mereka yang tegar

Monday, April 04, 2011

parti durian.

Oh kome, deghoyan dah berbunge
(dah berbunge)
Moh kite minang anok dare
(anok dare)
Anok dare, anok dare kote
(dare kote)
Teman jumpe di Padang Tenggale
(iye)

psttt ; dalam ramai-ramai anak dara dalam gambar yang saya tampal ni, cuma ada seorang Puan. Yang lain Cik. hehe. promote nih.

yeahh! musim durian dah mula. mari berparti!

Sabtu malam baru-baru ini, saya dan kawan seBio pakat nak makan durian ramai-ramai. Durian sebagai menu utama. Tak lengkap kalau dalam satu musim durian, tak makan pulut durian kan. Jadi ada yang merajinkan diri tanak pulut, perah nyoq dan bawa gula.

Ini muka-muka gadis teruja menunggu parti durian bermula. Masa ni tengah bincang nak makan kat mana. Di cafe KUO, agak penuh dengan manusia ber-meeting, diskusi dan juga dating. Agak kejam lah kalau makan kat tengah-tengah orang ramai.
Jadi kami (lebih kurang 24 gadis) angkut durian yang penuh satu bonet kereta, makan di gelanggang cafe. Apa kejadah nak makan durian atas meja kan. Harus kena bersila. (atau sapa-sapa yang reti bersimpuh).

Jenguk dalam bonet, saya dah cuak. alamak, cik gadis yang pi beli ni tak minta pakcik jual durian tu belah sikit siap-siap. Macam mana nak makan sebab saya rasa ramai gadis tak reti buka durian. Bila taktahu teknik yang betul untuk belah durian, rompak bank akan jadi lagi senang.
Saya tak pernah buka sendiri durian. Biasa beli, minta orang yang jual tu belah bontot durian tu siap-siap. Maka dengan yakinnya, saya ambil sebiji, tonggeng terbalikkan durian tu, belek-belek, renung duri-duri durian tu dengan penuh kasih sayang, sambil fikir-fikir macam mana nak makan ni.

Teringat orang pernah cakap, kena belah kat alur durian. Alur? Ah, bantai saja. Agak-agak nampak macam ada line duri yang pelik tu, saya tibai toreh kat situ. Masih dengan muka yakin sambil tergelak-gelak tengok gelagat kawan-kawan.

Lihat gambar bawah ni, saya (dua dari kanan) dah mula toreh alur durian. Yang hujung dari kiri, Una dah siap toreh dan tengah nak buka durian. Yang dua dari kiri, Kak Wani masih duk belek-belek durian tu. Pegang pisau pun belum. Gadis yang tak pegang durian, (Dida & Kak Yana) tengah menunggu dengan muka teruja.


Oh, Una dah berjaya bukak durian beliau. dengan serta merta, dua gadis yang berdiri tu, Hasmalina dan Sinah datang serbu Una. Saya dah buat muka tensi sebab dah lima minit, masih tak berjaya bukak durian tu. Perut dah bunyi. Hati tak sabar. Aww..

Yang lain pun masih terkial-kial juga nak bukak. Apapun, semangat kuat ya masing-masing. hehe.


Macam mana pun, saya berjaya bukak sendiri durian untuk kali pertama dalam hidup. Bangga tak habis lagi ni. Hehe. 26 biji durian juga selamat dipulun oleh 23 gadis-gadis secara berjemaah.

Malam ni kali ketiga sebenarnya saya makan durian untuk musim kali ni. Kali pertama dan kedua, baru rasa-rasa buat syarat. Sabtu malam ni memang makan sungguh. Siap dengan pulut dua tiga kali tambah. Alhamdulillah.

kemaskini ; tambahan gambar.

saya suka tengok gambar-gambar dengan kawan-kawan ni. kenangan yang pegun.
Nampak kat sebelah saya tu? terselit seorang lelaki. Haha. Kelas saya memang agak susah nak nampak lelaki. Sikit sangat, 4 daripad 59 orang.

5 komen tak puas hati:

luahfikiran said...

SALAM,
TERINGAT LF MASA DI UPSI DULU. DI TG MALIM TU KALAU MUSIM DURIAN, MEMANG BANYAK DURIAN. LAIN KALI, KALAU ADA LAGI PARTI DURIAN, TOLONG BERITAHU. LF DATANG !

MaMa MoDeN said...

nak datang juge....:)

nizamsani said...

sedapnya.

Anonymous said...

AKU SUKA DUYAN..HAHAHA...SERONOKNYER

nieha niezzeissha said...

wahhh..bestnye..teringat time kat no.7 jln 5 dulu2..ramai2 mkn durian..bestnya..rindunya kenangan itu...