mereka yang tegar

Wednesday, August 03, 2011

chromosomes & shuttlecock

dalam kelas, si cikgu berpong-pang-pong-pang mengajar. ini bla-bla-bla. itu bla-bla-bla. berpeluh-peluh la jugak ketiak ni masa mengajar dalam kelas/makmal. hangat. kering tekak dan kering liur.

tanya soalan,

"kamu faham tak ni?"

"fahammmmmm!!" serentak sekelas menjawab

"okay XYZ, terangkan apa yang kamu faham?"

"err...dia ni...macam tu...err err"


hari lain pula, cikgu bertanya...

"kamu faham tak ni?"

"tak faham......!" juga serentak kelas menjawab.

"okay PQR, terangkan apa yang kamu tak faham? saya ulang semula"

"eh dak cikgu. saya faham. faham aih!"


hari seterusnya, cikgu tanya lagi...

"kamu faham tak ni?"

"..................................."

muahaha. aik, dah tak berani nak jawab pulak. lagi kacau jiwa cikgu.

julai lepas, smk ibrahim dah jalankan ujian penilaian bulan julai. si cikgu kurang pengalaman ni pun berkobar-kobar mau menanda kertas jawapan.

kejab-kejab, cikgu tergelak.
kejab-kejab, cikgu tersedak.
kejab-kejab, cikgu tersentap.
kejab-kejab, cikgu rasa mau nangis ja.

ya allah, ampunkanlah dosaku, ya allah.

si cikgu tau, subjek sains (fizik kimia biologi dan sains) adalah subjek yang perlukan pelajar mencerap dan memerhati. penyelidikan dan pembelajaran saintifik juga perlukan pelajar berlaku jujur dalam memerhati dan menilai.


tapi, kalau dah sebegini jujur jawapan, erghh. mula-mula si cikgu ketawa golek-golek. lima belas saat kemudian, si cikgu rasa sebak dan rasa nak nangis ja.

Question 2.
1. Label the diagram.
hua hua hua.

shuttlecock?
bulu tangkis?

rasanya si cikgu sepatah pun langsung tak pernah menyebut perkataan shuttlecock dalam kelas. ajak main badminton jauh sekali. sabar ja la.

bingkisan untuk 4SN4, 4SN1 dan 4SN2...

untuk pelajar-pelajar cik guru nurul ain sekalian, bagi yang dapat markah gilang-gemilang dalam ujian julai baru ni, saya menganggap itu adalah usaha kalian untuk mendapat markah sebegitu. tahniah saya ucapkan.

bagi yang mendapat markah berwarna merah tu, saya menganggap itu adalah kegagalan saya dalam mengajar kalian. maafkan saya.

nota tumit : petang-petang di bulan puasa ni, terasa nak main badminton pula. jom!

9 komen tak puas hati:

chiLleD...!! said...

adeh..teringat zaman sekolah dulu-dulu..mcm tu lah jawabnya bila cikgu tanya..he..tapi xpernah jawab shuttlecock dlm exam..hehe

::HaZiRaH:: said...

haha. boleh pulak jawab shuttlecock!hahahaha

nizamsani said...

haha.hadoi la.

♥GAdiSMeRaHJaMbU♥ said...

bahahahaha.
kreatif sungguhhhhhhhhhhh :D

ana said...

hahaha...tgh gabra jwb soklan tu, sbb tu klr mcm2 jwpn.

pandangkedepan said...

mereka berpandangan jauh tu cikgu...macam parameswara...:P

kaizen said...

camni cikgu2 kite tnde ketas kite gamaknyer.. hahahaha

syauqina said...

hahah.... saya sangat terasa lah cikgu.... nasib baik bkan saya yg jawab macam tu....

muhammad said...

tgk chromosome mcm shuttlecock ja..hhahahah