mereka yang tegar

Monday, June 06, 2011

lengkuas adalah bapak tiri kepada halia

jam sebelas pagi hari ni, saya seorang diri tercangak di dapur. mula-mula tengok apa yang ada dalam peti ais. okay, ada ikan. keluarkan ikan, biarkan ikan yang sejuk beku tu mencair. sementara tunggu ikan cair, mari berfacebook.

hampir jam dua belas tengah hari, saya buat keputusan nak masak singgang (ada yang panggil masak pindang) saja ikan tu. hehe. biasalah gadis tak reti cekap memasak, kena la masak yang mudah-mudah saja.

setelah selesai mayang setengah labu bawang putih, maka saya selongkar peti ais cari lengkuas. jumpa dua item yang disyaki sebagai lengkuas. satu tu rupa halia. satu lagi tu saya syak sebagai lengkuas. hampir serupa (sebenarnya kelihatan hampir serupa cuma di mata orang yang jarang belek bahan-bahan untuk masakan. hehe)

lima minit jugak lah saya termenung di depan peti ais tu. jenuh fikir, belek-belek dan bau, isk yang mana satu lengkuas ni. dengan yakin hati, setelah jenuh tenyeh dua item tu di hidung, saya buat keputusan, yang ada ira-ira merah sikit-sikit tu, itu lah lengkuas.

masuk air, masuk ikan, asam keping, bawang putih yang dah dimayang, lengkuas yang dihiris, sedikit gula dan garam secukup rasa. bukak api (saya tulis jugak buka api ni sebab dah lima minit bahan-bahan ni ada dalam periuk, baru saya perasan saya tak nyalakan api dapur, muahaha). tutup periuk tu, dan tunggu sehingga siap dimasak.

sementara ikan masak pindang saya masak, saya goreng sayur, telur dadar. serba ringkas. opss, lupa tanak nasi. siap tanak, lauk pun siap.

Baba balik kerja untuk makan tengah hari, adik-adik pun ada. makan sama-sama. sapa-sapa pun tak komen masakan saya. hehe okay lah tu kan. lega..

Petang hari, baru ibu balik kerja. disebabkan lauk lunch dah habis, saya masak untuk makan malam pula. Siap masak, sementara nak tunggu magrib dan adik-adik (termasuk Baba) pi mandi, saya sempat sembang dengan Ibu.

saya : ibu, ibu tau tak tadi tata termenung lama depan peti ais, sebab duk bezakan lengkuas dengan halia. nampak serupa ja. pening tata nak kenal yang mana satu.

ibu : lengkuas? ada lengkuas ka dalam peti ais?

saya : ada lah. tadi tata guna buat masak pindang.

ibu : yaka? (sambil kerut-kerut dahi buat muka keliru)

saya : sat nak pi amik. (terus saya pergi dapur, ambil dua item yang disyaki tadi). haa ibu, tengok ni. betul la kan yang ni lengkuas kan. yang ni halia kan?

ibu : bukan la tata. dua-dua halia. satu ni halia tua. yang ni halia muda.

saya : laaaa yakaa!! patut la bau macam sama. tapi rupa tak berapa sama.

ibu : hehe. tu la ibu pelik. ibu tak pernah beli lengkuas pun, macam mana pulak lengkuas boleh ada dalam peti ais.

baba : hahahahaha.
ni lengkuas. pasti. ehsan google.

ni halia yang saya salah sangka sebagai lengkuas. awww, malunyaaa kat sudip.


biasanya saya guna halia yang rupa macam ni. taktau pulak ada halia pesyen lain.


nota tumit : shhhh..sapa-sapa yang baca ni, janji ya jangan bagitau bakal mak mertua saya? janji ya? hehe

5 komen tak puas hati:

Nabilah Najmuddin said...

standard la k.ain, dlu km pn kurg dpt nk beza...hehe..tp, utk x jnji tu, xleh jnji...

dreamygirl said...

hahahah...dah try bau kedua2 halia tu??xberjaya,rasaje..he2..lengkuas agak keras dan baunye menyengat sikit...hu2..

maCy said...

ayoyo ain~~~

chiLleD...!! said...

sy pon kdg2 terkonpius jugak..hehe

HEROICzero said...

ok, macam sama dua2. HAHA !