Wednesday, June 15, 2011

lontaran vokal guru

Masalah biasa guru-guru baru adalah berkenaan dengan lontaran suara. Sayalah yang bermasalah tu. Masa dalam kelas, saya rasa macam saya dah habis kuat dah bercakap. Sampai rasa senak kat perut sebab berusaha nak kuatkan suara, tapi

pelajar-pelajar terutamanya yang kat belakang kelas komen suara saya tak jelas didengar.

huhu. kecewa di hati ku. rupanya suara saya tak cukup kuat dan lantang. masa presentation di UPSI dulu, saya rasa suara saya antara yang lantang. Tapi, ye lah kan, suasananya lain. Ini sekolah.

Dulu masa di UPSI, sesama kawan-kawan ni, semasa kawan duk membentang, yang lain diam dan mendengar. Dewan kuliah dan kelas juga dalam tempat tertutup. Gelombang suara tu tak pi ke mana.

Sekarang ni dalam suasana sekolah, ada sejenis hingar bingar yang payah dikenalpasti apa yang hingaqnya (hingaq = bising). Saya dalam kelas, perlu berlawan suara dengan kelas-kelas lain yang bising, dengan suara cikgu-cikgu lain di kelas lain dan suara pelajar saya sendiri yang nak rampas takhta cikgu sebab depa pun sibuk nak bercakap.


biasanya lepas habis satu kelas (kelas Bio dua masa, 40minit), memang tekak saya rasa perit. rasa nak terkeluar tali perut (bahasa apa ni tak ilmiah langsung tali perut), dan rasa nak terkeluar anak tekak.

Saya jujurnya cemburu dan ja-la-sa / yajlisu / jeles dengan cikgu senior di sekolah ini. ada yang sekecik-kecik badan saya ni, tapi suaranya jelas didengar dari hujung ke hujung court dan padang. Juga cemburu pada cikgu di bangunan sebelah yang suara dia mengajar dapat saya dengar dari bangunan bersebelahan. awwww! jeles.

Semalam semasa saya makan di kantin, sempat saya berbual dengan seorang cikgu sejarah ni. cikgu perempuan senior dan vouge pastinya.


"cikgu, macam mana nak bagi suara kuat taktau? students saya tak dengar suara saya la. tak jelaih depa kata"


"haha. biasa la tu cikgu baru. tu memang masalah guru-guru praktikum. pasai suara"


"habih tu saya nak buat macam mana ni? suara saya tak cukup kuat"


"nanti lama-lama suara Nurul automatik kuat. haha. tambah-tambah bila dah ada anak dua nanti, confirm suara jadi kuat. pasai duk jerit kat anak-anak yang duk berkelahi. haha. akak ni macam tu lah"


ngee, hehe.

nota tumit : Baba, tata nak dua anak! sekarang!

7 komen tak puas hati:

Miss Bieb said...

Macam anak ada dijual kt supermarket plak. Senang-senang je nak order. Hahaha.. :D

kapten said...

salam...ain... boleh beli heller bawa ke kelas..baru kuat suara nanti.... nie heller nyer..
http://76.my/Malaysia/loud-speaker-megaphon-heller-0910-06-oaoffice@12.jpg

MaMa MoDeN said...

ish ish tata ni, awat??? sjak sejam ni catatan tata di blog & fb buat mama gelak sorang2... heheheh

Guru said...

memang masalah biasa ain...

kena pikir teknik lain kalau ada pencerapan oleh lecturer yang kurang menggunakan suara ain.. tapi guna teknik permainan, pembentangan grup ...

ana said...

hahahaha...kak ana setuju statement yg kata"pas ada anak 2, 3 nnti suara otomatik kuat"...betui2!!!!

amirah said...

sampai tak dak suara. suaraku yg lunak dah jd garau,apakah??

aimi amalina said...

Cikgu . Saya rasa mcm tau ja cikgu senior tue . hehe .