mereka yang tegar

Saturday, December 03, 2011

kenapa talak tidak di tangan isteri?

semester ini adalah semester maha perit bagi saya dan kawan-kawan dan semua pelajar U tahun akhir. perit di luar. perit di dalam. dan juga perit di perut, sebab kerapkali saya terlupa nak makan seharian. ala biasa la. semua pun rasa begini.

saya adalah jenis gadis yang berhangin juga. normal. seperti gadis-gadis lain. masa stress, masa sibuk, masa pra-haid, masa tertekan, masa mengantuk, jangan main-main. gadis manis boleh jadi naga yang menyembur api. muahahaha.

baru-baru ini, saya ada masalah dengan tesis. dalam serabut kepala dan serabut hati tu, pakcik padil bertanya khabar dan bertanya perkembangan tesis saya.

ringkas saya khabarkan pada dia,

"taktau la macam mana. penyelia ain marah pulak. dia cakap takmau nilai tesis ain. maybe kena extend sem la macam ni. ain sambung semester sembilan"

si pakcik padil ini, seperti biasa, menenangkan saya dan memberi cadangan.

"isk takkan macam tu kot? ain dah cuba slow talk? pi la bincang elok-elok. kalau perlu merayu la. ain kena usaha bagi dia mau nilai gak tesis ain. ataupun ain pi la jumpa ketua jabatan"

hati sedang rusuh, saya belum fikir apa yang patut dibuat. dalam hati ketakutan amat. namun selamba saya membalas,


"abang jangan menyibuk boleh tak? ada ke ain minta cadangan abang? hidup ain, ain tau la uruskan sendiri."

dia membalas,

"oh. maaf sebab menyibuk"

perbualan terhenti. terus saya pergi mandi. kejam agaknya saya bercakap macam tu. mesti hati pakcik tu, sentap. ataupun mungkin dia dah biasa, dia dah tak sentap. haha.

kepada gadis-gadis lain yang mendamba kekasih hati yang caring tapi dapat pakwe hati kering, boleh la mai sini saya nak passing pakcik padil pada kamu tampar pipi roommate saya laju-laju sebab saya ni tak reti berterima kasih pulak dapat pakcik padil yang caring begitu. (apa kaitan roommate aku?)

begitulah dia, sabar dengan kata-kata pedas saya. ada kenalan pernah cakap 'isk ain. aku pelik la macam mana padil boleh tahan dengan hang. hang kasaq kot. dia tu nampak islamik. status fb pun sopan-sopan ja. hang ni ain, buat kerja pun serabut-serabut'

spontan saya menjawab, 'hah memang la. kalau dua-dua rajin kemas dan pengemas, nanti sapa nak sepah-sepahkan rumah'.

banyak kali juga si pakcik padil pernah menegur,

"ain ni ramai kawan lelaki. jangan la rajin sangat keluar dengan kawan laki macam tu. jangan berdua"

laju saya menjawab,

"ala abang ni. Baba bagi (tipu ja ni, habisla kantoi), abang nak bising-bising pulak. lagipun abang bukannya suami ain pun. tu la, ain ajak kawen, abang takmau"

"yela, apapun jaga diri"

ini bukan la entri memuji buah hati sendiri. bukan juga entri yang mau cerita hal jelek diri saya begini. cuma saya nak katakan, perempuan adalah makhluk kaya emosi. mudah lepas cakap. juga kurang sabar.

berbalik kepada tajuk entri, kenapa talak tidak di tangan isteri, kerana perkara-perkara beginilah. perempuan adalah makhluk tuhan yang kaya emosi. cepat sangat meletak keputusan di hati.

lelaki = 9 rasional dan 1 emosi
perempuan = 9 emosi dan 1 rasional

eh gadis-gadis yang membaca, tak perlu la nak marah dengan kata-kata saya, memang sungguh pun.

bayangkan kalau talak di tangan isteri, serasa saya yang masih pendek akal ini, had 33kali talak pun tidak cukup gamaknya.

"kenapa kanda biaq anak tersadung tangga? kanda ni tak sayang anak la! dinda ceraikan kanda talak tujuh!"

"laa kenapa abang lambat ambil ayang? lama tau ayang tunggu kat tempat parking! kita cerai je lah. ayang ceraikan abang talak tiga!"

"hubby bagi duit belanja bulan ni tak cukup! susu anak la, pampers anak la, SKII saya lagi! abang memang tak mampu nak jaga saya kan? kita cerai talak sebelas! saya nak pi kawen tan sri"


saya tak kata semua lelaki penyabar, dan saya tak kata semua perempuan banyak angin dan kurang sabar.

perempuan, jangan lupa. kerana kita makhluk yang kaya emosi, allah berikan kita satu organ yang allah namakan sebagai rahim, bersempena sifat allah itu sendiri, penyayang. rahim, ruang janin lepak-lepak secara kuang balik selama 280 hari. selain umbilical cord yang salur zat untuk keperluan bayi, si ibu dan janin juga ada pertalian emosi tersendiri.

indah kan.

kerja tuhan siapa yang tahu.

5 komen tak puas hati:

Anonymous said...

Abg Padil memang best..dah lama xziarah Abg Padil..Selalu kalau pi rumah dia..mesti lajak sampai Ayaq Terjun Junjung..berendam bersama dan berkongsi cerita bersama..miss that moment..huhu - Kokon Ichigo

azlanlin said...

tahniah sbb kenali tahap kesabaran diri.... hati-hati menjaga hati.
~ jangan sampai tergigit jari kerana tidak menjaga hati... hati-hati yaaa

a kl citizen said...

wah... kita sama.
bab 9 emosi ya :)

Amir Batrisya~ said...

-Aku suka baca entri ang yang ni. Barulah aku tahu memang pompuan ni sungguh emosi! :P

aidajusoh said...

dahsyat laa contoh yg dia bg...hehee