Thursday, December 29, 2011

kunfayakun!

masa sekolah rendah, ada seorang guru sains kegemaran saya. cikgu noridawati namanya. saya mula belajar sains dengan cikgu norida masa darjah 5, sementelah darjah 4 itu tak pernah ada dalam kamus kenangan saya. cee cee. dah tentulah saya tak merasa darjah 4, sebab saya dah langkau kelas dari darjah 3 ke darjah 5.

mula darjah 5, saya kenal kawan-kawan baru. semua muka asing. semua kawan pun layan saya macam budak-budak sebab kata mereka, saya ni kecik (muda) dari mereka. dah la kecik, tiba-tiba menyibuk masuk kelas orang.

masa awal-awal darjah 5, memang agak tertekan sebab saya rasa sayalah murid paling tak cerdik. saya tak tahu apa yang kawan-kawan lain tahu. tertekan. dan saya rasa tak wajar kanak-kanak 10tahun diberi tekanan dan rasa rendah diri sebegitu. haha.

namun, selepas tiga bulan, saya dapat sesuaikan diri.

salah satu matapelajaran yang saya rasa menarik masa tu adalah sains. masa darjah 5 antara perkara yang saya belajar adalah sebab-sebab berlakunya pengaratan, keperluan asas hidupan, rantai makanan dan jenis-jenis haiwan (mamalia, burung, veterbrata dan lain-lain).

biasanya masa matapelajaran sains, cikgu norida akan buat latihan. dan banyak jugalah soalan-soalan yang ditanya cikgu.

"apakah sebab berlaku pengaratan?"

"kenapa tumbuhan melakukan fotosintesis?"

"berikan pemerhatian kepada rajah di atas"

dan bla bla bla soalan lagi.

dalam ramai-ramai murid dan banyak-banyak jawapan pun, ada seorang murid lelaki yang memberi jawapan yang selalu buat saya rasa tak puas hati dengan jawapannya.

"ya siapa nak jawab? bagaimana terjadinya hujan?"

"kuasa allah, cikgu!" jawab pelajar lelaki tadi sambil mengangkat kedua tangannya seakan berdoa.

"ya, saya tahu. kuasa allah. tapi bagaimana? semua perkara berlaku mesti ada sebab", balas cikgu sains.

"kuasa allah la cikgu!" murid lelaki tadi menegaskan. sambil menambah,

"bila allah dah kata kunfayakun, maka jadilah hujan, cikgu!"

dalam hingar-bingar kelas ketawa (saya taktahu orang lain ketawa sebab lucu atau apa), tapi saya mencebik sendirian.

'ceh, dah malas nak fikir jawapan, pi jawab macam tu pulak.'

terlalu berorientasikan peperiksaan agaknya saya ketika itu.

4 komen tak puas hati:

Guru said...

betullah, kun fa ya kun. :)

Rafi Harumin said...

Hehehe...

Anonymous said...

kecik2 sudah pandai loyar buruk mereka itu ya cikgu hehehe ~

IRAH HAJERAH AZMAN said...

hahahaha nasib baik tak kena lepok dgn cikgu tu weh!