mereka yang tegar

Monday, April 04, 2011

petua kecomelan di usia 21 - mandi air durian

Malam parti durian tu, tarikhnya 2 April. Tengah-tengah sibuk makan pulut durian + durian tu, tiba-tiba saya dengan muka tak malu dan tangan berlemoih durian, bangun berdiri dan buat ucapan,

berbasa-basi lebih kurang begini,

'salam semua. ni mungkin kali ketiga atau keempat terakhir kita dapat berkumpul macam ni, walaupun tak semua yang hadir untuk parti durian ni. sem lapan nanti kita cipta lagi banyak kenangan bersama. bla bla bla'

hampir semua memandang saya yang tengah berdiri dan memberi perhatian pada ucapan saya. mengakhiri ucapan, saya cakap dengan muka yakin,

'hah, esok birthday aku. jangan lupa wish tau. sekian, terima kasih'

dan mereka secara sepakat serentak mengembu saya (macam jenama kacang pulak)

"BOOOOOO!"

yang paling semangat Boo saya sambil buat isyarat ibu jari terbalik mestilah Zety Liyana. Kalau saya kanak-kanak, Zety ni adalah kanak-kanak-kanak-kanak. Saya memang tak boleh lawan kekanakkan dia. hehe. Yang lain pakat ketawa, normal.

Habis makan, saya pergi basuh tangan di sinki cafe. Err, basuh tangan kali ketiga sebab sebelum tu saya dah dua kali basuh tangan dengan niat nak berhenti makan. Apakan daya, iman tak kuat. Selagi durian tak habis, saya tak tahan godaan. Makan, makan dan makan.

Masa basuh tangan tu, Noriswana minta nombor telefon Amira. Saya pun tanpa banyak soal beri HP saya pada Noris, sambil terdetik juga dalam hati, 'takkan la noris takdak no.hp mira?. tapi mungkin juga takda, depa dua tak sekelas pun. mungkin tak pernah buat kerja sama-sama.'

Kemudian saya kalut buat-buat rajin nak ambil tong sampah untuk pungut pangsa-pangsa durian yang bersepahan atas gelanggang. Sekilas pandang, dari pandangan tepi saya nampak Marena bawak baldi. Tak sempat nak fikir, tiba-tiba saya rasa saya dah basah kuyup.

Terkejut. Sungguh saya rasa nak marah. Saya menjerit kuat. Saya tak pernah rai birthday sesiapa begini, dan saya juga tak pernah diraikan begini. Tapi tak sempat nak marah kawan tu, seorang lagi kawan dah kejar saya untuk simbahan air seterusnya. Perut penuh ditambah diri saya dah mengah makan durian dan pulut banyak, saya tak dapat berlari jauh pun. terduduk tengah padang, dan Datin Sri Anen simbah saya lagi dengan air. terkejut saya sebab Anen boleh lari laju. Muahaha.

Masa ni baru saya terasa siap ada biji durian yang menimpa badan. ada bau telor jugak. dan santan jugak. hanyir. busuk. pening kepala gua!

Lepas tu saya pergi peluk Azlina. Peluk dia sampai dia terguling atas rumput. Drama betul. Azlina sempat jerit,

'ain!! Na tak bersalah! Na tak tahu gapo-gapo pon!' (haha teka orang negeri mana)

Kemudian saya sempat bertenang. dan berbual-bual dengan kawan-kawan lain siapa punya rancangan buat macam ni. Semua mata yang berhadapan saya, cuma kusyuk memandang saya sambil senyum-senyum. ceh, galak.

dan tiba-tiba rasa sejuk atas kepala. okay, Noris sekali lagi siram saya dengan air biasa pula. Bilas lah kononnya kan. Tadi dengan air durian+telor+santan. dan siapa pun tak bagitau saya noris ada kat belakang tengah nak standby siram air!

Masa ni saya dah rasa nak nangis. Saya nak marah sebenarnya. Tapi saya pelik kenapa saya takda rasa nak marah. Saya terharu. Tersebak. dan taktahu ada rasa emo-emo apa lagi. Pergi kejar Syadida dan pelok dia pulak. Dah nama pun kawan, biarlah sama-sama busuk. Kan dida kan. Hehe.

Sesi bergambar kemudiannya, semua orang takmau duduk sebelah saya! Busuk dan hanyir.

nota tumit : terima kasih semua. nanti bila Hasni dah upload gambar semua orang dalam FB, saya tampal kat sini juga, dan tulis nama semua orang yang bersekongkol, okey.Hangpa memang senget ahh!! haha. Semua pakat takmau duduk sebelah saya masa bergambar. Sapa-sapa yang kena peluk tu pun, pakat dijauhi jugak.



Berdiri dari kiri : Jasmawani, Hasni, Kery Khairiah, Liyana, Marena, Husna, Suziati, Hamizah, Syadida, Aziah, Adda

Melutut dari kiri : Tih Fatihah, Noris, Raja Nur Aimi, Zety Liyana, Aishah, Hidayah, Puan Sara Bininya Eyo.

Duduk dari kiri : Datin Sri Anen, Hasinah, Hasmalina, Amirah, Ain Fathihah, Azlina.

6 komen tak puas hati:

anen said...

kahkah!

f_aRa_aINa989 said...

bday ke 21 mmg kena wat special..hehehe

MaMa MoDeN said...

heheheh
kihkihkih
kahkahkah
hahahahha
mama pun tumpang gelak sama baca ebtry ni tbayang2 kriuhan & keadaan tata masa tu... tp tiba2 airmata mama mnitik, tak tau sebab apa...

p/s: sampaikan salam mama pd kawan2 tata yg raikan bday tata... jaga diri baik2 yer...

nur ariff said...

memang terpaksa duk sebelah ain, kalau x, xdak sapa nak duk sebelah saya.. penangan pelukan ain..

wa'alaikumussalam warahmatullah mama tata

happy 21st ain..

iqbalsyarie said...

Oh... inilah air bunga ya~ haha. Selamat2 ain :) Haritu dah wish kan? :)

HEROICzero said...

hahaha kan dah kene. aisyy lagi rela kena baling tepung daripada air durian! ngee~

=)

Selamat ulang tahun.