Tuesday, June 28, 2011

alkisah rubi

kes satu

6.50 pagi

Ain : Wei ruby. aku baru nak pakai baju ni. hang pi dulu la. aku pi sendiri.
Ruby : (mode kalut-kalut) Haa okay. aku keluaq dulu naa. (ruby bermata panda pagi ini. stay up semalaman dan tak tidur agaknya, siapkan bahan-bahan nak mengajar, dan study)

saya segera bersiap-siap. Masukkan barang-barang dalam box belakang motor. kemas beg laptop. pakai tudung. pin nama cikgu tak dilupa.

7.10 pagi, saya keluarkan motor dari rumah, nampak ruby dan motornya masuk pagar.

Ain : aik? awat dengan hang?

Ruby : weiiiii....aku terlupa bawak beg laptop! dah sampai kat pagaq sekolah hang dah (SMK Ibrahim), baru perasan badan rasa ringan. terus aku pecut patah balik la. nak mengajar macam mana kalau laptop takdak.

Ain : Laa, lawak la hang ni. beg laptop sebesar alam boleh tertinggal. tak tidoq kot malam tadi?

Ruby : Haa, tu la. pening. tak cukup tidoq.


kes dua
(hari yang berlainan)

2.30 petang

saya dah balik rumah. letak beg laptop, buka jaket, tanggal tudung, kain baju kurung. terus berbaring di ruang tamu, buka TV3. lebih kurang lima minit saya bergolek-golek di depan TV, saya dengar bunyi motor ruby.

okay, ruby dah balik. ada la member nak sembang-sembang.

tiga minit....

lima minit....

lapan minit....

ruby masuk belum masuk rumah. hairan. dengan kehairanan saya menjengah ke luar rumah melalui tingkap,

"weh ruby. awat hang tak masuk lagi"

"ni haa..box motor aku takleh buka."

saya nampak ruby parking motor dia betul-betul di sebelah motor saya, dan dia sedang masukkan kunci dan pusing-pusing anak kunci box dia di box motor saya.

"weh hang pasaipa godek box aku"

"ain...aku taktau la paseipa aku takleh bukak box aku ni. aku rasa ada someone cuba nak bukak box aku kot. tak boleh ni. isk isk isk"

muka ruby dah pucat. saya nampak dia memang berusaha bersungguh untuk membuka box motor saya.

terus saya buka pintu dan menjengah keluar. nampak teksi dan mira baru balik sekolah.

"Ruby! hang pasaipa godek box motor aku?!"

saya mengulang tanya, dengan suara lebih kuat.

Jeda.

Nampak pergerakkan Ruby terhenti. Saya pandang dia. Dia pandang saya.

"Ya Allah!!! ni box motor hang. patutlah tak boleh bukak"

serentak tawa kami berdua berderai.

"wei aku pening wehhh. malam tadi tak cukup tidoq jugak",
adu Ruby.

hehehehe.

3 komen tak puas hati:

Hagakure Kira said...

ahaks! apa punya org la sampai mamun teruk gitu..ish..bahaya gak klu x cukup tdo..bleh jd sampai agak x sedar diri noh..syukur x prnh jd cmtu lg sampai hr ni :P

p/s: jgn layan tv lama2..tdo awal..korg tu cikgu ;)

Ruby said...

moral of the story:
1. buat preparation mngajar awal-awal.
2. dapatkan tidur yang mencukupi sblum ke sekolah.

ana said...

adoyai...cikgu2 jgn pening no...klu cikgu pening anak murid lg pening. awat la jadi lagu tu..hehehehe