mereka yang tegar

Wednesday, September 30, 2009

potret raya : cerita tak terungkap

Gambar 1 : dalam feri Penang. raya ke-3. perjalanan balik ke kampung, konvoi 1van dan 1kereta. famili Baba dan family Mak Jang. 

.

.

Gambar 2 : Ini hero pujaan hati kami. sedar tak sedar, Baba dah ada 4 orang anak-anak dara. eh eh bila masa Baba ku nak tua nih? Baba asyik maintain muka muda remaja.

.

.

.

.

Gambar 3 & 4 : Raya ke-dua. pergi pantai. mandi laut? uhh, apa hal lah orang bandar ni, raya-raya boleh pergi berkelah pulak. polis tak tangkap pun kan? jadi, takda hal lah.

bawa Wafa merasa mandi laut. hehe. yang lain-lain pun menumpang bermandi manda jugak.

Sejak tsunami 2004, famili saya memang jarang ke pantai, berkelah. kalau ada pun, bila ada saudara-mara jauh yang ajak pergi, maka baru kami ikut sekali. sebagai pemandu pelancong konon. ceh cehh..

bila bapak budak main pasir pantai lebih dari budak. buat istana pasir. Abg Imy dan anaknya, Wafa. Baba dan Adnin. Abg Imy dan Kak Hanim ni anak menakan Baba ku, merangkap sepupu ku.

Saya selalu rasa nak tergelak bila Wafa dan anak-anak sepupu ku yang lain panggil Baba dan Mama, Tok Su.

dah tua rupanya mereka!

.

.

.

Gambar 5 : bila budak-budak nak main air, maka nak tak nak kakak budak terpaksa juga mencecah kaki ke air. meneman. tapi Mira (Kak Uda), merengek-rengek pulak kat Mama, dia pun teringin nak mandi laut, tapi tak bawa baju salin! hah, tengok je lah ye.

.

.

Gambar 6 : ini lagi seorang tukang jaga budak-budak di pantai.

penatlah saya dan Mira menjerit pada Adnin dan Kakak

"heyy, jangan percik ayaq! basah baju kami nanti!"

.

.

.

Gambar 7 : bila semua orang besar sibuk di pantai, mak-mak budak (Mama dan Kak Hanim sibuk makan bekal berkelah),

maka kami telah import baby sitter khas dari Kulim.

Encik Fadzil kena jaga Wafi. hehe.

haa, belajar pegang baby ye.

ehem!

(TQ abg syg sbb sanggup join kami. haa, tu la sapa suruh tak join BBQ malam raya pertama)

.

.

.

Gambar 8 : sempat posing sebelum pergi berkelah.

anak dara 1 : Ain Fathihah aka Tata aka Mak Wa.

anak dara 2 : Amira Fatin aka Kak Uda aka Mak Da

mak dara : Kak Hanim aka Mama Hanim

teruna cilik (dalam dukungan) : Wafi

.

.

.

Gambar 9 : Kak Hanim sekeluarga. Mama budak, Wardah Hanim. Daddy budak, Abang Norimy.

cahaya-cahaya mata penyeri jiwa,

Wafa Hani Humairah dan

Wafi Hamiz Hakim

.

.

.

Gambar 10 : Bergambar ramai-ramai atas feri. Jom balik kampung!

.

.

.

Gambar 11 : singgah beraya rumah Mak Teh (tiada dalam gambar) di Kulim. kemudian beraya rumah Encik Fadzil. Mak Fadzil yang berbaju merah tu. ala, yang duduk sebelah saya tu.

eh bukan, saya yang duduk sebelah Mak Fadzil.

Ayah Fadzil yang sedang pegang Wafi.

Alhamdulillah.

Moga ukhwah dua keluarga dapat terjalin sampai bila-bila.

.

.

.

Gambar 12 : rumah Mak Ngah (istana Gunung Keriang)

jejaka di tengah tu, sepupu saya.

Fathul Nizat, tingkatan 4.

makk aii, badan besar dah macam bapak orang.

.

.

.

Gambar 13 : Gotong-royong kenduri anak Mak Ngah, Che Fadzlina.

sepupu saya juga..

eh, orang sibuk buat kerja,

kenapa dua orang ni buat drama?

nak buat kerja ke, nak berpeluk ni..aiseh

tapi pinggan di tangan Mama sebagai bukti dia tengah buat kerja dan tiba-tiba dipeluk.

paksarela la kot.

hahaha.

moga kebahagiaan kekal hingga akhirat.

ameenn..

(hey, kamu juga! cepat aminkan!)

.

.

.

Gambar 14 : Rombongan menghantar pengantin perempuan ke kenduri sambut menantu di rumah pihak lelaki di Sungai Petani. raya ke-7.

Selamat Pengantin Baru kepada Kak Ina dan Abg Zamer.

rombongan 10 buah kereta.


Tamat sudah. Cerita raya saya. memang beda dengan cerita raya dia, mereka dan juga cerita kamu. masing-masing kita punya cerita, bukan? Apa pun, bersyukurlah kita masih punya keluarga untuk membina cerita bersama. Bersyukurlah kita lahir dalam sebuah keluarga utuh walau keluarga kita tidak segah dan semewah keluarga orang lain. Bersyukurlah kita masih punya keluarga untuk kita saling menelefon, berSMS, berblog dan berchatting untuk bertanya khabar. Bersyukurlah kita lahir dalam tahu siapa bin/binti kita, tahu siapa adik-beradik kita, tahu ibu bapa kita dan tahu salasilah keluarga kita.

.

.

Saya sayangggg keluarga saya!

10 komen tak puas hati:

F.Aminurrashidd said...

waa.. sakan rayer ko. siap jumpa Bakal tu.. hehehe..

neem said...

ain,

baju kat pantai macam baju mengandung! hehehe... tgk plak cik abg tgh pegang baby tu..waaa

ain fathihah said...

eh nim! macam baju mengandung??
aduhhh, patut la ain rasa macam excited gl nak pakai baju tu.
hahaha..gedix!

neem said...

hahahahah..

xpe2, gedix sekali sekala!

kucai said...

haha.. lwk lak bca komen2 kat ats neh..

by da way slmt ari ry gak.. weh...

smpena ari ry yg mulia neh n blum bis lg syawal.. pa kata kalo hg bg ak duit ry...??

^_^

aineeA.S said...

*ehem* *ehem*
en.fadzil ek?? :D
jgn lupe jemput ye dek? ahhaha mcm die pulak nk kawen dlu (doakanla smoge akak dlu!) kihkih [gatal mode]

Pencari Setia said...

tak sangka ketemu dengan superduper junior KMPP n UPSI...amik course biologi plak tu...sama...bagus la...study elok-elok...semoga menjadi guru cemerlang dan terbilang...

Anonymous said...

wah...family yg riang n ceria...
'bakal' tuh bleh tahan macho nyer erk...tgklah gerangan empunya diri yg cunnn plakkan...haha..whateverpun...pic yg cantik!

miyoko-anna

Pencari Setia said...

nak tanya sikit...Prof Madya Dr Omar masih bertugas di FST lagi? Kalau ada sampai salam dari budak bawah tangga.

luthtextile said...

oh babaku yang hensem.. hohoho