mereka yang tegar

Saturday, September 05, 2009

Aku anak rantau yang merantau. Ceh ceh

Salam’alaik. Ragam manusia itu pelbagai. Ada yang mulut becok dan banyak cakap (macam saya), ada yang mulut lazer (macam saya), ada yang perasan lawa (macam saya), ada yang pemalu dara pingitan (macam saya, haha), ada yang suka sepahkan bilik (macam saya), dan tentunya wujud macam-macam lagi kerenah dan perangai.

Hidup merantau (merantau ke), jauh dari keluarga..bukan perkara yang mudah bagi sesetengah orang. Mungkin enteng bagi kamu, yang tidak pernah kisah apa makna ‘keluarga’ dalam hidup kamu, tapi sebaliknya bagi saya yang merasakan keluarga itu nombor satu.

Owh, berada jauh dari keluarga memang mencabar. Ya, mencabar bagi saya seorang anak manja. Mungkin tidak bagi kamu yang cuma ‘roger’ nombor telefon rumah bila kantung duit kamu kian menipis.

Berada jauh dari ayah ibu dan adik2 bermakna saya terpaksa lari dari kebiasaan. Kalau di rumah boleh bermanja-manja merengek itu ini pada Baba Mama, tapi bila dah merantau perlu biasakan diri berdikari. Keadaan sekarang memang mengingatkan saya betapa enaknya jari-jari Baba memicit kepala saya jika saya merengek-rengek pening kepala lalu melentok-lentok badan padanya.

Kalau tak reti berdikari tak mungkin kari ayam akan menjelma di depan mata. Bling blingg!! Pilihan yang ada, masak kari (ouchh!) atau menggerakkan kaki ke kedai makan yang ada lauk kari ayam. Pilih bahagian ayam yang kacak dan memikat hati, bungkus dan bayar. Lain halnya bila di rumah. Mama, teringin nak asam pedas. Mama, nak makan masak lemak la. Mama, esok buat karipap ye. Mama, jom pi makan luar la hari ni. Mama itu, Mama ini. Nak begitu, nak begini.

Entah apa saya merepek. Sebenarnya tengah rindu merindu E-1-1 di Penang. Bukanlah bermakna saya tak sukakan no.7 jln.5, tapi...ahh! homesick. Bukan2. rumah tak sakit. Saya yang hati rawan. Huhu, nak balik!

4 komen tak puas hati:

insan marhaen said...

Kira ok gak.....Bling blingg!!.... tunujuk kari ayam kat kedai mamak.

Aku masa belajar tahun 80an dulu...Bling blingg!!..... yang ada cuma sebungkus maggie. Pagi maggie... petang maggie... malam pun maggie...

Lepas tu....Bling blingg!!... lagu Ebiet G Ade

ain fathihah said...

encik insan marhaen..

saya jarang makan maggi..

Baba tak bagi

(tp kadang2 tu makan jugak)

hehe

..Nor Fatihah.. said...

..ainnnn...ak pon nk balik gakk..huhuhu

ismiaisha said...

hehe~
kita serupa..
tapi aku krg homesick dri ang..
heheh..
:)