mereka yang tegar

Friday, June 03, 2011

angaukan seth tan

Sekarang ni drama Nora Elena tengah panas. Panas untuk peminat-peminat drama Melayu lah kan. Saya tertengok dan dah terlekat dengan drama ni. Baca ; ada imbuhan ter dua kali. Maksudnya tak sengaja ya.
Ter pertama sebab cik ruby seteru gaduh saya di rumah sewa yang kecoh pasal drama ni. Katanya cikgu-cikgu sekolah dia duk promote drama ni. Dia yang mula tengok, dan saya ni menumpang aja.

Ter kedua sebab Nora Elena ditayangkan dalam slot akasia tv3, jam 7.00, waktu sedang berehat-rehat sambil main masak-masak sambil tengok tv. waktu solat juga tu..

Saya baru selesai menonton episod 16 Nora Elena di TiubKamu. dan sejak tiga empat episod kebelakangan ni, habis je Nora Elena, akan naik status FB kawan-kawan saya yang berbunyi lebih kurang begini ;

Nak suami macam seth tan jugakkk!!

Harap2 pakwe aku jadi suami macam seth. love u, seth.

Biasalah, perempuan. Mudah teruja. Tambah-tambah yang gedik-gedik ni. Muahaha. Macam saya dan ruby (payah kalau tak sebut contoh, nanti ada yang terasa saya cakap depa gedik, nanti mula la nak emo-emo) Hehe.

Pernah sekali kami menonton berdua, sambil tolong Dida masak tomyam sayur + ayam.

"Ain, pi amik serai sat"

"ok, ok. sat lagi masa iklan noh."

masa iklan tu la terkocoh-kocoh depan rumah sewa mencocok serai untuk tomyam dida.

Masa iklan juga, barulah kami berdua menjenguk hidung di dapur. Tolong itu ini. Potong sayur, tanak nasi, goreng telor bla bla bla yang patut patut. Habis iklan ja, dua-dua lesap. Mencangak dengan tv, tinggal dida sorang-sorang kat dapur.

"tu diaaa hangpa dua ni",

usik dida. (taktau perli ka, usik ka. ambil yang positif la kan)

Bila ada adegan-adegan yang terasa comel dan sweet, serta merta saya kalih pandang ruby, ruby kalih pandang saya, dan serentak akan sebut,

"weiiii....suwitttnyaa!! nak kawen, nak kawen!"

intermission...ceh ceh.

Sedar tak sedar, drama-drama sebegini memang banyak mempengaruhi pandangan dan impian kita (terutamanya gadis-gadis. taktau lah pula kalau makcik-makcik pun teruja habis tengok aaron aziz) terhadap pasangan impian.

drama-drama romantik, juga novel cinta yang berlambak di pasaran seakan-akan mengikut silibus yang sama,

hero mesti kacak, sasa, lengan berotot, bahu lebar nak tumpang nangis baru best, ceo syarikat sendiri, kaya, romen-tik, sabar melayan kerenah isteri, hormat orang tua, ada unsur humor dan lain-lain ciri yang buat jantung gadis terdegup laju dan perlahan dalam masa yang sama.

maka gadis-gadis pun menyimpan impian dan harapan,

'ohh alangkah bahagianya hidup bila kawen nanti dapat suami sebegini'

bila ada drama lain pulak yang seakan sama temanya, dalam hati gadis akan tersemat lagi harapan macam di atas tadi,

'ohh alangkah bahagianya hidup aku bila kawen nanti dapat suami sebegini. akulah wanita paling bertuah'

dan angan indah ini disimpan bertahun-tahun sebelum melangkah ke alam rumahtangga. yelah kan kalau saya merengek nak kawen sekarang ni, kerat jari ayam la Baba saya tak bagi. huhu.

sayangnya, bila dah kawen, suami/isteri yang kita dapat, tak seperti yang kita bayangkan. kita nak suami kacak dan sasa dan wangi macam seth tan, dah yakin dah pakwe sendiri dah memenuhi spesifikasi, tapi bila dah kawen, rupanya bekas pakwe yang dah jadi suami tu jenis yang suka sepah-sepahkan seluar dalam yang dah dipakai. kat mana bukak, kat situ dia biar berlonggok.

kita nak isteri comel cun melecun macam siti saleha, betis pun putih mulus ja tapi rupanya bila dah kawen, bekas awek yang dah jadi isteri tu ketiak tengik rupanya, tambah-tambah bila baru bangun tidur. atau jenis suka kentot kuat-kuat dan sengih bangga dengan desible kentut sendiri.

ya, saya sedang ingatkan diri. saya punya mimpi-mimpi. tapi, itu mimpi. sky is the limit. setelah terjaga dari mimpi, saya harus selaraskan impian dan angan supaya tak terlalu menyimpang jauh dari realiti.

saya sedang ingatkan diri supaya bersedia untuk menerima, seadanya.

7 komen tak puas hati:

nanad said...

LIKE ini entry ;D

Insan Marhaen said...

hidup ini tak semanis dalam filem. takut nanti seth tu jadi macam watak heroin dalam nurkasih. bukan main manis dan sopan bertudung dalam drama. tup tup bila habis siri itu gempar dia ber'kemban' di muka depan majallah.

kemudian minta peminatnya menerima dia seadanya..

jadilah kita seadanya kita. dan mencari teman hidup berdasarkan agama, bukan paras rupa!

f_aRa_aINa989 said...

tgk citerni senyummmmmm....nak kawen jugakkkk....heee

a kl citizen said...

baguslah ain... sedar dalam lena! :)

tak pernah lagi tengok si seth-tan ni,
ada iras perkatan setan la pulak!

niknurazielah said...

bgs la..i like..hu3
tumb up!! :)

niknurazielah said...

gud la..i like it..
thumb up!! :)

zarazueyin said...

sy pn dah angau dgn seth tan....hehehe
salam kenal