mereka yang tegar

Saturday, November 27, 2010

resepi kejayaan

semua orang mahukan kejayaan. antara kekayaan kejayaan tipikal untuk pelajar seperti saya, adalah berjaya dalam peperiksaan.

Matlamat = Pencapaian akademik yang bagus.
Cara mencapai matlamat = macam-macam. terpulang pada individu.

Jika matlamat dan cara boleh dipecahkan kepada peratus,

matlamat = 1%
dan
cara = 99%

Lihat. Ada banyak cara dan jalan untuk mencapai satu matlamat yang sama, bukan?

Ini mungkin salah satu daripadanya.

Biasanya, bila saya kerap mengadu kepayahan belajar dan menghadapi peperiksaan, Baba akan tanya,

"nak petua tak?"

walaupun saya dah tahu petua lazim yang akan diberikan Baba, masih juga saya bertanya

"nak nak! apa dia?"

"Rebus buku, dan minum airnya. Selawat tujuh kali"

heh.

ramai orang nak berjaya. matlamat kejayaan setiap orang juga tak sama.

ada yang mau berjaya beli rumah. berjaya berkahwin. berjaya punya sumber kewangan yang kukuh dan stabil. berjaya menjawat jawatan suri rumah mithali. berjaya jadi menantu kesayangan. berjaya pegang jawatan tinggi. berjaya punya ringgit malaysia dua juta dalam akaun bank peribadi. dan berjaya serba-serbi.

apapun, bagi saya, tingkat paling atas matlamat kejayaan adalah,
hieraki keperluan Maslow

berjaya bahagia dan mencapai ketenangan hati.

5 komen tak puas hati:

Syed Ahmad Fathi said...

chemical thermodinamic.
menarik!

CGG said...

i loikeeee this en3

Insan Marhaen said...

ya..ya.. IM juga ada dengar petua macam tu masa IM sekolah dulu.

termalu sendiri..

ismiaisha said...

wei,aku nak air rebusan perisa coklat tau..
hiihi~

Amanina Sofea احمدل said...

hye..
nmpk mcm susah je sbjek nie.. :P