mereka yang tegar

Wednesday, December 14, 2011

Afnan Fathurrahman

selepas saya menulis entri ini, baru saya teringat yang saya lupa nak ucap selamat sempena ulangtahun kelahiran adik lelaki merangkap wali kuat saya. bagi orang lain mungkin ini hal enteng, tapi saya sebagai satu-satunya kakak kepada Mohd Afnan Fathurrahman (panjang betul nama kamu, angah. tata bersimpati dengan anak-anak kamu nanti. lenguh nak menulis nama kamu), saya rasa bersalah sebab lupa nak ucap. tapi saya ingat tarikh hari lahir angah, 12 Disember. cuma lupa nak ucap ja (sedang membela diri)

boleh dikatakan angah adalah teman sepermainan dan teman segusti saya. kami hampir sebaya. saya lahir 1990, dia lahir 1991. kalau saya dikatakan anak baba, angah adalah anak mama. ya, anak mama. antara perkara yang saya pernah cemburu mengenai angah, dia anak mama.

saya, anak perempuan pertama, lebih kamcing dengan baba.
angah, anak lelaki pertama, lebih kamcing dengan mama.

dulu, saya cemburu. tapi bila dah masuk UPSI, saya baru tahu sesuatu. mengikut teori Sigmund Freud, secara semulajadi anak lelaki lebih cenderung rapat dengan ibu, manakala anak perempuan pula cenderung kepada bapa.

bukan sekali dua Baba pernah merungut pada saya,

"angah ni, apa-apa hal bukan nak habaq kat baba"

saya cuma membalas ringkas,

"takpa la Baba. kan angah dah bagitau mama"

baba melawan membalas kembali,

"yala, tau la. tapi bagitau la jugak kat baba. angah ni buat baba macam tak wujud pulak"

"ala baba ni. takpayah la terasa. biaq la. angah dah bagitau mama dah. lagipun tak aci la kalau semua anak rapat dengan baba. nanti mama takdak sapa pulak. dah la tata tak rapat dengan mama. biaq la angah dengan mama. angah jaga mama"

"yala cikgu. pandai cakap. ni padil bila nak mai hantaq dulang?"

"choiii. apa baba ni. tiba-tiba ubah topik. baba mau dulang tembaga ka dulang plastik? haha"


ya, untuk satu perkara yang saya tak dapat lakukan, iaitu menunaikan hak ibu untuk didengari, saya berterima kasih kepada angah.

saya sebagai anak perempuan sulung, untuk duduk berbual hati ke hati dengan mama, adalah satu perkara yang agak payah saya lakukan. sungguh saya tak mampu. atau mungkin saya yang mengelakkan diri. rasa kekok. haha. cis punya anak. dengan mama sendiri pun kekok.


adik-adik saya yang lain, semuanya rapat dengan angah. sebagai abang, angah adalah seorang abang yang baik. walaupun saya adalah anak sulung, seringkali juga saya merasakan angah lebih bertindak sebagai anak sulung berbanding saya. mungkin sebab dia lelaki. anak lelaki kena jaga keluarga. angah juga lebih dekat dengan adik-adik yang lain berbanding saya.

sampai sekarang, walaupun kami semua dah besar-besar, setiap kali baru berjumpa atau berpisah untuk jangka masa lama, kami adik beradik tak kekok untuk salam cium tangan, dan cium pipi. alhamdulillah. moga kemesraan adik-beradik begini berpanjangan.


teringat dulu angah pernah merungut depan mama dan baba soal namanya yang panjang,


"iskk. angah nak pi JPN tukaq nama la"

"laa awatnya. angah nak bubuh nama apa?"

"angah nak tukaq pi jadi nama Ahmad Fathurrahman ja la. panjang sangat nama angah"

"habis tu, afnan tu nak tauk (buang) pi mana?"

"afnan tu takpala. dah memang orang duk panggil afnan dah. kekalkan fathurrahman dah la"

"merapu. ingat senang ka nak tukar nama"

"......."

nota tumit : motif saya letak gambar masa kecik-kecik adalah sebab saya malas nak letak gambar sekarang. nanti nampak sangat saya yang paling kemetot. letak gambar kecik-kecik, baru la boleh perasan besar. haha.

selamat ulangtahun kelahiran ke 20,
mohd afnan fathurrahman.
i love u!

3 komen tak puas hati:

Ruby said...

muka hang masa kecik tak berubah sapai besaq.eh, muka adik hang sama dgn hang. macam kembaq.

name saye miza said...

muka hang comel la..
kirim salam kt angah :D

dila.azie said...

same mcm dila , panggil mama dan baba , btw , happy birthday to him :)