap juga saya bertelefon dengan pakcik bf. mengadu itu ini. ahh, selama ni memang saya gelarkan dia Peti Aduan. ya, peti aduan peribadi. saya ja guna. err, setakat yang saya tahu la, saya seorang saja. hukhuk.

"ain lapaq la tengah-tengah malam ni. jom keluar makan roti canai jom"

"heh, merapu. macam la ain tu boleh keluar malam. kalau boleh pun, cara cakap tu macam tanjung malim - kulim ni dekat"

"hehe. jauh eh. hehehe"

biasa juga saya mengadu..

"assignment banyak yang tak buat lagi ni. huhu. payahnya laptop takda"

"sabar la dulu. nak buat macam mana dah laptop rosak. lain kali jaga laptop elok-elok tau!"

juga,

"ain mengantuk la..tapi kena study. dah la tak faham menda. macam mana ni? nanti kalau pointer exam jatuh, habis la ain"

"ala ain tu. tiap-tiap sem merungut macam ni. nanti dekan juga. jangan risau la. abang tau ain boleh. pi la baca buku"

perbualan biasa antara. kerap juga saya menelefon semata-mata mau menceritakan perkara menarik yang berlaku seharian (jika ada). juga bertanya khabar.

biasa juga berlaku, semasa berbual di telefon, ada rasa hangat yang menjalar di muka. terutamanya bila saya disindir oleh pakcik bf begini,

"waa, banyak assignment nak kena buat. ain tak larat la nak ngadap semua ni. jom kita kawen! haha"

"ni, makcik kechik! dengaq ni. masak pun tak reti duk merengek nak kawen plak! pi belajaq masak dulu"

"ar, tengok. abang kutuk ain. huhu. sampai hati. tau la ain tak reti masak. nanti belajaq la. jangan la kutuk"

"laa, betui apa. hehe"

ya, semua yang indah-indah. yang tak indah pun jadi indah. siapa dapat nafikan betapa mabuknya orang bercinta? tapi mujur pula saya tak pernah berdrama begini,

L : Lihat sayang, bulan jadi saksi cinta kita.
P : Iya, bulan yang bersinar terang akan selalu jadi saksi cinta kita.
Bulan : Oit oit! apa ni? aku tak campur ar!

tapi rupanya ada yang lebih menggembirakan hati. walaupun setiap kali mahu menelefon wanita ini, hati berdegup kencang. dup dap dup dap! dah pernah telefon beberapa kali pun, masih berdebar juga.

Gadis : Assalamualaikum. Makcik apa kabaq?
Makcik : Wslm. Haa, sihat alhamdulillah. Pakcik pun sihat. Ain ada kat mana ni? macam mana belajaq okay ka? bla bla bla....

Lima minit yang mendebarkan, juga membuat muka terasa lebih hangat dari biasa. juga sengih memanjang seharian. apa orang kata tu, kalau nak mengorat anak, kena la mengorat emaknya juga kan. hehe.

Bila mengenangkan saya yang sungguh tak cekap di dapur ni, seriau juga rasanya. Dah la Mama kerap mengingatkan, 'Tata, belajaq la masak. Nanti dah kawen, kena marah dengan mak mertua baru tau'

err, kawen? haha. takpa. lambat lagi. masih sempat bertaubat belajar masak.

12 komen tak puas hati:

Insan Marhaen said...

ain, muga sukses dan jadi anak mama yang baik...

f_aRa_aINa989 said...

masak itu perkara simple jeeeekk...wahahaha

kapten said...

ok la tue...tapi masak air sure boleh kan....

c.u.m.i said...

wah...
sweetnye die dgn bf die...
semoga berkekalan ye... :)

all the best jugak utk study kamu... :)

Edward Haste said...

hahahahhhahah

buzzy said...

5 minit je?hehehe

iqbalsyarie said...

kawin..kawin..
haha..kalau tak sempat camne?
Harap2 sempat la :D

amirah said...

meh blajaq masak dari aku.chef tere no 7 jalan 5 cuma xberapa nk tunjuk ketereran.hak2

umi kalsom said...

sila, sila la blaja memasak. hehe...

ana said...

ala kedai byk, beli jer...

Pencacai Alim said...

memasak plg leceh tapi puas ati kalau org puji sedap

nabilah said...

jom k.ain, join klas memasak...
[k.ain, km pn slalu ngadu bnda yg sme kt tok bf km tu...haha, respon diorg cm lbih kurg je...tok tu kate, diorg cm srupa sbb dr acuan yg sme..]
sntiasa mndoakan k.ain bahagia dgn a.padil tu, insyaALLAH cpt2 naik pelamin ye...