mereka yang tegar

Monday, August 02, 2010

Sang Hero Gigi, bukan Tooth Fairy.


Rupanya, banyak hal yang selama ini saya sangkakan remeh, rupanya memberi kesan yang mendalam pada jiwa. Rasa macam dah sebulan berlalu, tapi peristiwa di satu malam tu masih terbayang-bayang di minda saya. Menyesakkan dada. Maka saya memilih berkongsi cerita di sini.


Sudah tajuk entri begini, rasanya pembaca boleh tahu, ini mesti berkaitan gigi. Sejak kecil, bila saya usia saya & adik-adik menginjak 6tahun, gigi susu akan mula luruh, untuk digantikan dengan gigi kekal. Rasanya pengalaman pertama luruh gigi, ramai yang tak dapat lupa (bagi saya lah, tak tahu kalian).


Saya, Angah, Kak Uda, Kak Teh, dan Kak Chik...setiap kali gigi susu kami sudah mulai longgar dan menanti masa untuk tertanggal, itu merupakan saat perit untuk dilalui. Takut nak cabut gigi tu. Sakit satu hal. Nak makan susah dah jadi dua hal.


Bila gigi sudah boleh digoyang-goyang, itu menandakan gigi itu sudah boleh dicabut untuk memberi laluan pada gigi kekal tumbuh dengan elok. Kalau dibiar, jadi gigi berlapis pula, huhu. Kalau gigi berlapis, senyuman sudah kurang manisnya.


Bila gigi longgar, saya akan beritahu Baba. Biasanya malam hari. Dah nama pun Cikgu, dari petang ke malam memang ada di rumah. Baba akan minta saya ngangakan mulut untuk melihat gigi yang mahu tertanggal. Di tangannya sudah ada kain kecil (tuala, sapu tangan etc).


“Baba, tengok ja! Jangan cabut tau! Sakit!”

Pesan saya beriya-iya. Takut woh nak bagi Baba cabut gigi yang dah longgar sangat-sangat tu.


“Dak aih, Baba tak cabut aih. Mai sini, Baba nak tengok ja gigi tu”

Balas Baba, lembut dan menenangkan, meminta saya baring di ribanya, sambil mengangakan mulut.


Walaupun takut-takut, saya baring juga di riba Baba, sambil mengangakan mulut. Baba akan buat-buat melihat dan menyentuh gigi tu. Dengan tangan Baba berlapikkan kain kecil, dengan sekali rentap ja, Baba mencabut terus gigi yang longgar tu. Awww!!!


Saya menjerit ja lebih. Tapi giginya dah dicabut Baba.


Kadang-kadang ada gigi yang sakit bila dicabut, ada yang tidak. Ada yang berdarah banyak, ada yang tidak. Apa pun, setiap kali gigi susu telah luruh dan gigi kekal mulai tumbuh, saya merasakan suatu perubahan fasa dalam hidup.


Ya, saya makin dewasa! Masa tu, rasa bangga ja bila gigi luruh. Hehe. Hal cabut-mencabut gigi, Alhamdulillah. Baba tak pernah gagal ada untuk kami. Di saat kami memerlukan dia.....


Bertahun berlalu, saya tak pernah menyedari peri pentingnya Baba sebagai tukang cabut gigi tak bertauliah untuk saya dan adik-adik. Sehinggalah pada satu malam tu, masa cuti semester baru-baru ini,


Adik kecil saya, Adilah (adik 7tahun, yang dipanggil Kakak), satu batang giginya sudah longgar. Dia merengek-rengek pada Mama tentang ketidakselesaannya dengan kehadiran gigi yang bergoyang-goyang di dalam mulut.


Kebetulan malam itu Baba tidak pulang ke rumah, ada amanah dan tanggungjawab baru yang perlu dia tunaikan.


