mereka yang tegar

Wednesday, August 04, 2010

kenapa DIA tak dengar doa saya?

Waktu saya masih comot-comot di sekolah, saya ada belajar banyak perkara yang masih melekat sampai hari ini..


Masa tingkatan 1, Cikgu Nasar kata,


“kita ni hamba, maka kita boleh mohon minta apa saja pada DIA. Apa saja! Tadahkan tangan dan berdoa, nescaya DIA akan makbulkan.”

Ujar Cikgu Nasar, sambil mengurut-ngurut janggutnya.


Saya yakin itu. Dan saya tak putus berdoa.


Masuk tingkatan 4@5, dalam subjek Pendidikan Syariah Islamiah atau Pengajian Quran Sunnah, saya belajar firman ini, Surah Al-Baqarah, ayat 186,


"apabila hambaKu bertanya kpd mu tentang Ku, maka jawaplah bahawa Aku adalah dekat. Aku mengkabulkan permohonan orang yg berdoa kpd Ku".


Tengok? Allah itu baik. Sangat baik. Maha baik. DIA sayang saya lebih dari orang lain sayang saya. Belum lagi saya minta apa-apa, DIA dah janji. Minta saja apa pun, DIA beri.


Saya yakin itu. Dan saya masih tak putus berdoa.


Allah, saya mau itu. Saya mau ini. Saya hendakkan itu. Saya hendakkan ini. Saya mau minta macam-macam dari DIA.


Ahh, lantaklah kalau ada yang kata saya tamak. Saya mau semua yang termampu saya minta. Memang pun, saya tamak dalam doa-doa saya. DIA kan Maha Mendengar, saya tau, dia takkan jemu dengar doa saya.


Satu hari, dalam usia masih pucuk, saya rasa lelah berdoa. Maka saya berhenti berdoa. Semudah itu saya lupa pesan cikgu.


Kemudian, bila ada masalah, saya berdoa minta Allah beri jalan untuk membuka simpulan-simpulan masalah yang membelenggu hidup saya. Makin saya berdoa, makin saya hairan.


Kenapa ya? Allah tak dengar doa saya? Kenapa ya? Makin berdoa makin serabut masalah? Kenapa ya? Makin berdoa makin hilang ketenangan jiwa saya? Kenapa ya? Makin banyak saya berdoa, makin saya risau sama ada Allah akan makbulkan atau tidak?


Ahh, pusing. Serabut.


Saya tak pula berusaha mencari jawapan kenapa persoalan-persoalan saya. Mungkin DIA sibuk memakbulkan doa hamba-hambanya yang lain, ujar manusia jahil ini.


Satu petang, tanpa disangka-sangka..saya temui jawapan kepada soalan yang saya abaikan. Suatu jawapan yang menyentak tangkai jantung. Buat nafas saya tersekat-sekat memaki diri sendiri. Sejahil ini, aku?


Kenapa doa-doa saya tak dimakbulkan? Rupanya hati saya kotor. Banyak maksiat. Saya jauh dari DIA. Saya main-main dalam melaksanakan tanggungjawab saya sebagai hamba. Saya bongkak, tinggi hidung, lupa saya ini cuma hamba. Tak lebih dari itu.


Selama ini, rupanya,


1 Saya telah mengenali Allah tetapi tidak menunaikan hakNya

2 Saya telah membaca Al-Quran tetapi tidak mengamalkan isinya

3 Saya mengaku cinta kpd Rasulullah tetapi meninggalkan sunnahnya

4 Saya mengaku benci pada syaitan tetapi mematuhi ajakannya

5 Saya mengaku ingin masuk syurga tetapi tidak memenuhi syarat2nya

6 Saya mengaku ingin selamat dari api neraka tetapi Saya menjerumuskan diri ke dlmnya

7 Saya meyakini kematian itu satu kepastian tetapi tidak mempersiapkan diri menghadapinya

8 Saya sibuk mengurusi keburukan orang tetapi mengabaikan keburukan diri sendiri

9 Setiap waktu Saya menguburkan orang mati tetapi setiap kali itu pula Saya tidak pernah merenunginya

10 Saya telah menikmati nikmat Allah tetapi tidak pernah mensyukurinya.


Jom, sama-sama ambil pengajaran. Saya cuma berusaha mengingatkan diri yang jahil ni.

10 komen tak puas hati:

-hazen said...

Allah kabulkan doa dengan 3 cara (kalau tak silap lah) :

1. terus

2. tanggung

3. gantikan dengan lebih baik, contohnya penghapusan dosa

walahualam. Allah lebih tahu dari hamba2 nya.

mier@merr said...

trima kasih untuk pringatan...kita ni kdg2 tau..tp seringkali lupa..

ismiaisha said...

insaf~

Rashid said...

salam

hmm hmm.. sesungguhnya apa yang berlaku ada hikmahNya. Doa dan makbulnya juga ada hikmahNya. Ada sesuatu yang terbaik untuk kita..

EDDYLEBS said...

Hanya Allah yang tahu sebabnya..lambat atau lambat, diterima atau tidak...sebab kekadang sesuatu yg kita minta itu kita rasa baik tetapi mungkin tidak...kerana masa hadapan hanya Allah yg tahu, cth kita minta dijodohkan dgn seseorang, mungkin jika Allah mengabulkannya pada masa hadapan kita yg merana...betul tak? Tapi aku pernah dengar ustaz cakap bersedekah itu mampu mempercepatkan makbul doa dan juga menolak bala...wallahu'alam.

ASaDa RyutaRo said...

senyum =) suka!

Anonymous said...

keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa..hormatilah ibumu..airmata ibu itu boleh menjadi minyak yang menyalakan api neraka terhadapmu..airmata ibu juga boleh menjadi air yg mendinginkan..renung2kanlah..

CgMas said...

JazaakAllah atas peringatan ini.. Semoga hidup saudari diberkati, ditunjuki jalan yang benar dan lurus.. Aamiiinn..

Anonymous said...

InsyaAllah.. kita xkn kalah selagi kita terus bangun drpd jatuh.. selagi kita pulang ke pangkal jln biarpun sudah lama tsesat d jlnn.. jln pulang kita masih ada lg.. kuatkan keyakinan kita sptmana kita yg dulu.. sesungguhnya DIA x prnh jauh drpd kita tp kita yg menjauhkan diri drpdNYA.. sama2 kita bmuhasabah moga kehidupan yg seterusnya lbh layak bt kita.. lbh nikmat utk kita terus susuri.. jom bersama ke arah yg lbh baik.. biarpun dgn selangkah sbg pmulaan..

PinQib said...

Masyaallah. best nye entry ni.. Thanks. ya ALLAH. banyak gak doa sy allah dengar. Ada gak belum. MAha pemurah.. Tapi., sy masih ada gak tinggalkn benda32 yang Dia suruh..



Latest entry. Mai la jengok
Tolong (patploh juta kali)