mereka yang tegar

Tuesday, December 27, 2011

chaah dan bas

hari sabtu baru ni, pagi-pagi lagi saya dah berkemas-kemas dan mengangkut diri sendiri balik ke rumah terchenta. ada urusan seri paduka baginda. harum betul bau air laut penang. hajatnya nak balik semula ke tanjung malim pada ahad malam, tapi entah macam mana terlajak-lajak pula sampai selasa. hehe.

tengah hari ini, lepas siapkan makan tengah hari untuk Baba & adik-adik, saya minta Baba hantar ke jeti. saya naik feri, kemudian cari bas ke ipoh.

terus saja saya dapat bas, dan naik. bila naik saja bas, alamak. semua kerusi penuh. dah la semua muka-muka warga asing dalam bas tu. isk, rasa macam kena tipu pula. dah bayar tiket, tapi tak ada tempat duduk. masa saya sedang tercangak-cangak dalam bas, dan dalam hati cuak sebab rasa banyak mata memandang, tiba-tiba saya dengar ada suara perempuan memanggil,


"Ain!"

saya terkalih-kalih mencari punca suara.

"Ain!!"

saya memandang.

"eh, chaah! pasaipa hang ada dalam bas ni? hang nak pi mana?" soal saya serupa bas itu bapak ku yang punya. hehe.

"nak balik tanjung malim la"

"hang kan duk jitra? pasaipa naik bas kat penang? patut la bas penuh. hang la ni, bagi semak bas"

"ceh. jahat. aku naik bas dari aloq staq la. mai butterworth nak cari bas pi tanjung malim"

masa saya menyambung mencangak-cangak dalam bas, tiba-tiba pakcik yang duduk di sebelah chaah bangun dan menyuruh saya duduk.

"haa kalau macam tu tak apa la. pakcik turun dulu. anak ni balik tanjung malim dengan sarah ja"

"eh awat ni? takpa, takpa. pakcik duduk la." saya terpinga-pinga tak tahu.

"wei ain. ni abah aku. dia nak teman aku naik bas pi ipoh sebab aku tak penah naik bas"

"hahaha. laa ya ka. apa la hang, chaah. dah sem lapan dah weh. hahaha", gelak saya sambil mencubit bahu chaah.

serentak itu, pakcik tadi merangkap ayahnya kepada chaah pun bangun dari kerusi dan bergerak turun dari bas.

saya melaung,

"tak apa pakcik. jangan risau. saya jaga chaah ni. insyaAllah selamat sampai tanjung malim"

dah selamat sampai pun. alhamdulillah.

masa atas bas tadi, chaah sempat berpesan,

"wei ain! hang jangan cerita pasai aku dalam blog eh!"

err, okay. tak cerita pun. tulis ja. hehe.

4 komen tak puas hati:

AishahAzli said...

KESIAN kawan kakak ;D

ashrafi said...

Assalamualaikum.

Tertarik dan suka pula saya membaca loghat utara ini. :)

si otak bebal said...

mak aih.budak kampung aku tu..aishh..

klcitizen cikgunormah said...

kalau tak ada kawan, memang takut naik bas sekarang ni :)