Mama menyuruh Kakak pergi ada Angah, minta Angah cabutkan giginya. Angah tak berani. Kakak-kakaknya yang lain juga tak berani. Saya, memikir-mikir dan mengimbas kembali bagaimana mudahnya Baba mencabut gigi saya dan adik-adik (Angah, Kak Uda, Kak Teh dan Kak Chik) dulu. Tarik je kan? Apa susah. Ah, mesti saya boleh buat punya.


Maka dengan perasaan simpati dan merasakan saya ada tanggungjawab besar (besarrr punya) sebagai Kakak Sulung (sebenarnya masa tu saya gelak-gelakkan Kakak pasal giginya), saya berniat untuk mencabut saja gigi Kakak yang longgar tu.


Dengan berlagak seperti Baba, muka tenang dan tiada perasaan, saya memanggil Kakak baring di riba saya, sambil meminta dia mengangakan mulut. Dengan tuala kecil di tangan, saya memegang gigi yang longgar, sambil masih memikir-mikir kewajaran tindakan saya.


Kakak pula merengek-rengek berpesan,

“Tata, jangan cabut. Tengok ja!”


Saya cuma membalas,

“yalah, nak tengok la ni. Sapa berani nak cabut. Tunggu Baba lah”


Dengan yakin (dan tak yakin bercampur baur), saya menarik kuat gigi Kakak yang longgar tu. Serius, memang betul dah longgar! Macam dah nak tertanggal ja masa saya cuba pegang dan goyang-goyangkan gigi Kakak tu.


Tapi,


Awwwww!!!! Kakak menjerit sakit. Alamak, gigi yang saya tarik tadi tak tercabut pun. Dah la tak tercabut, menambah sakit pulak! isk, kenapa masa Baba buat begini dulu, nampak macam senang ja??


Lepas tu jadi satu kerja la pulak memujuk Kakak yang marahkan saya. Haha.


Minta maaf ya Adik ku. Tata cuma cuba mengambil peranan Baba, tapi tak menjadi pula. Minta maaf sangat-sangat.


Dalam keadaan itu, saya cuma tertanya-tanya (dan sedikit marah), kenapa Baba tak pernah gagal untuk ada di saat sebegini untuk kami berlima, tapi Baba takda di rumah di saat anak keenamnya, memerlukan dia?


Sedih.

10 komen tak puas hati:

Ann said...

ayah aku pun masa kecik2 dulu..dia letak kain dngn minyak angin..then cabut

ermmm ain..ceria ok..jgn sedih2...

♥cutebabygirl♥ said...

itu tandanya ang x layak jd parents lg.
cabut gg pun x lepas.
hakhak.
dulu ak mak ak yg cabutkan smua gg..hehehe

anen said...

haha sian kakak!!

::HaZiRaH:: said...

erk?sakitny!! xtrcabot plak..

Insan Marhaen said...

Tapi ayah yang seorang ini tertanya-tanya pula dimana anak-anak tatkala ayah ini amat memerlukan mereka...

cikgu isza said...

salam ain,
akak dulu gigi mak yang cabutkan..
macam baba ainlah..
bila dah besar.. pandai dah.. goyang2 sendiri dan cabut..

tapi.. bila kena anak sendiri.. memang tak berani.. sanggup bawa gi klinik walaupun tahu jelah kosnya..

kentaknya jiwa mak akak dan baba ain.. :)

Anonymous said...

sy geram kat org yg tata kata 'memalukan diri sendiri tu'..jgn salahkan mak ayah kita (walaupun mak ayah kita ada salahnya)..salahkan org tu...

Anonymous said...

sy geram kat org yg tata kata 'memalukan diri sendiri tu'..jgn salahkan mak ayah kita (walaupun mak ayah kita ada salahnya)..salahkan org tu...

duta_illuzm said...

jika ingin berasa banggan...cabutlah gigi anda..giteew...

terbaeek la abah ko ain...hehe...

luth textile said...

lawak la ain.. mungkin masa tu gigi kakak tak longgar bebetul lagi kot? hahahha :P