mereka yang tegar

Tuesday, August 16, 2011

sketsa kelas cikgu ain


kes 1 :

dua minggu lepas.

sedang mengajar di kelas, tiba-tiba saya menegur seorang pelajar perempuan,

"eh yang duduk sebelah fariza tu nama apa?"

"farzana, cikgu"

"eh, dalam kelas ni ada nama farzana ke?"

sekelas serentak,

"adaaaaaa!"


minggu lepas,

"haa yang duduk nombor dua dari hujung meja tengah tu, bangun. apa nama?"

"farzana, cikgu"

"aik? ada yang nama farzana ya dalam kelas ni? saya tak pernah sebut nama kamu kan?"

sekelas serentak,

"adaaaaa...!"


minggu ini,

"err, kamu yang perempuan tu, meja tengah, bagi jawapan kamu."

"bla bla bla blaaa"

"eh kamu nama apa?"

"farzana, cikgu"

"ooo, farzana. kamu pelajar baru ke? saya tak pernah sebut nama kamu pun"

"cikgu, dia ni dari form one sekolah ni cikgu"

"oh yaka? kalau bukan pelajar baru, kenapa saya tak pernah sebut pun nama farzana sebelum ni? saya tak pernah sebut nama farzana kan?"

sekelas serentak menjawab,

"pernahhhh...!"


erk. maaf kan saya 4SN4. saya blur sikit hari ni. muahahaha. entah-entah tiap-tiap hari saya blur dalam kelas kan. kui kui kui. dan soal nama farzana ni, tak tahu lah kenapa saya tak berapa lekat dalam kepala nama ni. padahal adik saya empunya nama Adeebah Farzana. patutnya lagi mudah ingat la kan.

yeah! dah ada jawapannya. sebab nama Ain Fathihah lagi best!


kes 2 :

"Tan Wei Koon!" saya memanggil. lancar dan jelas. mata juga memandang pada pelajar yang betul.

pelajar cina lain di meja hadapan dan meja Tan Wei Koon nampak cemas dan saling mengomel sesama mereka. hairan, saya bertanya,

"kenapa kamu ni? kenapa pandang saya macam tu?"

Woan Ying menjawab,

"tak ada la cikguuu. kami terkejut sebab cikgu tau nama dia"

"eh, Tan Wei Koon kan pelajar saya. kenapa pulak saya taktau nama dia?" saya menjawab diiringi dengan muka kerek. muahaha. padahal memang itu baru pertama kali saya memanggil betul nama dan tuan punya nama.


kes 3 :

"siapa paling tinggi dalam kelas ni? tolong saya padam papan hitam sat. haa, nah zulaikha, tolong saya padam." ujar saya pada si zulaikha yang lebih kecil dan comel kiut miut dari saya untuk padam papan hitam. saya hulurkan pemadam padanya.

"hahahahhaha. cikguuuuu! macam tu ka tinggi?" jadi bahan ketawa pelajar nakai pulak dah.


"Teh Woan Ying yang cantik, tolong saya padam papan hitam sat"

"haiyaaa, cikgu panggil saya cantik aaa, mana saya boleh tahan maa!" balas Woan Ying menggoyang-goyangkan badannya menuju papan hitam untuk memadam. siap dengan lenggok badan dan dialek cinanya.


kes 4 :

lebih kurang 5minggu baki tempoh praktikal, dah ada pelajar mula bertanya soalan yang buat saya terkedu.

Sukkesh pernah tanya,

"cikgu, cikgu! antara semua kelas yang cikgu ajar, kelas mana paling best?"

saya cuma tersenyum.

Kanageswaran pernah tanya,

"cikgu, kelas kami paling cikgu suka kan, cikgu?"

juga, saya cuma tersenyum.

Puvann Naidu juga pernah tanya,

"cikgu, kelas kami baik kan? tak macam kelas depa kan?"

masih, saya cuma tersenyum.


nota tumit :

banyak perkara yang saya rasakan menarik dan lucu berlaku dalam kelas. sengaja saya tuliskan di sini supaya saya tak lupa kalian.

terima kasih 4SN1

terima kasih 4SN2

terima kasih 4SN4

10 komen tak puas hati:

siskahaidan said...

Cikgu,!

Ok fine sy bkn anak murid cikgu :|

chiLleD...!! said...

manisnya kenangan mengajar..he

cikgu isza said...

hafal nama murid adalah satu perkara yang wajib bagi akak. Murid memang suka kalau kita tahu nama mereka.

Biasalah.. tersasul memang selalu..
:D

kena2 pula nama sama dalam satu kelas tu..

pandangkedepan said...

cikgu cikgu...cikgu knal saya tak...:P

kapten said...

wah bestnyer jadi cikgu,,,,,

adeebahfarzana said...

Ehem! Terasa nama saya disebut sebut dalam entri ni. HAHA!

maCy said...

ckgu blur ea aini. keke

a kl citizen said...

cerita dalam kelas memang tak pernah habis...:)

suka...kan

mahani malek said...

kak ani pun suka 4sn2...........4sn4

Fariza said...

Cikgu mahani: ehem.. jauhnya 4sn4 dgn 4sn2..

cikgu ain: ngeh3.. jgn lupakan kami semua.. =)