mereka yang tegar

Wednesday, December 14, 2011

gigi dan bedak

masa sekolah rendah, saya duduk di telok bahang, rumah kampung. saya dan angah, pergi ke sekolah dengan basikal, walaupun Baba mengajar di sekolah yang sama dengan kami.

seingat saya, sejak kecil baba suka tekankan pasal gosok gigi. lepas mandi nak pergi sekolah, baba akan check mulut anak-anak,

"ni dah gosok gigi ka belum ni?"

"dah..." (kadang-kadang menipu)

"bagusnya anak baba. bukak mulut, baba nak tengok gigi"

kerapkali juga baba akan hidu bau mulut. haha. sah-sah la kantoi kalau tak gosok gigi kan. banyak kali juga saya pernah dicubit sebab tak gosok gigi masa mandi pagi.

"pi masuk balik! pi gosok gigi sekarang!", marah baba. walaupun pada masa tu saya dah di atas basikal, siap siaga nak mengayuh basikal ke sekolah. erk, terpaksa la tongkat balik basikal, dan masuk rumah pergi bilik air dan gosok gigi.

mama pula, masa saya kecil, suka ingatkan pasal bedak. maksud bedak di sini adalah bedak talkum baby tu. bukan bedak compact tau.

masa saya sekolah rendah, selepas mandi pagi dan pakai baju sekolah, mama akan tanya,

"tata, dah pakai bedak ka?"

"belum. nak pakai la ni"

kemudian saya dan adik-adik dan baba bersarapan. masa sarapan, mama akan tanya lagi,

"tata, dah pakai bedak ka?"

"belum ma. ha satgi nak pakai la"

kemudian saya sarung tudung dan ambil beg sekolah. sambil pakai stokin, mama akan tanya lagi,

"tata, dah pakai bedak ka?"

"haa, ya. belum pakai. nak pakai la ni"

akhirnya sampai saya dah duduk atas basikal, mama akan tanya lagi,

"tata, bedak?"

"ala, lupa nak pakai. takpa lah, tak payah pakai bedak"

serta merta mama akan masuk rumah, ambil bedak dan mai kat basikal saya. mama akan sapu bedak kat muka saya dan angah. untuk angah, mama akan sikatkan rambut dia juga, mesti la rambut belah tepi kan. stail skema tu.

walaupun angah dah sikat rambut, mesti mama atau baba akan bising-bising cakap dia tak sikat rambut.

kami berdua, kayuh basikal asing-asing. sampai simpang depan masjid, angah akan hentikan basikal, sikat semula rambut dia sebab dia tak suka agaknya dengan stail yang mama sikatkan, dan angah akan lap-lap balik bedak yang mama dah letakkan kat muka dia. haha. biasalah, lelaki kan. mana mau bedak-bedak ni.

sekarang ni, kadang-kadang saya rasa kesian kat adik kecil saya, si kakak dan si adnin. mungkin bukan rezeki depa berdua nak rasa apa yang saya rasa masa saya kecik-kecik dulu. tiap-tiap orang, rezeki lain-lain kan.

moga setiap ahli keluarga saya dilindungi Allah. kalian, tolong doakan kami juga.

5 komen tak puas hati:

nub said...

sweetnya masa kecik. mungkin sweet budak sekarang dilayan dengan cara lain ye dak.

hehe

Ibnuyaziz87 said...

Semoga Allah merahmati dan memberkati kehidupan ain sekeluarga, ameen.

azahrohaizah said...

ayat last tu pedih dan menghiris...
berbahagia selalu hendak nya walau pahit menelan kenyataan

klcitizen cikgunormah said...

saya doakan...keluarga ain bahagia dunia dan akhirat. kuatkan hati

A.I.N.S.Y.A.H said...

comel jer masa kecik2 dulu.. ;D