mereka yang tegar

Saturday, August 20, 2011

Keletung-keletang Ramadan bersama ChepTu Ain Fathihah.

Selamat Petang Tuan-tuan dan Puan-puan. bertemu lagi kita hari ini buat pertama kali dalam rancangan Keletung-Keletang Ramadan bersama Chef Wan ChepTu Ain Fathihah.

Disebabkan ChepTu Ain Fathihah dah sasarkan nak menikah sebelum konvo (hajat nak pergi konvo dengan jari tangan kaki berinai -->pakcik padil sila ambil perhatian) maka sejak berpraktikum ini ChepTu Ain Fathihah dah bergigih belajar masak. Sudah kerap jejak kaki ke dapur. Sudah reti bezakan mana sudu mana senduk mana sudip. Juga sudah pandai ke pasar beli ikan dan bezakan limau nipis dan limau kasturi (pakcik padil sila tunjuk blog ini kat bonda kamu)
err, gambar tiada kaitan dengan entri.
tapi sebab empunya blog kuat berangan, inilah jadilah.
mengandung juga perlu praktis ya.


Kita mulakan juadah pencuci mulut untuk berbuka puasa.

Trifle. atau nama bahasa melayunya, 'puding-kastad-lapis-bawah-kek-lapis-atas-jeli-tengah-tengah-buah-buahan'. disebabkan nama BM adalah panjang dan kurang glemer ditambah dengan mentaliti orang melayu kita yang lebih agungkan bahasa inggeris malah bangga mencaca-marbakan bahasa melayu, maka saya akan sebut pencuci mulut ini sebagai trifle saja.

Materials and Apparatus :
(mode marking PEKA <--- laporan amali pelajar)

Kek gulung (boleh juga kek marble atau apa-apa kek yang sedap)
Susu sejat 1tin
Koktel 1tin (kalau takmau koktel, boleh guna buah kiwi, peach in syrup, buah naga dan apa saja buah yang kamu suka. buah cili dan durian sama sekali tidak sesuai)
Tepung kastad
1 paket agar-agar jeli kristal Nona
Gula pasir

Langkah 1 :

Potong kek gulung dan susunkan dalam bekas. ChepTu Ain Fathihah gunakan dua jenis kek, mocha dan pandan. Ambil air manisan dari tin koktel dan basah-basahkan kek dalam bekas ni. Bagi lembap saja kek tu. Tak perlu sampai banjir.

Langkah 2 :

Panaskan 1 tin susu cair dalam kuali periuk. Masukkan air manisan koktel dalam susu yang sedang dipanaskan ini. Kalau nak manis lagi, masukkan gula pasir sesuka hati. Tak perlu manis melecas sangat pun takpa. yang sedang-sedang sajaa.... Bancuh lima sudu tepung kastad dengan air sejuk. Masukkan air bancuhan tepung kastad sedikit-demi-sedikit ke dalam susu yang sedang mendidih. Masak hingga masak (cacat betul ayat ni) dan kastad tu pekat.

Langkah 3 :

Tuang kastad atas kek tadi. Kemudian letakkan buah-buahan koktel atas lapisan kastad. Hias buah bagi lawa-lawa supaya trifle kamu tampak menggiurkan.

Susun buah-buah sesuka hati mengikut kata hati kamu.

Langkah 4 :

Baca arahan kat belakang kotak agar-agar Nona tu. Masak agar-agar jeli kristal Nona dengan 400ml air. Tak lebih tak kurang, kalau tak, nanti ChepTu Ain Fathihah rotan kamu. eh ni chef ke cikgu ni.

Kemudian tuang dengan sopan agar jeli atas trifle-hampir-siap tadi. Jangan terus curah dari periuk. Sendukkan senduk demi senduk dengan penuh kasih sayang jeli cair atas kastad. Cubalah curah lepas tu tengok apa jadi kat susunan koktel kamu. Muahaha, saya dah rasa akibat tidak sabar.
Ya inilah trifle ChepTu Ain Fathihah sudah siap. Masukkan dalam peti ais untuk efek sejuk dan menyegarkan.

Sekian saja resepi trifle dari ChepTu Ain Fathihah dalam rancangan Keletung-Keletang Ramadan. Jumpa lagi di hari dan waktu yang entah bila untuk resepi seterusnya.

6 komen tak puas hati:

amirah said...

haha.keletang keletung ek.jgn lupa berkongsi rasa sama ya :p

chiLleD...!! said...

boleh try buat tuk raya ni..hehe

a kl citizen said...

sedap ni... terliurlah pulak

cikgu isza said...

cantiknya.. nanti tunjuk gambar yang dah dipotong yer..

My MiRa said...

huhuh

datang sini :)

HEROICzero said...

gigih betul , sambil masak sambil snap gambo . ha ha ha .


=)