Tuesday, August 10, 2010

Tunding jari melintang dada

Dalam hidup, kita cenderung menyalahkan orang lain dalam hampir setiap permasalahan yang berlaku dalam hidup. Orang ini salah, orang itu tak kena, orang ini tak patut begitu begini. Sayalah betul, sayalah benar, sayalah maksum, tak pernah buat salah!


Eh eh, saya tak kata awak? Kenapa terasa. Saya sebutkan, kita. Bermaksud, saya juga sama. Kita seringkali menyalahkan orang lain. Tak setuju? Tak apa. Memang tak ramai pun yang mau mengaku diri sendiri teruk.

Bila sampah bertaburan di belakang rumah, salahkan pekerja Majlis tak kutip sampah betul-betul. Padahal diri sendiri yang tak ikat plastik sampah dengan kemas, sebab tu sampah berterabur masa dikutip oleh lori sampah. Bila belakang rumah berbau, merungut!


Sinki tersumbat dan air melimpah di dapur, salahkan tukang paip yang tak selenggara sinki rumah dengan elok. Padahal diri sendiri tak buang sisa makanan dalam tong sampah, malah biarkan butir-butir nasi, cebisan sayur dan tulang ikan dialirkan ke dalam sinki. Bila sinki tersumbat, merungut!


Ahh, mudahnya menyalahkan orang. Hati tak bahagia, dia salah. Jiwa tak gembira, depa salah. Hidup tak tenteram, juga mereka punya angkara.


Semudah ABC, gamaknya.

4 komen tak puas hati:

Ann said...

menusia egois tak kira tempat...

kecian org len dpsalahkan sdgkan diri sdiri yg jd punca...

NiZaM Limited said...

betol tu..
oleh tu baik kita lihat kelemahan sendiri dulu..
salahkan diri sendiri sblm salahkan org lain..=p

ISZA said...

lumrah manusia...
dan kita juga tak terkecuali..
kadangkala sedar tapi..
ambil jalan mudah...
yang salah..

sama2 kita ingatkan antara satu sama lain...

anen said...

SAPAA PLAK BOH SISA LAM SINKI HANG TUH,,,HAIHH