Thursday, August 18, 2011

siapa ni ya?

Zaman saya habis SPM dulu, itu zaman kegemilangan Friendster dan Myspace. Tapi saya cuma ada akaun Friendster masa tu. Facebook belum popular. Blog juga belum sepopular sekarang. Vlog personaliti boleh kata tak ada lagi kot. 2007, saya bina Blog Ain Fathihah ini.

Masa semester dua di UPSI, saya buat akaun facebook sebab ramai kawan-kawan suruh buat akaun FB. ikutkan saja.

Jumlah kenalan saya di facebook pernah mencecah 1000 orang. bermula setahun lepas, saya mula mengurangkan jumlah kenalan di FB. yang mana tak kenal, saya delete. yang mana pernah kenal tapi tak bertegur sapa, saya delete. yang mana status facebook asyik nak maki-maki orang, nak berjiwa lara jiwa kacau 24jam, saya delete juga.

ada juga rakan sefakulti di UPSI, add FB saya, kemudiannya tak pernah pun bertegur sapa, saya tak tegur dia, dia pun tak tegur saya..saya delete juga. muahahaha. teruk kan.

itu soal delete kenalan FB. soal nak approve kenalan baru ni FB juga saya agak cerewet. mungkin sudah tua, jadi jumlah kenalan FB dah tak jadi persoalan. lagi sikit lagi bagus.

biasanya, bila sesiapa add FB saya, sebelum buat keputusan mau approve atau tidak, saya akan hantar mesej pada dia, dan tanya, 'salam. ni siapa ya?'

jika dia perkenalkan diri dan sebab musabab dia add saya, maka dengan senang hati saya akan approve friend request. tidak ada dakwa-dakwi lagi.

tapi jika dijawab begini,

'salam. ni siapa ya?'

'orang'

atau

'salam. ni siapa ya?'

'manusia'

atau

'salam. ni siapa ya?'

'hamba tuhan'

atau

'salam. ni siapa ya?'

'aii, takkan tak kenal kot?'

(isk, kamu guna gambar artis korea sebagai profile picture, lepas tu nama facebook pun nama artis korea, dah pasti la saya tak kenal)

dan dengan senang hati juga saya akan delete friend request kalian. hehe. juga, tidak ada dakwa-dakwi lagi.

sejak berpraktikum ni, ramai juga pelajar sekolah yang add FB saya. yang mana pelajar saya, jika saya dapat kenalpasti identitinya, dengan senang hati saya akan approve.

taktahu kenapa saya cerewet. jika bukan pelajar saya, dan sekadar add saya untuk menambah bilangan kenalan yang dah lebih dua ribu tu, saya delete request juga. haha. maaf ya.

saya takmau wall FB saya penuh dengan status nak maki-maki kawan dan penuh dengan status yang ayat macam orang cacat (akuehh sayunk samma kamooo). ada yang saya dah approve, tapi kemudiannya saya tak selesa dengan gambar-gambar dan status-status jiwa kacau, saya serta merta unfriend. tanpa ada perasaan bersalah. erk.

tapi setakat ini, saya tak pernah lagi la unfriend pelajar yang saya ajar. alhamdulillah.

pagi tadi, saya didekati pelajar tingkatan enam (saya kenalpasti dari cara dia lipat tudung di bahagian pipi, saya rasa dia tingkatan enam)

"cikgu, saya la yang add FB cikgu. yang cikgu tanya siapa ni tu."

"ohh.. ya." (sambil angguk-angguk). saya menunggu dia memberitahu nama FB dia. tapi tidak. macam la ada seorang saja yang add FB saya.

saya cuma senyum. opss, maaf la. macam mana nak approve, saya dah delete friend request dah pun. hehe. kalau nak, add la balik. tapi belum tentu saya nak approve. saya kurang selesa dengan orang yang saya tak kenal di FB.

nak kata saya sombong? hahaha.

ya, saya sombong.


3 komen tak puas hati:

Ruby said...

next sem mesti hang delete aku pulak.okey, fine.

Anonymous said...

kita pon tak kan approve kalau tak kenal... esp yg letak nama2 samaran nih... ~

kapten said...

ain FB saya ada addd ? hehehe