mereka yang tegar

Tuesday, December 06, 2011

muka mintak penampaq

semester ini, di suatu petang yang saya dah lupa bila, saya berselisih dengan seorang teman yang jarang saya mesrai. kadang-kadang saja jumpa dan terjumpa.

"weiii! awat makin lawa?" salam tiada, apa kabar pun tiada, saya menegur dengan cara beli jiwa. sambil jari saya mencubit-cubit lengannya.

"haha. mana ada. hati sakit hari-hari, nak buat apa. lawa pun tak guna", teman itu membalas.

Saya cuma membalas dengan angguk dan senyum. jari saya masih lagi mencubit-cubit lengan dia. teman itu menambah,

"wei ain. hang ni takdak masalah ka? aku tengok hang selalu happy ja. syok la life hang, bahagia memanjang. aku tengok cara hang senyum pun aku tau, hang duk bahagia la ni"

seraya saya tersengih lebar. sambil ketawa.

"haha, yaka? baguslah. alhamdulillah la. maksudnya muka aku ni, belum lagi muka mintak penampaq"

kami berpisah. meneruskan langkah kaki masing-masing. kata-kata dia buat saya berfikir panjang. bahagiakah saya? kurang bahagiakah dia berbanding saya? kenapa dia berasa saya bahagia dan kenapa dia berasa dia kurang bahagia?

bahagia itu relatif, sayang. cubalah gembirakan hati dengan apa yang ada seadanya. juga, usah sempitkan definisi bahagia kamu.

nota tumit : belajarlah menghiburkan orang walaupun hati kalian sedang resah.

4 komen tak puas hati:

Man said...

stuju... belajar menghiburkan orang walaupun kita resah.. :-)

UniMeOw said...

habaq kat dy..
no man is hpy unless he blv he is! :)

a kl citizen said...

kalau hendak bahagia, berikan bahagia itu dahulu pada yang lain...

itu, kan fitrah :)

siskahaidan said...

yup :) bukan kita sahaja yang punya masalah :D