mereka yang tegar

Thursday, December 15, 2011

iman mutiara

zaman sekolah menengah, saya bukanlah seorang pelajar contoh. pelajar kesayangan cikgu, jauh sekali. ketua pelajar pun bukan.

saya cuma pelajar biasa, yang nakalnya ada. sesekali bila kena denda berdiri di depan ataupun belakang kelas, ataupun bila dihambat keluar kelas sebab tak siapkan kerja sekolah, saya sengih-sengih aja. rasa bangga pulak kena denda sebab sekolah menengah saya dulu, jarang la nak nampak pelajar-pelajar kena denda ni. lagipun sekolah perempuan, nak malu apa kena denda. haha.

seorang teman sekelas, kerapkali juga memerli saya begini,

"apa la hang ni ain. nama ja anak ustaz, tapi perangai macam hapa ja"

saya cuma sengih-sengih. lalu dengan gaya paling jelik dan suara diteran-teran, sambil tutup mata dan buat tangan gaya rock, saya selamba menyanyi di depan rakan, penuh perasan

"iman tak dapat diwarisi, dari seorang ayah yang tertakwaaa! ia tak dapat di ju..."
(sila bayangkan saya menyanyi gaya rock dengan tudung labuh, kan sekolah agama. hihi)

lalu dengan cepat rakan lain menyampuk,

"okay okay. sudah sudah. bingit tau dak sora (suara) hang. dah la tak sedap"

saya cuma ketawa. itulah. setiap kali dipersoalkan perangai saya yang buat rakan-rakan pening kepala, saya akan menjawab begitu. ataupun,

"weii hang ni pasaipa. yang ustaz bapak aku. ustaz tu bukan jawatan pun nak passing-passing"

hari ini, tiba-tiba saya baru terfikir.

ya, seorang ayah ataupun sesiapa saja boleh mewariskan ilmu, tapi hidayah tetap milik Allah.

1 komen tak puas hati:

klcitizen cikgunormah said...

betul... ilmu pun boleh disampai, tetapi tak boleh nak melekat kuat ..