mereka yang tegar

Saturday, August 13, 2011

cebut omaigot

Berdasarkan Teori Peniruan Tingkah Laku yang dipelopori oleh Albert Bandura, kanak-kanak belajar melalui pemerhatian dan peniruan tingkah laku.

Hujung minggu ini, saya balik berpuasa di penang. Rindu adik-adik. dan juga disebabkan housemates di SP beriya-iya nak balik kampung, maka saya pun kena lah balik kampung (bandar?) juga. takkan nak berbuka puasa seorang diri di rumah sewa kan, kang tersyahdu kang, nanges sorang-sorang pula.


Satu perkara yang menarik yang saya perhatikan pada si kecil Adnin (5 tahun) kali ini, dia ada perkataan baru iaitu,

Oh My God.

mulanya saya tak perasan juga, tapi ada dua tiga kali telinga capang saya sempat menangkap apa yang disebutkan oleh Adnin.

ada sekali tu, Adnin nak marahkan si Kakak (Adilah, 8 tahun) sebab sepahkan barang mainan dalam bilik. Padahal Adnin la sebenarnya Raja Sepah.

"oh my god. Kakak, cepat kemas! nanti Baba mayah.."

pada yang tak tahu, adik kecil saya ni, dah lima tahun pun masih pelat.


kali kedua, Adnin puji trifle yang saya buat untuk buka puasa semalam.

"oh my god. Tata, cedap la.."


kali ketiga, Adnin sedang menonton cartoon Hagemaru di youtube

"haha, lawaknya. oh my god. hahaha..."

pagi ini, sambil saya menonton Tahajjud Cinta di Tonton.com, saya sempat bualkan dengan Baba mengenai sebutan omaigod Adnin.

lebih kurang 2ominit selepas itu, Adnin bangun tidur dan setelah siap mandi, dia datang mengendeng Baba. minta sarapan.

dalam senyum tanpa menyampuk, saya mencuri dengar perbualan Baba dan Adnin..

"adik, kalau adik jatuh kerusi, nak kena sebut apa?"

"cebut oh my god la, Baba"

"lepas ni, adik sebut macam ni, Ya Allah! tak elok la sebut oh my god. sebut Ya Allah. sebut apa?"

"Ya Allah!!..." si adnin mengajuk. siap dengan nada suara bersemangat.

"haa macam tu la. sebut Ya Allah!", ulang Baba lagi.

"YA ALLAHH!" adnin menyebut kuat, sambil makan roti.


muahahaha. comel la kamu, adik. dari mana la kamu belajar sebut oh my god tu. mungkin dari cartoon di TV, ataupun kawan di tadika.

8 komen tak puas hati:

JIJI YU said...

budak2 senang sgt nak ikut dan terpengaruh..

aku dok perati iklan nuff kat bawah ni..ko dapat BE ek..

teha said...

baru 5 tahun dh pandai ckp oh my god ? maju betol laa bdk2 zaman sekarang !

IMANSHAH said...

i sebut OMG je..hu hu

muhamadsufian89 said...

pengaruh tv terlampau besar kesan dia kat budak2. budak2 yg tak tau apa2 memang akan apa benda yg macam best dari apa yg diorang tengok.

asnizaziz said...

budak2 zaman skrg mmg advance..huhu

HEROICzero said...

hahahahaha comel . =)


mesti dari tv ni . ahaha !

chiLleD...!! said...

comelnyer...=)
budk2 memg mudh mengikut..pda usia ni lah kna jar bnda baik2..jgn dedh y bruk2.

f_aRa_aINa989 said...

dari kumpulan sepah..

nasib x sebut O.M.G!