mereka yang tegar

Thursday, June 30, 2011

rencam nama

Ini kisah nama. Bukan hal nama saya. Bukan juga nama ayah saya. Ini cerita nama pelajar-pelajar saya.

Dulu semasa saya masih berstatus pelajar sekolah, waima pelajar matrikulasi mahupun pelajar matrik, pernah juga beberapa kali saya berkecil hati dengan cikgu-cikgu yang mengajar. Puncanya, mereka salah sebut nama saya, ataupun tidak tahu nama saya.

"huh apa lah cikgu ni. nama aku senang ja pun. Ain ja. tu pun tak boleh ingat"


"sampai hati cikgu taktahu nama aku. padahal dah lama dah dia mengajar aku"

Tapi sekarang, saya dah berada dalam kasut cikgu tu. Bukan pinjam kasut cikgu, tapi saya dah berada di tempat mereka. Sayalah cikgu, sekarang. Mungkin Juga esok dan akan datang, insyaAllah.
Saja tayang tag nama cikgu. Saya dan rakan serumah.


Rupanya cita-cita awal untuk mengingat nama pelajar dalam masa yang singkat adalah proses yang mencabar (bagi seorang guru pelatih yang comel dan kiut miut masih baru).

nama pelajar hampir serupa.

Nur Fatin, Fatin Farhana, Farhana Izzati, Syaza Izzati, Hazwani, Syazwana, Kanageswaran, Kanageswarry. Biasanya saya hentam saja sebut mana-mana nama yang terlintas, tapi lain pula yang berlaku.


"Boleh beri saya satu perbezaan meiosis dan mitosis?"

jeda tiga saat.

"Ya Dania? Kamu nak jawab? silakan"

ujar saya sambil memandang seorang pelajar perempuan. hairannya, satu kelas terpinga-pinga pula.

"Cikgu, saya Nabilah. Dania kelas 4 Sains 2."

"Oh yaka? kamu kembar ke? muka sama. haa tak apalah. apa jawapan kamu?"

heh heh heh. ayat cover line.

"Apa akan berlaku jika bla bla bla?"

jeda lima saat.

"Haa, Syazwan nampak berminat nak jawab. silakan Syazwan"


"haha. cikgu, nama dia bukan Syazwan la cikgu"



"eh bukan ka? maaf. haa Syamil, apa jawapan kamu"



"cikgu, saya Syafiq"


terpaksa cover line lagi.


Dalam pakaian sekolah, kebanyakan pelajar kelihatan sama dan serupa muka mereka. Huhu. Berada di hadapan kelas, saya merasakan pelajar-pelajar saya kelihatan seperti beratus-ratus kambing biri-biri putih yang mengadap saya. muahahaha.

Seakan variasi genetik tidak berlaku pula.

Pelajar Cina dan India juga kelihatan sama rupa dan wajah mereka di mata saya. adehh.


Selain itu, pelajar yang punya nama-nama biasa juga agak sukar untuk diingat. amira, ameerah, asyikin, syahirah, farah, syafiqah, syuhada, hidayah, liyana. Biasanya, bila saya main teka-teka dulu, akan ada nama-nama ini dalam kelas saya, cuma saya taktahu yang nama satu empunya nama.

Nama-nama yang saya mudah ingat, contohnya adalah nama yang kedengaran unik di mata dan telinga saya.

Dilip Kumar
Reuben Benedict
Crystal
Aleena Chitbanchong
Lim Eena
Mawaddah (kes pergi kursus kawen, ustaz penceramah selalu ulang sebut, keluarga mawaddah)
Idora Elina

sebenarnya, rasa rendah diri juga bila masih gagal ingat kesemua nama pelajar. wuuu.

6 komen tak puas hati:

mizz_aainaa said...

deorang xpkai nametag ka weyh??
hehe..

buzzy said...

atau pun cikgunye tak nampak name tag murid2.hehehe

nizamsani said...

nama nizam pun mudah ingat juga.

ana said...

hahaha...kita lebih senang ingat muka dr nama kan? kak ana pun mcm tu la...

ieda said...

hahaha...seksa gak kan nak ingat nama bebudak ni...nak selamat main tunjuk2 jelah.."kamu..jawab".

Al - Mu'allim said...

salam. pinjam name tag ye cikgu. nak letak kat blog untuk post terbaru.

kalau tak izinkan, bagitau, nanti saya buang balik.