mereka yang tegar

Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan di UPSI

Tahun 1 :

Sahur kali pertama di Ramadhan pertama, seorang diri makan roti + telur separuh masak + nesvita. Rasa sebak amat, susah mau telan apa yang dikunyah.

Habis sahur, Baba telefon, mau kejutkan supaya saya tak tertinggal sahur. Jawab telefon dengan rasa kesyahduan yang teramat. Kemudian menangis hingga subuh sebab rindu sangat dengan famili.

Sebulan Ramadhan berlalu di samping Amy, Dayah, Nisa, Ju, dan Lily. Alhamdulillah.

Tahun 2 :

Puasa dengan roommate baru. Hampir setiap hari sahur. Kak Neeha akan bangun dulu, masak & dah siap hidang baru kejutkan saya untuk sahur. Fuh fuh, memang naik lemak la begitu. Buka puasa dengan teman serumah (12orang), juga dengan gadis-gadis Bio ice-blended.

Tahun 3 :

Teruja dengan Ramadhan. Saya dan Aina sudah fikir menu apa untuk sahur. Sudah sediakan bahan-bahan untuk masak (seringkas mungkin). Telur, tepung, bilis, bawang-bawang, minyak masak dan sebagainyaaaaaa...

Perasaan seperti di Tahun 1, hampir tiada. Rasa biasa.

Ramadhan. Bulan menahan diri. Lapar, dahaga, emosi, nafsu, amarah dan pelbagai. Tapi setiap tahun Ramadhan saya pun, masih fikirkan mengenai makanan, walhal Ramadhan itu bulan puasa. Huhu.

Oh...Ramadhan saya sangat lompang (rupanya). Moga Ramadhan saya tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelum ini, dari segi amalannya, ibadahnya, ketahanan diri.....dan.....emosi.

Ahlan ya Ramadhan!

5 komen tak puas hati:

Ann said...

kali ni pose ngn housemate 4 org jer

thun lps meriah..7 org

kapten said...

selamat menyambut ramadhan.....

Insan Marhaen said...

selamat berRamadhan. Muga Allah berkati puasa, sahur dan ibadah kita.

ber_u_wang said...

selamat berpuasa...

Bangauputih said...

semoga doanya diijabah, amin...
met berpuasa yah dik'ain ^_^