mereka yang tegar

Friday, August 05, 2011

nasi lemak buah bidara. buah bidara tu apa?

bila sesekali mood menyakat saya mai, biasanya orang-orang terdekatlah yang jadi mangsa.

roommate saya? dia dah tak larat nak menangis dah sebab saya selalu sangat kacau dia. mujur cuma tinggal kurang sebulan lagi dia terpaksa berbilik dengan saya. takpayah kesian kat Dida ya kawan-kawan (psttt ... kecewa cikgu BM baca perkataan berbilik tu)

housemates saya? hurm depa dua orang tu dah stress 110km/j dah sebab saya hari-hari mau cari gaduh. saja cari point nak bertengkar. mira selalu boolayan. eh boring dan membosankan sungguh. rubi la rajin melayan pe'el senget saya. hal cicak lalu atas siling pun boleh jadi bahan.

nak sakat students saya? oh tak boleh. formaliti dan profesionalism mestilah diutamakan. haha.

siapa ya? siapa ya?

saya ambil telefon. picit pad nombor lapan, dan picit pad warna hijau. terus dail ke pakcik padil.

10 saat....

pakcik : assalamualaikum. hello, ya ain?

saya : abang! jom kita kawen! (suara nada girang macam anak kecil dapat makan CalciYum)

pakcik : urm? bila ain nak kawen?

saya : sekarang la. jom kawen.

pakcik : iskk, sekarang ni tak boleh la. abang tak kerja lagi.

saya : laa apa abang ni? apa kaitan kerja dengan kawen? ain ajak abang kawen kan? jom la jom la. (nada suara cari gaduh)

pakcik : memang la cik adik oi. habis tu nak pi meminang anak Baba ni nak pinang pakai bulu kucing ke?

saya : alaa abang ni. alasan ja semua tu. benci. (buat-buat merajuk)

pakcik : eh. kenapa benci pulak?

saya : benci la abang ni. abang sayang ain tak?

pakcik : mesti la sayang? kenapa?

saya : hah, kata sayang. kalau sayang jom la kita kawen sekarang. malam ni jugak.

pakcik : memang la sayang. tapi bila sayang pun, tak semestinya kena ikut semua yang ain nak. faham cik ain?

saya : eh macam tu ke? hehe. kalau sayang pun, tak semestinya kena ikut semua ke.

pakcik : iya cik adik.

perbualan diteruskan dengan topik-topik lain.

tapi, kata-kata pakcik padil mengenai konsep sayang dia tu, buat saya tertarik dan terfikir-fikir sampai sekarang.

bila sayang, tak semestinya kena turutkan semua.

saya juga teringat pantun melayu yang selalu ada dalam epilog cinta ramai orang.

nasi lemak buah bidara
sayang selasih hamba lurutkan
hilang emak hilang saudara
kerana kasih hamba turutkan

alhamdulillah. dia tak sebegitu. patutlah kadang-kadang pakcik padil ni kedekut (ciss kutuk buah hati sendiri secara terang-terangan). bila keluar, duit makan, duit minyak, tol dan kos-kos lain, seakan kena bahagi dua. kalau dia dah keluarkan duit minyak, saya kena bayar makan.

cuma kadang-kadang saya selalu mengelat. pernah juga bila bil yang mahal-mahal, saya buat muka kering biar pakcik padil bayar. bila yang murah-murah, cepat-cepat saya keluarkan beg duit dan bayar. haha.

apapun, terima kasih pakcik padil. kamu dah ingatkan saya tentang satu perkara maha mustahak. bila dah sayang, tak semestinya kena turutkan semua.


nota tumit ; dah tau dia macam tu, tak jadik saya nak bawak anak teruna orang kawen lari di Siam. muahahaha!

8 komen tak puas hati:

missn said...

amboi la cikgu ain...
tau lah duk SP, dekat da dgn siam nun...

ana said...

amboi ada hati nak kawen lari...hehehehe

suzie said...

lol ingt en3 sal novel.. hehehhe
ad novel tjuk nasik lemak buah bidara ne

teha said...

bagus betol pak cik padil tu... hehe

pandangkedepan said...

ahaha sweet nye...klaka gak cikgu ni...:P

chiLleD...!! said...

comel gituu..hehe

tapi kan..buah biadara tu pe?hek3

a kl citizen said...

betoi... kekadang banyak benda yang tak boleh nak ikut, walau sayang, setinggi gunung

Anonymous said...

contohnya ayat jiwang sampah;

"I sanggup redah ribut taufan demi cintaku padamu"

padahal nampak benor nipunyer~