mereka yang tegar

Wednesday, December 28, 2011

macaroni dan jiran

sebelum tinggal di Tanjung Tokong, keluarga saya menetap di Telok Bahang. Di Kampung Mukim Masjid. Rumah kampung, suasana kampung. rumah pun agak rapat-rapat dari pintu ke pintu.

pernah sekali tu, sekitar usia saya lapan ke 10 tahun (saya tak pasti sangat), mama baru reti masak macaroni.
bukannya cara barat sebetulnya. rebus macaroni ni, kemudian goreng cara biasa macam buat mee goreng.

resam duduk di kawasan kampung, macam biasa la bila ada masak apa-apa yang lain sikit, mesti akan hantar kepada jiran. biasanya, jiran rumah tepi, kiri, kanan dan belakang rumah. satu petang tu, saya ikut mama hantarkan sepinggan macaroni goreng kepada jiran hadapan rumah.

dekat saja rumah jiran tu, dari pintu rumah kami tak sampai 10langkah dah sampai pintu rumah jiran. sebab saya dah tak berapa ingat dialog sebetulnya, maka lebih kurang begini lah apa yang terjadi,

"assalamualaikum! " mama bagi salam pada anak jiran yang usianya mungkin sekitar usia mama.

"haa ya jun."

"ni linda. jun buat macaroni goreng. ambil lah. makan ramai-ramai"

"apa tu? macaroni? makkk!! ooo mak!" jiran tu buat muka berkerut sambil panggil maknya, saya panggil makcik misah (atau tok misah.. dah tak berapa ingat).

makcik misah tu pun terjengul kepala dari pintu.

"awat linda? apa dia tu, jun?"

"macaroni goreng. ambil lah. jun buat", jawab mama saya. senyum.

tanpa menyambut pinggan macaroni goreng tu daripada mama saya, makcik misah dan linda membalas,

"laa apa dia tu. susah-susah ja. kami takmau lah. kami tak makan benda-benda macam tu. jun bawak balik aja lah"

mama senyum. kemudian ajak saya balik.

sejak-sejak hari tu, boleh kata setiap kali mama masak macaroni, mesti mama akan mengungkit kisah ini. mungkin mama tersinggung agaknya. kata mama,

"tak patut sangat aih orang bagi makanan tapi takmau amik. kalau tak makan pun, buang pun takpa, asalkan orang yang bagi tu tak nampak. kecik hati, tau"

masa tu saya tak berapa faham. saya beranggapan, mama beremosi lebih. haha. alah, makanan saja pun kan. dah orang takmau, dah la. lagi bagus, kita boleh makan lebih.

sehinggalah seminggu lepas, barulah saya berpeluang rasa apa yang mama pernah rasa. haha.

saya dengan bersemangat cuba buat carbonara. alang-alang nak masak, agak tak berbaloi untuk masak seorang makan. maka saya lebihkan bahan. 

siap masak, saya masukkan dalam mangkuk besar, bawa ke rumah asilah. untuk makan dengan farah erma, fiza dan miza. juga saya masukkan dalam tupperware kecil, untuk hantar pada seorang rakan.

ringkasnya, cerita lama mama berulang pada saya. kecik hati la jugak. semangat woo masak nak bagi kawan-kawan rasa, tiba-tiba bila insan terpilih yang saya nak beri makanan tu menolak, memang rasa tersinggung.

"apa ni ain? ala takmau la. saya tak makan la benda macam tu"

serta merta saya teringat cerita mama. dan ketawa sendirian.

6 komen tak puas hati:

klcitizen cikgunormah said...

Memang sedih dan terkilan kan...

Musfirah Hasan said...

ain, hang bagi kat aku. comform aku x tolak :D

♥ manje ♥ said...

tak patut kan... kalau saya mesti tak tolak punya... rezeki kan... ~

anen said...

haihh tu laaa degil xnk bg kt aku..kan dah terasa..

♥ HeRWaNa HeRMan ♥ said...

aku pon mmg xkan tolak..huhu

name saye miza said...

ain masak memang sedap!